2023 sok szempontból a változás, a váratlan események és a nagy kihívások éve volt. Az inflációs adatok az év közben alapvetően határozták meg azt, hogy mennyit költünk, miközben az energiaárak sem csökkentek jelentősen. A statisztikák alapján egyre többet költöttünk úgy, hogy közben látványosan kevesebbet vásároltunk és mindenhol az akciókat, a kedvezményes ajánlatokat kutattuk. Mindezek mellett a mesterséges intelligencia is egyre nagyobb teret nyert, a széleskörűen elterjedt technológia pedig sokakat megijesztett. S ha mindez nem lenne elég, a tavalyi év során a klímakatasztrófa árnyéka is egyre sötétebben tornyosult fölénk, ami kulcsfontosságúvá tette a fenntarthatóság kérdését a vásárlási szokásaink alakulása során.
Azt már megmutattuk, hogy mik lesznek azok a termékek, eszközök, amik 2024 legnagyobb slágerei lehetnek, most pedig azt vesszük sorra, hogy milyen vásárlási trendek, szokások határozzák meg az új évet.
A fenntarthatóság dilemmája
1987-ben jelent meg a Brundtland Bizottság “Közös jövőnk” című könyve, ami pillanatok alatt az érdeklődés középpontjába helyezte a fenntarthatóság kérdését, ami mintha évről-évre egyre meghatározóbb lenne a vásárlási szokásainkat illetően. A Kadance fogyasztói trendeket vizsgáló 2024-es beszámolója szerint az idei évben is ez lesz az egyik legfontosabb kérdés. A nemzetközi felmérés szerint
a megkérdezettek 73 százaléka hajlandó változtatni a vásárlási szokásain azért, hogy zöldebb, környezetbarátabb termékekre váltson.
A kutatócsoport szerint ennek az elsődleges oka az, hogy egyre több helyről hallunk a fenntarthatóságról, a témával ma már gyakorlatilag mindenki foglalkozik és a legnagyobb cégek is beálltak a “zöld koncepció” mögé.
A vásárlókat érintő dilemma azonban ott húzódik, hogy a fenntartható, környezetbarát módon előállított élelmiszerek, szépségápolási vagy ruházati termékek jellemzően jóval drágábbak, mint a hagyományos fogyasztási cikkek. Akkor pedig, amikor minden forint elköltését többször is átgondoljuk, ez igen komoly hátrányt jelent. A szakértők szerint ezért
fontos, hogy zöldségeket és gyümölcsöket akkor vegyünk meg, amikor szezonjuk van, igyekezzünk minél több utántöltős terméket vásárolni és ne vegyünk olyan dolgokat, amikre egyébként nincs szükségünk.
Új kihívások: a mesterséges intelligencia és a virtuális valóság hatásai
A tavalyi év legfontosabb témái között egyértelműen helye van az MI-nek, ami ma már nemcsak valamilyen tudományos-fantasztikus filmben látható technológia, hanem a mindennapjaink része is. A Kadance munkatársai emlékeztetnek arra, amiről mi is szinte hetente számoltunk be: a virtuális valóság és a valódi élet közötti határ egyre vékonyabb és ez hatással van a vásárlási szokásainkra, a fogyasztói trendekre is.
Ez elsősorban nem az élelmiszer és a mindennapos termékek fogyasztására lesz hatással, hanem arra, ahogy a telekommunikációs kütyükre, a digitális világ eszközeire költjük a pénzünket. Az előrejelzések szerint az úgynevezett digitális rezsink pedig 2024-ben is jelentősen emelkedni fog. Emlékezhetünk rá, hogy
a tavalyi gazdasági helyzetre reagálva szinte az összes nagy szolgáltató, a Youtube-tól kezdve a távközlési szolgáltatókon át a Netflixig árat emelt, és ez idén sem lesz másként.
Mindeközben az előrejelzések szerint a mesterséges intelligencia egyre több ember életében vesz majd fel egyfajta tanácsadó szerepet, aminek a segítségével személyre szabott, egyedi ajánlatok közül válogathatunk. Az okoseszközök továbbra is a legnépszerűbb műszaki cikkek között szerepelnek majd, ami egyrészt sok szempontból megkönnyíti a mindennapjainkat, viszont a pénztárcánkat megviselheti.
Egészség – minden áron!
Az egészségtudatos életmód népszerűsége nagyon hasonló utat jár be, mint a fenntarthatóság kérdése. Bár hosszú évek óta egyre nagyobb figyelem övezi, valójában az elmúlt pár évben épület köré egy olyan piac, ami már nem a betegségek kezelését tűzte ki célul, hanem a megelőzésüket. Az egészséges termékek iránti kereslet egyenes arányosságban nő azzal, hogy egyre több információhoz jutunk hozzá, a krónikus megbetegedések száma egyre nő és a mentális egészség fontossága is egyre nagyobb népszerűséget kap. Ezt jól tudják a különböző élelmiszergyártó cégek is, akik
egyre több “mindenmentes” terméket dobnak piacra, az egészséges élelmiszerek iránti kereslet pedig a tavalyi évben 4 százalékkal nőtt világszerte.
Mindezekhez hozzájön az, hogy a különböző, egészségmegőrző, egészségfigyelő okoskütyük és applikációk száma is folyamatosan nő, így nemcsak az élelmiszerfogyasztásban, de a digitális világban is egyre nagyobb hangsúlyt kap a fizikai és mentális jóllét.
A megállíthatatlan online kereskedelem
Az online vásárlások száma évről-évre nő világszerte és ez alól 2024 sem lesz kivétel. Amiben az új év változást hozhat, az a mesterséges intelligencia megjelenése az ügyfélszolgálatok, a vásárlókat segítő felületek területén. A kutatások azt mutatják, hogy az emberek 87 százalékának legalább olyan fontos a megfelelő minőségű kiszolgálás, mint maga a termék, amit megvásárolnak. Egyre többen vágynak személyre szabott, egyedi élményekre, ami annyit jelent: egyre többen szeretnék, hogy maga az online vásárlás is egy élmény legyen.
A kutatások szerint az idei évben a vásárlások 70 százalékát online fogjuk végezni,
így mindenki azon dolgozik, hogy teljeskörű szolgáltatást nyújtson az online világban is.