WC-ülőkét is vittek már a palackvisszaváltó automatákhoz, de ez csak az egyik probléma az új rendszerben
A júliustól élesben is üzemelő új palackvisszaváltási rendszer egyelőre a vásárlóknak, az üzleteknek és a MOL Hulladékgazdálkodási (MOHU) vállalatnak is okoz kényelmetlenséget. Megkerestük a szereplőket: az üzletek és az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) az álláspontjuk mellett néhány tippel is szolgált a vevőknek a visszaváltáshoz, amíg nem sikerül megoldani a fennakadásokat okozó problémákat.
Gondok adódtak az automatákkal és az utalással
A vásárlók leginkább az automaták működésével és az utalásos visszatérítéssel kapcsolatban tapasztaltak problémát az utóbbi időben.
A leggyakrabban felvetődő panaszok között van:
- nincs közeli, illetve elég automata,
- a gépeket nem ürítik elég gyakran, így a vevők nem tudják leadni a termékeiket,
- az automaták nem működnek megfelelően, nem olvassák be az italokon szereplő vonalkódot,
- a gépek bár beveszik a palackokat, az applikáció nem jelzi a visszaváltást,
- csúszik az utalásos visszafizetés.
A MOHU korábban már jelezte, hogy a vásárlók túl nagy sebességgel kezdték visszaváltani a palackokat, a vállalat ezért nem tudott alkalmazkodni a gyors forgalomnövekedéshez. A 24.hu cikke szerint már több mint hárommillió palackot váltanak vissza naponta, a boltok munkatársai – és a vásárlók – viszont még csak ismerkednek a rendszerrel.
Néhány napja a Telex is megkereste a vállalatot, ahonnan azt a választ kapták, hogy a hibák közel 90 százalékánál a nem megfelelő bolti üzemeltetésből adódott gond. Mint a lap hozzáteszi, a MOHU ennek ellenére elismerte, hogy újra kell tervezni a logisztikát a most beérkezett adatok alapján, emellett a tervek szerint a boltok dolgozói ismét oktatást kaphatnak az automaták működéséről.
Az üzletek álláspontja
A képlethez hozzátartozik az is, hogy a REpontok a vásárlókon túl egyelőre az üzleteknek sem spórolják meg a kellemetlenségeket. A Tesco megkeresésünkre azt írja, hogy véleményük szerint további aktív kommunikációra lenne szükség a MOHU részéről is.
„Egyre nagyobb problémát jelent ugyanis, hogy a vásárlók nem csupán a betétdíjas termékeket hozzák vissza, de más hulladék lerakására is használják a visszaváltó pontokat. Fontos lenne a vásárlók számára az edukáció, hogy kizárólag az 50 forintos logóval ellátott visszaváltási díjas termékeket dobják be a gépbe, és kifejezetten italcsomagolásokat hozzanak vissza, mert már porszívót és WC-ülőkét is találtunk a gépek mellé helyezve” – írták lapunknak.
Mint hozzáteszik, az automaták üzemszünetének hátterében gyakran áll az is, hogy kifogynak a gépek működéséhez szükséges zsákok.
„Ennek oka, hogy a MOHU nem tud folyamatosan zsákokat biztosítani” – áll a Tesco levelében.
A Spar szerint szintén kihívást jelent a vásárlók megfelelő tájékoztatása. „Az, hogy milyen módon győződhetnek meg arról, hogy visszaváltható-e az italcsomagolás; melyik géptípus, milyen italcsomagolást fogad el (egyutas/többutas); milyen visszatérítési módok közül lehet választani, ezen belül is a REpont applikáció működése és funkciói is figyelmet érdemelnek. Kihívást jelent az áruházi folyamatok menedzselése is: a folyamatos áruelérhetőség biztosítása, illetve a termékváltás követése; az üvegvisszaváltó gépek rendezett és tiszta környezetének biztosítása; a háttértárolási struktúra fenntartása a visszaváltott italcsomagolások elszállításáig” – írják.
Az üzletlánc a nehézségek közt említi azt is, hogy a MOHU tapasztalataik szerint sok esetben nem jön el a hulladékért az áruházakba. „És ha el is jön, akkor sem visz el mindig mindent” – teszi hozzá a Spar.
„Az Envipco gépek sokszor meghibásodnak és azok javítása több esetben nem történik meg időben; probléma továbbá a termékregisztráció csúszása, mely természetesen kihat a kereskedelmi folyamatainkra. Így történhetett meg több alkalommal, hogy egyes termékeken ott van a DRS logó, kifizeti a vásárló utána az 50 forintot, viszont a gép nincs még a visszavételre felprogramozva. Ha a termékek felregisztrálása a MOHU részéről meg is történt, sokszor akkor sem fogadja el az automata a csomagolóanyagot” – zárják.
A kockázat benne volt a pakliban
„A DRS visszaváltási rendszer kiépítése az elmúlt évek egyik legnagyobb – a kereskedelmi ellátási láncot is érintő – rendszerfejlesztés volt. Ilyen mega-projekteknél mindig vannak olyan nehezen felmérhető kockázatok, amelyekre nagyon nehéz száz százalékosan felkészülni. Előfordulhatnak emberi hibák, megcsúszott folyamatok (pl. gyártói regisztráció), de a vásárlói fogadtatás is nehezen becsülhető meg az éles indulás előtt. Mindezek mellett a kereskedők nap mint nap találkoznak olyan problémákkal, hiányosságokkal, amelyek talán elkerülhetők lettek volna körültekintőbb infrastruktúra, illetve projekttervezéssel. Indokolt a kérdés miért az éles üzemben kell szembesülniük a kereskedőknek a hiányos informatikai rendszerrel, hiszen így az akadozó információáramlás mellett a folyamatokat – például az elszállításokat – sem lehet szervezni, irányítani” – írja levelében az Országos Kereskedelmi szövetség (OKSZ) a Startlapnak.
