Nem minden akciós, ami annak látszik - Miért és hogyan dőlünk be a leárazásoknak?
Black Friday, Black November, Cyber Monday és Cyber November, szinglik napja, karácsony – az év utolsó hónapjaiban szinte nem telik el úgy hét, hogy ne jönne szembe velünk valamilyen “kihagyhatatlan”, “egyszeri és megismételhetetlen” vásárlási ajánlat, amitől szinte azonnal költekezni támad kedvünk. Ha jobban belegondolunk, gyakran rájövünk, hogy az adott termékekre persze semmi szükségünk, de az olyan hívószavak, mint az akció vagy a leárazás egyszerűen felülírnak mindent, kezdve az észszerű gondolkodással.
Miért hisszük el, hogy az “egyet fizet, kettőt vihet” megéri? Mennyit vagyunk hajlandóak elkölteni csak azért, hogy jutalmazzuk magunkat? És miként lehetséges az, hogy a piros színnel jelzett termékeket akkor is megvesszük, ha egyáltalán nem is kedvezményesek? Körbejártuk az akciók pszichológiáját!
Sötéten látjuk a jövőt, mégis többet költünk
Az év utolsó két hónapja különösen nagy jelentőséggel bír a kereskedelmi szektor tekintetében: a vásárlók és a boltok számára is ez a legmeghatározóbb pár hét, amikor látványosan megnő a forgalom. Olyannyira, hogy
az idei feltételezések alapján legalább 3-4 százalékkal többet költünk majd az ünnepi időszakban, mint 2022-ben
– írja a Marketwatch.
– Szépen lassan visszatérünk a koronavírus-járvány előtti időszak számaihoz. Ez igaz az eladásra, a bevételre és az érdeklődésre egyaránt. Továbbra is bizonytalan a helyzet, sötétek a gazdasági kilátások, mégis többet költünk – mondta a portálnak Jack Kleinhenz, az Amerikai Kiskereskedelmi Szövetség egyik vezető közgazdásza. Ezt a trendet tükrözi vissza a Reacty Digital és a Shoptet felmérése is, ami a hazai szokásokat vizsgálta a Black Friday-jel kapcsolatban. Ebből kiderül, hogy
idén a tavalyinál többen, a válaszadók 45 százaléka tervez legalább 43 ezer forint értékben vásárolni a leárazások során.
“Szeretjük azt hinni, hogy jó üzletet kötünk”
Nem meglepő, hogy az akciók, a kedvezmények mágnesként vonzzák a vásárlókat és gyakran még azokat is a boltokba csábítják, akik egyébként nem is szeretnének vásárolni semmit. Külső szemlélőként természetesen úgy tűnik, hogy ez viselkedés teljesen észszerűtlen, a szakember szerint az okai nagyon is érthetőek.
– A vásárlás önmagában véve egyfajta önjutalmazás, ami csökkenti a stresszt és növelheti az önbecsülést. Magunktól magunknak adunk egy visszajelzést arról, hogy valamit jól csináltunk, hogy megérdemeljük azt, amire vágyunk – magyarázta dr. Makai Gábor, klinikai szakpszichológus.
– Ennek persze vannak fokozatai és ezekre érdemes figyelni. Az akciók esetében pedig arról van szó, hogy szeretünk jó üzleteket kötni. Legalábbis szeretjük azt hinni magunkról, hogy jó üzletet kötünk, hogy olyan döntéseket hozunk, amivel jól járunk.
Jó érzés megélni azt, hogy gyarapodunk,
mert alapvetően birtokolni akarunk: a cél, hogy minél több legyen. Ennek van egyfajta doppingoló hatása, erre az érzésre pedig könnyű felülni. Leszállni azonban már sokkal nehezebb róla.
