Korábban mi is írtunk róla, hogy februártól változnak bizonyos személyazonosító okmányok kézbesítésével kapcsolatos díjak. Azt azonban sokan félreértették, hogy megszűnik az ingyenes személyiigazolvány-igénylés, írja a Világgazdaság, hiszen az új példány kiállításáért és lejárat utáni pótlásáért továbbra sem kell fizetni.
Csak akkor kell fizetni, ha a lejárati idő előtt elveszítjük
Február elsejétől megváltoztak a jogosítvány, a személyi, az útlevél és a lakcímkártya kiállításával és kézbesítésével kapcsolatos díjak: bizonyos szolgáltatások, például a jogosítvány meghosszabbításának díja nőtt, más esetekben pedig postai díjat kell fizetnünk. A változások miatt elterjedt, hogy megszűnhet az ingyenes személyiigazolvány-kiállítás, ez azonban nem így van –
fizetni csak akkor kell, ha a lejárati idő előtt kérjük az okmány cseréjét.
Az ingyenesség eseteit a december 20-án a Magyar Közlönyben megjelent, a digitális államról és az okmányok digitalizációjáról szóló törvény szabályozza, a rendeletet a törvénnyel együtt kell értelmezni. Ennek értelmében díjmentes:
- a korábbi állandó személyazonosító igazolvány érvényességének lejárta miatti új okmány igénylése,
- a 14 év alattiak személyi igazolványának kiállítása,
- a 70 év felettiek személyi igazolványának kiállítása,
- illetve a családi állapot változásából eredő névváltozás miatti állandó személyazonosító igazolvány igénylése, amennyiben arra a családi állapot változására okot adó esemény bekövetkeztét követő 90 napon belül kerül sor.
A rendeletből kiderül, hogy e hónaptól kezdve – ha az ingyenességre való jogosultság nem áll fenn, tehát nem járt le az előző okmányunk – 7700 forintba kerül az állandó személyi igazolvány és 3100 forint az ideiglenes személyi kiállítása, míg a lakcímkártya ára 3700 forintra nőtt. Az útlevél ára 17 ezer forint lett, de a 12 éven aluliak részére csupán 8500 forint.
A postázásért is fizetnünk kell
A postai ajánlott kézbesítés díját is átterhelik a polgárokra: ez kétezer forint lesz okmányonként. Ezt a díjat azonban elengedik, ha az okmány cseréjének oka gyártáshiba, tévesen bejegyzett adatok helyesbítése vagy az igazolvány tárolóelemének nem működése. Az okmányok kiállításáért készpénzzel és bankkártyával is lehet fizetni, kivéve a diplomata-útlevél és a külügyi szolgálati útlevél esetében, ahol ez a díj átutalással is rendezhető.

Februárban emellett a díjszabáson kívül a lakcímkártya ügyintézési rendje is változott: ezt ezentúl csak a járási hivatalokban intézhetjük. Ezzel megszűnik a jegyzők hatásköre: az önkormányzatnál már nem lehet lakcímbejelentést intézni, ezentúl a járási hivatalokban lehet lakcímet bejelenteni. Az adatmódosításokat (például a névváltoztatást) csak a lakóhely vagy tartózkodási hely szerinti járási hivatalok végzik.