Újrahasznosított háztartási hulladékból készült karácsonyfa és újrahasznált vállfák a Tescóban
Az államtitkár asszony a szűk körű eseményen megragadta az alkalmat, hogy felhívja a figyelmet az újrahasznosítás fontosságára. „Az ünnepi készülődés és a karácsony a csúcsfogyasztás időszaka, és nem csupán amiatt, amit megeszünk, hanem amiatt is, amit, ahogyan és amiben megveszünk. Ilyenkor a hulladéktermelés megsokszorozódik, a károsanyag-kibocsátás növekedése millió tonnákban mérhető világszerte. Az idei rendhagyó ünnep megfelelő alkalom arra, hogy átgondoljuk eddigi szokásainkat, és változtassunk rajtuk. A cél, hogy a körforgásos gazdaság váltsa fel a gyakorlatban lévő lineáris gazdaságot, és úgy alakítsuk át az erőforrások felhasználásának rendszerét, hogy a termékek előállítása helyett a csökkentés, újrahasználat és újrahasznosítás érvényesüljön. Ez az, ami mind a környezetre, mind a gazdaságra nézve fenntartható, és amiben nekünk, egyéneknek is hatalmas szerepünk van” – foglalta össze Dr. Boros Anita.
„Vásárlóinkat is egyre inkább aggasztja a műanyaghulladék és annak környezetre gyakorolt hatása, többek között ezért is támogatjuk szívesen az Információs és Technológiai Minisztérium céljait. Úgy gondolom, felelős vállalatként hosszú távon az újrahasznosítás, valamint a tudatos és fenntartható működés az egyetlen járható út számunkra. A Tescónál tavaly év végén elköteleztük magunkat amellett, hogy 2025-ig sajátmárkás termékeink csomagolását 100 százalékban újrahasznosíthatóvá vagy újrahasználhatóvá tesszük, valamint szállító partnereinket is erre biztatjuk. Bízom benne, hogy a most kiállított két rendhagyó karácsonyfa vásárlóink számára is inspirációként szolgál ahhoz, hogy kreatív megoldásokkal hogyan tudják mindennapjaikba jobban beilleszteni a zöld gyakorlatokat” – mondta Hevesi Nóra, a Tesco Magyarország kommunikációs igazgatója.
Az áruházlánc stratégiájában kiemelt helyet foglal el a fenntarthatóság, így 2019-es vállalásával összhangban ez év szeptemberéig összesen 454 tonna nehezen újrahasznosítható anyagot vont ki sajátmárkás termékeinek csomagolásából, valamint 64 tonna műanyagot távolított el a csomagolás áttervezésével.
A Tesco számára azonban fontos, hogy a fenntarthatóság irányába tett lépései ne csupán az áruházak élelmiszerpolcain legyenek tetten érhetők. Az áruházlánc ruházati márkája, az F&F is törekszik rá, hogy minél több műanyagot használjon, illetve hasznosítson újra. Idén például a karácsonyi pulcsik, sapkák és pólók több mint 2,6 millió műanyag palacknak adtak új életet, amikor elkészültek. Az F&F ruházati márka partnerével, a TIC Grouppal együtt mindent megtesz annak érdekében, hogy a lehető legtöbb vállfát lehessen többször hasznosítani. 2019 novemberében olyan nemzetközi rendszert dolgoztak ki az újrafelhasználás támogatására, amely több szempontból is ideális választás a fenntartható működésre fókuszáló kiskereskedők számára. A program értelmében azok a vásárlók, akiknek nincsen szükségük a megvásárolt ruhák mellé adott vállfára, ott hagyhatják azokat az áruházakban. Az így összegyűlt fogasok egy újrahasznosító központba kerülnek, ahonnan tisztítás és szétválogatás után visszaszállítják őket a ruhagyártó üzemekbe – közölte a Tesco.
Az újrahasználatot célzó programnak köszönhetően egy év alatt összesen több mint 8,4 millió darab (több mint 308 tonna) F&F vállfa került vissza a forgalomba, ebből csak Magyarországon több mint 3,3 millió darab fogas kapott második lehetőséget. A vállfák újrafelhasználása nem csupán a hulladéklerakókba érkező műanyag mennyiségét csökkenti, de az újabb darabok gyártásának mellőzésével a szén-dioxid-kibocsátás 34 százaléka, illetve a vízfelhasználás 86 százaléka is megtakarítható, aminek köszönhetően a folyamat ökológiai lábnyoma is jelentősen csökken.
A Tesco számára fontos, hogy a műanyaghulladék csökkentésén túl számos egyéb módon is zöldítse működését. Az alumínium-, műanyag-, karton-, fa- és fémhulladék hasznosítására például Szelektív Hulladékgyűjtő Központot működtet, a papírhulladék esetében pedig körforgásos újrahasznosítási folyamatot indított el. A folyamat lényege, hogy a papírhulladék egy részéből előbb alapanyagok, majd ezt követően a Tesco áruházakban megvásárolható papírtermékek készülnek. Az áruházlánc amellett, hogy saját működésében odafigyel a fenntarthatóságra, vásárlóit is erre biztatja. Ezért például 126 hazai Tesco áruházban találhatók ALU- és PET gyűjtőpontok.