A karanténidőszak kezdetével a könyvesboltok országszerte bezártak, és az online térbe költözve igyekeztek olvasásra, könyvvásárlásra ösztönözni. Az online értékesítés azonban a bolti töredékét jelentette, s komoly nehézségeket rótt a könyvszakma szereplőire – írja a Népszava.
A járványügyi enyhítésekkel a könyvesboltok is újra kinyithatnak, ennek apropóján kereste a lap a Líra Csoportot, a Libri-Bookline Zrt.-t, és az Andrássy úti Írók Boltját. Általánosságban mindegyikükről elmondható, hogy az online forgalmuk növekedett ugyan, de nem tudja pótolni a bolti forgalom kiesését.
Online vigasz
A Líra Csoport esetében az online forgalom kezdetben harmadát, a boltzár végére a felét biztosította a tavaly ilyenkorinak, az Írók Boltjánál pedig csupán a szokásos bolti forgalom tíz százalékát tette ki.
A Libri-Bookline Zrt. forgalma március közepéig meghaladta a tavalyit, áprilisban azonban a felére csökkent és szintén nem pótolta a bolti kiesést, tudta meg a Népszava. Márciusban a Libri weboldalának látogatottsága majd húsz, áprilisban negyven, májusban több mint húsz százalékkal nőtt az előző ugyanezen időszakhoz képest.
Ami nem fogyott, és ami nagyon kelendő volt
Bár tavasszal szezonja van, idén a járvány miatt bevezetett utazási korlátozások hatására, az emberek alig vásároltak útikönyveket.
Népszerűek voltak viszont többek között a húsvét és a gyereknap miatt a gyerek- és ifjúsági könyvek, az egyik leginkább keresett regény Bereményi Géza Magyar Copperfield-je volt. Szintén sokan vásárolták meg Bíró Szabolcs: Lázár evangéliuma című könyvét, amely egy középkori zombi járvány történetét meséli el.
Az újdonságok, siker- és akciós könyvek a karanténtól függetlenül szokásosan jól fogytak az elmúlt hetekben.
Résztémákban viszont voltak elmozdulások. A Libri-Bookline Zrt. például növekedést tapasztalt a szakácskönyveknél, főleg a kenyérsütéssel kapcsolatos könyvek eladásában: a Limara péksége az áprilisi sikerlistára is felkerült, három-négyszer annyi fogyott, mint normál időszakban, s jól fogy Vajda József: A kenyér lelke című könyve.
Ugyancsak keresettek voltak ebben az időszakban az önsegítő, pszichológiai könyvek. A legérdekesebb jelenség kétségtelenül Camus Pestisének megugrása volt, a regényből tízszer annyi fogyott áprilisban, mint februárban.
Így működik az offline vásárlás
A könyvesboltokban az újranyitás óta fokozottan figyelnek a higiéniára, a fertőtlenítésre.
Nyáry Krisztián, a Líra Csoport kreatív igazgatója arra kéri a vásárlókat, online nézzenek utána a tartalomnak, s a boltba betérve, ha tehetik célirányosan vásároljanak.
Szakács János, az Írók Boltja ügyvezetője szerint az olvasók által kézbevett, átlapozott könyveket pihentetni életszerűtlen. Mint elmondta, a bejáratnál kézfertőtlenítő várja a vásárlókat, és azt kérik, ha körbe akarnak nézni, viseljenek maszkot.
A Libri-Bookline Zrt. boltjaiban szintén kötelező az egészségügyi maszk viselése, és kérik a hozzájuk betérőket, ha lehet egyedül érkezzenek, tartsák az előírt legalább másfél méteres távolságot a többi vásárlótól, és lehetőség szerint bankkártyával fizessenek – írja a Népszava.