A koronavírus sem tudta féken tartani az áremelkedést: egy évtizede nem mértek hasonló drágulást az új autók piacán, mint tavaly. Egy kereskedésben is majdnem egymillió forinttal kérnek többet egy átlagos kocsiért. “Ez köszönhető a magasabb felszereltség, bonyolultabb gyártásnak” – mondta az RTL Klub Fókuszban Nacsa Zsolt, a Körös Autócentrum Kft. értékesítési vezetője.
Népszerűek a használt autók
A KSH adatai szerint 20,5%-kal drágábbak az új autók, mint 2 éve – részben a forintgyengülés, főleg az új környezetvédelmi normák miatt. Az Európai Parlament szigorított: 40%-kal szorítanák vissza a szén-dioxid-kibocsátást az utakon 2050-ig. Ez új technológiát, új fejlesztéseket is feltételez, melyek viszonylag sokba kerülnek, hosszú a megtérülési idejük és értelemszerűen beépülnek a fogyasztói árakba. A gyártók érvényesíteni kezdték a költségeik megugrását.
Idén az első félévben 75 ezer új autót adtak el Magyarországon, 11%-kal többet tavalyhoz képest, de még mindig kevesebbet, mint tavaly előtt. A használt autók iránt viszont másfélszeresére emelkedett a kereslet – ezekből már 395 ezer cserélt gazdát az elmúlt félévben, nagyjából annyi, mint az eddigi rekordévben, 2019-ben. A használt autók 10-20%-kal drágábbak, mint a járvány előtt, a vevők többsége továbbra is legfeljebb 1 millió forintért vásárol kocsit – általában 15 év feletti, tehát hazai átlagot képviselő kocsikat meg lehet kapni ezért az összegért.
Tavaly 100 ezerrel több kocsit hajtottak a magyarok az utakon, mint tavaly előtt, és egyre régebbieket: az autók átlagos életkora 14,4 évről 14,7 évre nőtt egy év alatt.