Hónapok óta foglalkoztatja a közvéleményt a Magyarországon futárkodó vendégmunkások kérdése: miért vannak ennyien, honnan érkeztek, ki hozta őket ide? A Világgazdaság a Wolt futárcéget kérdezte, akik tagadják, hogy vendégmunkásokat közvetítő cégekkel állnának szerződésben.
Rövid válaszok
A közösségi média felületein rengeteg posztban merült fel a kérdés: miért lettek hirtelen ilyen sokan a kelet-ázsiai futárok a Wolt ételszállító cégnél? Szárnyra röppent a pletyka, hogy a Wolt vendégmunkásokat közvetítő cégekkel állhat szerződésben, akik külföldön toborozzák a munkaerőt. A Világgazdaság megkereste a céget, kérdéseikre csak írásos választ kaptak.
A Wolt tagadja, hogy vendégmunkásokkal állnának szerződésben. “Nem alkalmazunk vendégmunkásokat. Futár partnereink nem munkavállalók a Woltnál, hanem szolgáltatási szerződéssel szállító partnerek, akik számára három szerződéses forma áll rendelkezésre csatlakozáskor: egyéni vállalkozóként, szövetkezeten keresztül (például diák- vagy nyugdíjas szövetkezet) vagy flottapartneren keresztül szállíthatnak a platformon”, írják válaszukban.
A cég szerint azért köti össze őket a közvélemény a külföldi munkavállalókkal, mert őket könnyebb észrevenni az utcán, jobban kitűnnek a tömegből.
Ugyanakkor a futárkodás valóban vonzó lehetőség külföldi munkavállalók számára. „A magyar nyelvtudás nem szükségszerű, hiszen az applikáció kellően felhasználóbarát, ráadásul mind a futár partnerek, mind a felhasználók számára rendelkezésre áll az ügyfélszolgálat”, teszik hozzá.
Nemzetiségtől függetlenül dolgozhatnak
A cég válaszából emellett kiderül, hogy nem válogatnak a futárok között nemzetiségi alapon. „Nem kérünk nemzetiségre vonatkozó információt jelentkezéskor, az ugyanis nem releváns a feladatok teljesítéséhez. Sem rendszerünk, sem cégünk mentalitása nem enged semmilyen negatív vagy pozitív diszkriminációt – nemre, életkorra, csatlakozási formára vagy származásra való tekintet nélkül azonos díjazási elemek mentén történik a feladatok teljesítésért járó összegek meghatározása”, írják a Világgazdaságnak címzett levelükben.
Arra is kitérnek, hogy pozitív tapasztalataik vannak a fülföldi futárokkal, és dolgozóikat a teljesítményük alapján ítélik meg. „Ha valakire (nemzetiségtől függetlenül) nagyobb számban érkezik panasz, megtesszük a megfelelő lépéseket – először elbeszélgetés formájában, ám bizonyos esetekben ez a szerződés felbontásával is járhat”, írják.
Arról sem tudtak pontos adatokkal szolgálni, hogy átlagosan mennyi ideig dolgoznak náluk a futárok. Mivel a munkavégzés rendje rugalmas, és előképzettségre sincs szükség, sokak számára a futárkodás csupán rövidtávú pénzkereseti megoldásnak számít. „Mindezek ellenére számtalan olyan futár partnerrel dolgozunk együtt, akik már évek óta partnereink a platformon”, teszik hozzá.
A Világgazdaság még több kérdést tett fel a külföldi munkaerő toborzásával és a cég tapasztalataival kapcsolatban, ezekre azonban nem kaptak választ.