A “zsugorfláció” kifejezés arra a gyakorlatra utal, melynek során a gyártók csökkentik termékeik méretét vagy tartalmát, és ugyanazon az áron kínálják őket. Tavaly január óta az 1 milliárd forint feletti árbevétellel rendelkező élelmiszerkereskedőknek tájékoztatniuk kell a vásárlókat, amennyiben egy termék kiszerelése csökkent: a zsugorflálódott termékek listájából a ZAOL szemezgetett.
25 helyett 20 teafilter, 600 helyett 500 gramm lekvár
Tavaly októberben rengeteg, az előző hónaphoz számítva ötször annyi termék mérete csökkent: ilyenek voltak például a Zabfalatok, nápolyik és egy rögös túró is. Decembertől egy áruház saját márkás, négyszer 80 grammos tonhalfiléje a jövőben csak háromszor 80 grammos kiszerelésben lesz kapható. Összement még a Carmencita barbecue fűszerkeverék is: a fűszermalom ezentúl 62 helyett 58 grammot nyom.
A Lipton Green Natur doboza ezentúl 25 helyett csak 20 filtert tartalmaz.
A népszerű Detki Bio Háztartási keksz 200 helyett csupán 150 grammos lesz, a prémium minőségű EKO Sárgabarack lekvár pedig 600 helyet 560 grammos kiszerelésben lesz megvásárolható. Decemberben még az is kiderült, hogy a Kinley Citrus Ylang Ylang üdítő másfél helyett egy literes lesz, a Liza Snack klasszikus sós burgonyaszirom zacskójába az eddigi 50 helyett 40 gramm kerül.

Világszerte bevett szokás, mindenhol utálják
A zsugorfláció (angolul “shrinkflation”) nem csupán hazánkra jellemző: az élelmiszergyártó cégek világszerte alkalmazzák ezt a gyakorlatot a vásárlók legnagyobb bánatára. Amerikában a vásárlók annyira megelégelték a termékek méretének csökkenését, hogy tömegesen pártoltak el korábban kedvelt márkáiktól: egyes cégek ezért arra kényszerültek, hogy növeljék a termékek méretét, és ezzel visszacsábítsák elvesztett vásárlóikat.