Megoldódni látszik a Vinted felületén adódott probléma. Mint már írtunk róla, egy technikai hiba jelentkezett az oldalon, ami után több hazai Vinted-felhasználó is jelezte, hogy azután sem jutottak hozzá a pénzéhez, miután a vevő átvette az elküldött terméket. A Vinted a Startlap érdeklődésére múlt héten közölte, hogy azonosították a problémát, dolgoznak a megoldásán, továbbá bocsánatot kértek a magyarországi felhasználóktól a kellemetlenségért. A cég emellett több lehetőséget is kínált az eladóknak a probléma megoldására.
Az eset és az online vásárlások kapcsán felkerestük Dr. Molnár Linda Gabriella ügyvédet is, aki többek között fogyasztóvédelmi jogi ügyekkel is foglalkozik. A szakember elmondta, mire érdemes odafigyelni a Vinted használatakor, mikor lehet jogi segítséget kérni, továbbá adott néhány tanácsot az online vásárlásokhoz is.
Két magánfél között történik az adásvétel
„Az online vásárláskor, mielőtt bármit is tennénk, nagyon fontos, hogy mindig olvassuk el a potenciális honlapon közzétett általános szerződési feltételeket. Itt ugyanis sok más mellett akár a vásárlást, akár jogokat és kötelezettséget, vagy a panaszkezelést, az esetleges jogvitákat, sőt az alkalmazandó jogot illetően is sok mindenről tájékoztatnak” – kezdi Dr. Molnár Linda Gabriella.
„A Vinted esetében legelőször szükséges azt tisztázni – amely egyébiránt le is van írva az általános szerződési feltételeiben a 2.2. pontban –, hogy a felület egy a vevők és az eladók közötti közvetítő platformként funkcionál, és tárhelyszolgáltatást kínál. Vagyis egy online piactér, amelyen keresztül a felhasználók bizonyos termékeket eladhatnak más felhasználóknak vagy vásárolhatnak más felhasználóktól. Az általános szerződési feltételekből kitűnik az is, hogy a Vinted nem adja el vagy vásárolja meg az oldalon megjelenő termékeket, valamint nem vesz részt félként a felhasználók közötti tranzakciókban, csak a platformot biztosítja. Illetve bizonyos plusz szolgáltatást is külön díj ellenében, mint a vásárlóvédelmi szolgáltatást” – folytatja az ügyvéd.
A szakember szerint fontos látni, hogy így eladónak a termék eladója, míg vevőnek a terméket megvásárló minősül.
„Jogi értelemben azzal, hogy az eladó eladja a vevő pedig megvásárlója a terméket, a felek között adásvételi szerződés jön létre, amely akkor szerződésszerű, ha a felek megállapodásának mindenben megfelel. Amennyiben a teljesítés nem szerződésszerű, akkor szerződésszegés történt, és a további lépések – egyebek mellett – akként alakulnak, hogy mi a szerződésszegő magatartás” – teszi hozzá.
A Vinted az általános szerződési feltételeiben meghatározza azt is, hogy – szóhasználatukkal élve – a „hivatásos eladók” (azaz üzletszerű tevékenységet végző vállalkozások) nem jogosultak a honlap használatára.
„Ez azért lényeges, mert amennyiben két magánfél között történik az adásvétel, úgy az nem minősül fogyasztói szerződésnek, hiszen ez esetben nem beszélhetünk eladó vállalkozásról és vevő fogyasztóról. Hozzáteszem, hogy a magyar Polgári Törvénykönyv értelmében vállalkozásnak a szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körében eljáró személyt értjük, fogyasztónak pedig a szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körén kívül eljáró természetes személyt, azaz az embert. Így tehát, ha a magánfelek szerződése esetében valamilyen probléma adódik, nem tudnak a fogyasztóvédelemhez, vagy a békéltető testülethez fordulni, mert ezek az intézmények a fogyasztók és vállalkozások közötti relációban merülhetnek fel” – jelenti ki.
Jogvita esetén ilyen lehetőségek vannak
Arról is kérdeztük az ügyvédet, hogy mit tehet a Vinted esetében az az eladó, akinek a terméke bár eljutott a vásárlóhoz, de kifizetett vételár is a vásárlónál maradt egy rendszerhiba miatt.