Azt akarjuk, ami másnak is van
Sokak szerint a vásárlás esetében – különösen, ha akciókról van szó – képtelenség megtartani a tudatosságunkat, alapvetően impulzív döntéseket hozunk. A felmérések szerint a vásárlók közel 90 százaléka szinte sosem gondolja át teljes részletességében, hogy mit fog vásárolni. Varsha Jain, marketingszakértő szerint ugyanis egy üzletbe belépve azonnal elragadnak minket az érzelmek, még akkor is, ha ezt nem tudatosítjuk magunkban. A zene, a színek, a fények: egytől-egyig meghatározzák, hogy miből és mennyit fogunk vásárolni. A döntéshozatal másik összetevője pedig a társadalmi státuszunk.
– Olyanok akarunk lenni, mint az ismerőseink.
Tartozni akarunk valahova, része akarunk lenni egy közösségnek és emiatt azokat a tárgyakat is birtokolni szeretnénk, amit az ismerőseink.
Féltékenyek is vagyunk, ráadásul nem akarunk kilógni a társaságból sem. Ezért megvesszük azt is, amire épp nincs szükségünk, de a szomszédunk megvette – írja a professzor.
Pszichológiai hadviselés az akciók jegyében
Dr. Makai Gábor is felhívja a figyelmet arra, hogy az üzletek rengeteg eszközt bevetnek annak érdekében, hogy manipuláljanak minket.
-Egyre gyakrabban látom például, hogy már a teljesen normális árban kapható termékeket is piros színnel jelzik. Ehhez a színhez a vásárlók nagy többsége az akciós árakat társítja, hiszen ehhez szoktunk hozzá: ami piros, az akciós. Nos, most már az is ilyen színű, ami nem leárazott, de az agyunknak ez mindegy: a megszokás miatt úgy reagálunk, mintha az lenne – mondja a szakember. Külföldi kutatások is azt mutatják, hogy
a vörös szín használata a kereskedelemben tényleg megnöveli a forgalmat.
A kutatók szerint ennek az az oka, hogy a piros szín látványa gyors, azonnali reakciókat vált ki az emberekből és emiatt sokkal kevésbé gondoljuk át a vásárlást is, ha ezzel a színnel látjuk kiírva egy-egy termék árát.
Jeles napok az akciók nevében
Novemberben valóban egymást érik azok az “ünnepnapok”, amik kifejezetten a boltok kedvezményei köré épülnek. Ezek közül a legismertebb a Black Friday, ami bizonyos üzletek esetében kitolódik egész novemberre és Black November lett belőle. Kevésbé ismert, de a tengerentúlon hasonlóan népszerű a Cyber Monday, ami a hálaadás utáni első hétfőjén megtartott, kifejezetten az online kereskedelmet megcélzó akciós nap. Ezt természetesen – látva a hatalmas érdeklődést – hasonlóan a Black Friday-hoz, sok helyen ugyanúgy egy hónapon keresztüli kedvezményekkel “ünneplik”.
A szinglik napja, ami november 11-re esik, azonban talán még kevésbé ismert, pedig Ázsiában ezen a napon zajlik a legnagyobb kereskedelmi forgalom. Az egyedülállóságot ünneplő napon most már egyre több helyen tartanak óriási akciókat, az e-kereskedelem pedig az egész évet tekintve ekkor generálja a legnagyobb bevételt.
-Az én véleményem szerint ez egyfajta ajándék a szingliknek. Ugyanis ők azt élhetik meg minden más helyzetben, hogy büntetve vannak. Ha egyedül megy az ember nyaralni vagy akár csak egy hosszúhétvégére pihenni, közel sem kap olyan árban olyan szolgáltatásokat, mint azok, akik párban mennek. Alapvetően nekik nem nyújtanak olyan kedvezményeket, lehetőségeket, mint a házasoknak vagy párkapcsolatban élőknek. Épp ezért
jó fogás az, hogy kinevezünk egy napot, amikor azt mondjuk: ez csak a te napod, élvezd ki, vásárolj, ünnepeld magad
– mondta dr. Makai Gábor.