Szerbiában is megfigyelhető az a jelenség, hogy az élelmiszer- és háztartásiszer-gyártók csökkentik a termékeik kiszerelését, az áron viszont nem változtatnak, az marad a régiben. Ez történt a vécépapírral, a joghurttal és a kávéval is, de világszerte általánossá vált ez a trend. A jelenséget „zsugorflációnak” is nevezik – írja a vajdasági Szabad Magyar Szó.
Szerbiában például a csokoládék többsége már régen nem 100 grammos kiszerelésű, csak 90 vagy 75 gramm. A szokásos egy literes joghurt rendszerint csak 980 gramm. A liszteknél sem túl feltűnő a csomagolás alapján, pedig kevesebb van benne.
Az Egyesült Államokban egy kis Kleenex dobozban mostanra csak 60 papírzsebkendő van, pedig néhány hónappal ezelőtt még 65 volt.
Az Egyesült Királyságban a Nestlé 100 grammosról 90 grammosra karcsúsította a Nescafé Azera Americano kávé kiszerelését.
Indiában a Vim mosogatószert 155 grammosról 135 grammosra csökkentették.
Szakértők szerint nem új keletű dolog a termékkiszerelés csökkentése, de amikor felgyorsul az infláció, tömegessé válik a jelenség. A vállalatok az alapanyagok, a csomagolás, a munkaerő és a szállítás költségeinek emelkedésével küszködnek,
és próbálják minél kevésbé látványosan áthárítani a fogyasztókra a költségemelkedést
– idézi a vajdasági hírportál a magyarmezőgazdaság.hu-t.