„A Vinted egy platformszolgáltató, ő nem vesz részt az eladó és a vevő közötti adásvételi szerződésben. Ezért amennyiben lehetséges, mindenképpen azt javaslom, hogy vegye fel az eladó a vevővel a kapcsolatot és tájékoztassa a problémáról, ha ez más módon nem történt meg. Ugyanakkor, ha az bizonyosodik be, hogy a Vevő egyszerűen nem akarja kifizetni a vételárat, akkor az eladó először próbálja meg békés úton rendezni a helyzetet, és ha így nem jut eredményre, lehet fontolgatni a jogi utat és lehetőségeket” – mondja Dr. Molnár Linda Gabriella.
A szakember szerint amennyiben az eladó a fizetési felszólítása ellenére sem kapja meg a vételárat vagy nem juttatják hozzá vissza a terméket, többek között lehetőség van fizetési meghagyásos eljárást – vagy ha az egyik fél lakóhelye az Európai Unió valamely tagállamában van, akkor európai fizetési meghagyásos eljárást – kezdeményezni a vevővel szemben a vételárat illetően.
„Ehhez azonban szükséges tudni a vevő pontos adatait, a neve nem lesz elegendő” – teszi hozzá.
Dr. Molnár Linda Gabriella szerint mindenki maga dönt arról, hogy milyen összeg esetén tartja érdemesnek a jogi út igénybe vételét. Ugyanakkor hozzáteszi, azért érdemes mérlegelni, hogy az eladó félnek anyagilag megéri-e jogi eljárást kezdeményezni, vagy sem.
„A jogszabály bizonyos eljárásokat illetően meghatározhat egy minimum összeget, például a magyar törvények alapján 3 millió forint alatti követelés igényérvényesítése esetében nem lehet egyből közvetlenül a bírósághoz fordulni, hanem a közjegyző hatáskörébe tartozó fizetési meghagyásos eljárással kell kezdeni az igényérvényesítését. Viszont számolni kell azzal, hogy ezeknek az eljárásoknak van díja, illetéke, költsége, és ezek értéke nem minden esetben áll egyensúlyban a követelt összeggel” – mondja az ügyvéd.
Tudatosság – minden online vásárlás előtt
Dr. Molnár Linda Gabriella a munkája során főként vállalkozásokat támogat jogvitákban, de mint mondja, segít az általános szerződési feltételek kidolgozásában, vagy abban, hogy a honlapjuk megfeleljen a jogszabályoknak. „Persze fogyasztók, vevők is ugyanúgy megkeresnek, ha jogvitájuk támadt az eladóval. A legtöbb ügy nálam vásárlásokkal kapcsolatban a hibás teljesítés, szerződésszegés témája köré gyűrűzik, és a lehetőségekhez mérten igyekszem mindig maximálisan a megbízóm érdekeit képviselni” – teszi hozzá.
A tapasztalatai alapján általánosságban azt tanácsolja az ügyvéd az online vásárlások vonatkozásában, hogy vevőként mindig olvassuk el az általános szerződési feltételeket, valamint ellenőrizzük le az eladót.
„Tekintettel arra, hogy ez esetben személyesen nem találkozunk az értékesítővel, így ezek az adatok elengedhetetlenek, ha bármely okból szükséges lenne a kapcsolatfelvétel. Ha vállalkozótól vásárolnunk, akkor a számunkra eddig ismeretlen belföldi cég esetén célszerű meggyőződnünk arról létezik-e, amit megtehetünk például az e-cegjegyzek.hu honlapon” – javasolja.
Dr. Molnár Linda Gabriella szerint amennyiben az eladó vállalkozás fontos, hogy ha esetlegesen fogyasztói panaszt kap, akkor azt a fogyasztóvédelmi törvény előírásai szerint kezelje a kellemetlenségek elkerülése érdekében.
„Például írásbeli panasz esetében a vállalkozás a beérkezését követően harminc napon belül köteles írásban érdemben igazolható módon választ adni és intézkedni annak közlése iránt. A panasz elutasítása esetén a vállalkozás köteles a fogyasztót írásban tájékoztatni arról, hogy panaszával – annak jellege szerint – mely hatóság vagy békéltető testület eljárását kezdeményezheti. A tájékoztatásnak tartalmaznia kell továbbá az illetékes hatóság, illetve a fogyasztó lakóhelye vagy tartózkodási helye szerinti békéltető testület székhelyét, telefonos és internetes elérhetőségét, valamint levelezési címét. A tájékoztatásnak arra is ki kell terjednie, hogy a vállalkozás tett-e a székhelye szerinti békéltető testületnél általános alávetési nyilatkozatot” – tanácsolja.