Újabb pofon az Ügyfélkapu felhasználóinak: még a nagy átállás előtt megszűnik egy fontos szolgáltatás
Az elmúlt hetek egyik legtöbbet tárgyalt témája a magyar sajtóban az Ügyfélkapu küszöbön álló átalakulása volt. Mint ismert, az Ügyfélkaput hamarosan felváltja az Ügyfélkapu plusz, és akik nem regisztrálnak át időben, elveszíthetik hozzáférésüket az elektronikus ügyintézéshez. 2025. január 16-tól az Ügyfélkapu pluszba kizárólag DÁP e-Azonosítással vagy kétfaktoros hitelesítéssel lehet majd belépni.
A nagy átállást megelőzően is, már 2025. január 1-jén bekövetkezik egy fontos változás az Ügyfélkapu ma még működő felületén: a Portfolio írta meg, hogy a felhasználóknak fel kell készülniük egy fontos szolgáltatás megszűnésére is.
Jelenleg több százezer lakossági és vállalati ügylet során használják a banki és közüzemi szolgáltatók ügyfelei az elektronikus aláírás egyszerű alternatívájaként az Ügyfélkapun keresztül elérhető Azonosításra Visszavezetett Dokumentumhitelesítést, vagyis az AVDH-t, ám a Digitális Állampolgár (DÁP) appban egy új, modern eAláírást szeretnének bevezetni.

A gond csak az – írja a Portfolio -, hogy az eAláírás nem készült el a szeptemberi időpontra,
az AVDH-t jelen állás szerint mégis kivezetik a piaci szolgáltatásoknál december 31-ével,
ezt követően csak az állami szervek használhatják majd a belső ügyintézésben. A lap szerint a már digitalizált folyamatok emiatt ideiglenesen újra papíralapú személyes ügyintézést igényelhetnek majd.
Mindez sok kényelmetlenséget okozhat a magánszemélyeknek, akik piaci szolgáltatóknál használják az AVDH-t, például családtámogatásoknál, SZÉP-kártya-ügyintézésénél és más ügyekben adnak be AVDH-val hitelesített nyilatkozatokat.
A piaci szereplők halasztást szeretnének
A Portfolio egy, a DÁP-törvényt és a piaci folyamatokat jól ismerő forrása szerint tehát január 1-jétől az AVDH már csak az állami ügyintézésben marad meg:
egy magánszemély például már nem teheti meg, hogy felmegy az AVDH-s oldalra, feltölt egy dokumentumot, azt hitelesíti és letölti, ezt használva elektronikus aláírásként például egy banki ügyintézés során.
A piaci szereplők most azt szeretnék elérni, hogy az AVDH-t ütemezetten vezessék ki, ha a DÁP eAláírás funkciója már élesedett és maga az applikáció is széles körben elterjedt. Szerintük 2025. június 30-ig kellene biztosítani az AVDH szolgáltatáshoz való hozzáférést korlátozások nélkül. Azt is szeretnék elérni, hogy a DÁP-os aAláírást a cégek számára is tegyék elérhetővé.
Megindokolták az AVDH kivezetését
A DÁP eAláírást fejlesztő Idomsoft reagált a Portfolio cikkére. Hangsúlyozták: az érvényben lévő jogszabály szerint az AVDH-hoz hasonlóan az eAláírást is kizárólag magánszemélyek használhatják majd. A vállalkozások számára a piacon elérhető bizalmi szolgáltatók digitális aláírási szolgáltatásai használhatók majd.
Álláspontjuk szerint az AVDH kivezetésére azért van szükség, “mert nem felel meg, sőt, valójában sosem felelt meg az elektronikus aláírásokkal kapcsolatos európai uniós elvárásoknak, többek között IT biztonsági szempontból sem”,
az új eAláírás viszont már nemzetközileg is használható lesz.
Az Idomsoft válaszában kiemelte: 2025. január 1-jétől hatályát veszti az a rendelkezés, amely az AVDH-val hitelesített dokumentum esetén teljes bizonyító erejű magánokirat létrehozását tette lehetővé. A cég szerint a Digitális Állampolgár alkalmazást mostanra több mint félmillióan töltötték le, így kijelenthető, hogy az állampolgárok felkészülten várják a változásokat.