Mint hozzáteszik, álláspontjuk szerint valóban problémát okoz, hogy a szállítási partnerek, alvállalkozók a kapacitás szűkössége miatti logisztikai problémákkal miért az éles induláskor szembesülnek az áruházak, vagy az, hogy a visszaváltó berendezés meghibásodásának javítása napokat is csúszhat.
„A vásárlókkal a kereskedők tartják a kapcsolatot, az áruházakban dolgozók mindent megtesznek a problémák elhárítása érdekében, de az esetlegesen felhalmozódó hulladék látványa nem javítja a vásárlási élményt. Reményeink szerint a felmerült hibák, hiányosságok napokon belül megszűnnek a hulladékgazdálkodóval történő együttműködés alapján” – írják.
Erre figyelj visszaváltáskor
Arról is érdeklődtünk az üzleteknél és a kereskedelmi szövetségnél, hogy vásárlóként mire érdemes odafigyelni addig, amíg nem sikerül orvosolni a problémákat.
A Tesco álláspontja szerint a vásárlószám egyenes összefüggésben van a visszaváltással, így amíg adódnak fennakadások, érdemes a kevésbé forgalmas időszakokban felkeresni a REpontokat.
A Tesco egyébként azt tapasztalja, hogy a visszaváltási arány a hétvégi időszakban a magasabb.
View this post on Instagram
Az üzletlánc hozzáteszi, hogy kereskedőként, a voucher-t és levásárlást részesítik előnyben. Mint fogalmaznak, ez a módszer egyszerűbb, gyorsabb és azonnali levásárlást biztosít. Körbekérdeztünk a vásárlók között is, a válaszaik alapján úgy tűnik, jelenleg valóban a voucher okozza a kevesebb bosszúságot.
„Kicsit bizonytalannak éreztem magam, mikor először mentem visszaváltani a palackokat. Szerettem volna segítséget kérni, de épp nem láttam eladót a közelben, a leírás alapján elég egyszerűnek tűnt a gép használata, így kipróbáltam, és végül gond nélkül adtam le az összes palackot. Egyszerűbbnek találom a kuponos megoldást, a leadást pedig mindig összekötöm a bevásárlással, így ez a megoldás tökéletesen megfelel számomra” – meséli egy vevő.
A vásárlók közt problémát okoz az is, hogy olyan terméket vettek, amelyen bár szerepel az 50 forintos jelzés, a MOHU rendszerében még nem regisztrálták azt. „Azt javasoljuk a vásárlóknak, hogy ellenőrizzék le otthon a RE-Pont appal, hogy a terméket az automaták visszaveszik-e. Ha azt látja, hogy DRS matricával ellátott a palack, amiért megfizette a díjat, nem visszaváltható, akkor egy későbbi időpontban hozza vissza, mert a MOHU folyamatosan, napról napra frissít az adatokat” – írta a Tesco.
Az OKSZ szintén azt javasolja, hogy a visszaváltást megelőzően tanácsos a REpont mobiltelefonos applikációval ellenőrizni a vonalkódot, és meggyőződni arról, hogy a terméket az automaták visszaveszik-e. „Amennyiben a vásárló látja a palackokon kötelezően feltüntetett logót, – ami azt jelenti, hogy vásárláskor már megfizette a díjat -, és ennek ellenére sem visszaváltható az italcsomagolás (például MOHU regisztrációs hiba miatt), akkor egy későbbi időpontban érdemes azt a visszaváltó pontra visszavinni. A rendszerhasználatról vagy a problémakezelésről a vásárló a MOHU honlapján vagy a kötelező visszaváltási rendszer applikációban tájékozódhat”- javasolják.
Mint az OKSZ hozzáteszi, visszaváltáskor ajánlott néhány gyakorlati tanácsot is megfogadni.
„Például azt, hogy a palack gépbe helyezésekor nem szabad a kezet a nyílásba behelyezni, amennyiben a beolvasás sikertelen, akkor azt meg kell ismételni. A palackot, italcsomagolást nem szabad összenyomni, hiszen az automata csak azokat a műanyag, fém vagy üveg alapanyagú 0,1 – 3 literig terjedő csomagolással bíró termékeket képes visszaváltani, amelyeken jól olvasható a vonalkód. Amennyiben így sem tudja a vásárló az italcsomagolást visszaváltani, jelezze a problémát személyzetének, az üzletekben, áruházakban dolgozók igyekeznek a helyszínen segíteni a vásárlókat” – írják.
Ezek mellett, amennyiben valaki vidékről intézi a visszaváltást, indulás előtt érdemes különböző csoportokban is tájékozódni az automaták állapotáról. A REpont panaszok, tippek Facebook-csoport például júliusban indult, és már több mint 1300 tagja van. Emellett javasolt csatlakozni a városok, települések nagyobb internetes csoportjaihoz is, a helyi tagoktól ebben az esetben is egyszerűen tájékozódhatunk.
Cikkünkhöz még több üzletet és a MOHU-t is felkerestük, amint választ kapunk a kérdéseinkre, írásunkat frissítjük.