Ezért látja még mindenki a régi ügyfélkapus bejelentkezési lehetőséget a regisztrációs oldalon
Elérkezett a nagy nap: január 16-ától már nem működik az egyfaktoros bejelentkezés az Ügyfélkapuba, ennek helyét ugyanis biztonsági okokból átvette a kétfaktoros Ügyfélkapu+ illetve a Digitális Állampolgár alkalmazás.
Aki csütörtökön reggel megnyitotta az ugyfelkapu.gov.hu oldalt, azt a következő tájékoztató szöveg fogadta: “Az alábbi felületen regisztrálhatja és kezelheti Ügyfélkapu-fiókját, illetve kapcsolhatja be az Ügyfélkapu+ szolgáltatást. 2025. január 16-ától az állami weboldalakon és alkalmazásokban biztonsági okokból csak az Ügyfélkapu+ és a Digitális Állampolgár alkalmazás használható bejelentkezéshez”.
(Megjegyzendő, hogy az Ügyfélkapu nem egy ügyintézési felület, hanem egy azonosítási szolgáltatás, amellyel az állampolgárok beléphetnek az azonosítást kérő állami ügyintézési felületekre, mint például a tarhely.gov.hu vagy az eeszt.gov.hu. Ezek a felületek továbbra is elérhetők közvetlenül, vagy a magyarorszag.hu oldalról – idézte az alkalmazást fejlesztő IdomSoft Zrt-t a Vg.hu.)
Kép forrása: ugyfelkapu.gov.huMeglepetésre azonban a szöveg alatt három belépési lehetőség közül választhatunk:
- Ügyfélkapu+ hitelesítő alkalmazással.
- Ügyfélkapu+ e-mailes kóddal.
- Ügyfélkapuval.
Mivel hónapok óta azzal voltak tele a híradások, hogy az egyfaktoros ügyfélkapus bejelentkezési mód január 16-ával megszűnik, kíváncsiak voltunk, hogy mi történik, ha a fenti 3. belépési módot választjuk. Újabb meglepetésre kattintás után betöltődött az a felület, ahol eddig is meg kellett adnunk az egyfaktoros belépéshez a felhasználónevünket és a jelszavunkat. Miután ezt megtettük utolsó lépésként rákattintottunk a Bejelentkezés gombra. Kevésbé meglepő módon, a csoda elmaradt, az újabb betöltődő felületen a Sikertelen bejelentkezés! üzenete fogadott.
A január 16-ai határidőt tehát nem hosszabbították meg, az egyfaktoros Ügyfélkapu-bejelentkezés megszűnt, de az Ügyfélkapu nyitóoldalán a belépési lehetőségek között megtartották a már nem létező funkciót. Bár az oldalon azt írják, hogy azok válasszák az Ügyfélkapu azonosítási módot, akik még nem igényeltek vagy megszüntették az Ügyfélkapu+-t, az opció ebben a formában megtévesztő lehet, azt a látszatot kelti, hogy még élő bejelentkezési módról van szó.
Fontos megjegyezni, hogy az egyes ügyintézési oldalakon, mint az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) vagy a Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) szolgáltatások esetében már nem kínálják fel az egyfaktoros belépési módot:
Az online ügyintézés lehetősége tehát továbbra is adott ugyanazokon a felületeken, ahol eddig, és az ügyintézés módja sem változik, csak az ügyintézési felületekre való belépéshez szükséges azonosítás változik meg: már csak Ügyfélkapu+-szal vagy Digitális Állampolgár mobilalkalmazással lehet belépni a felületekre, egyszerű egyfaktoros Ügyfélkapuval nem.
Az Ügyfélkapu+-ra és a Digitális Állampolgár alkalmazásba egyébként bármeddig lehet regisztrálni, ezt nem érinti a január 16-ai határidő.