Ha valaki megpróbál belépni az Ügyfélkapu oldalára, a jelenleg választható azonosítási módok (Ügyfélkapu+ és Ügyfélkapu) gombjai alatt egy információs dobozt is találhat, amelyben ez a rövid tájékoztató szöveg olvasható:
A következő azonosítási módok 2025. január 16-tól megszűnnek.
Ám ha doboz bal felső sarkában álló információ ikonra helyezzük az egeret, nem történik semmi, azaz nem derül ki, hogy három hónap múlva mely azonosítási módokkal nem lesz már lehetőségünk belépni az Ügyfélkapura elektronikus ügyeket intézni.
Aki viszont mindenképp szeretné megtudni, hogy mely azonosítási módok szűnnek meg a következő év elején, ha kitartóan tovább kutakodik az oldalon, sikerrel járhat. Bár logikusnak tűnne, hogy egy ilyen fontos közérdekű információt már a beléptető felületen is elhelyezzenek, erről bővebb információkhoz csak a Súgó aloldalon juthatunk.
A Súgóból végre megtudhatjuk, hogy a következő bejelentkezési módok szűnnek meg 2025.01.16-ától:
- Ügyfélkapu,
- Elektronikus személyi igazolvány,
- Telefonos azonosítás,
- Arcképes azonosítás.
Ugyanitt arra szólítanak fel, hogy:
Váltson Ügyfélkapu+-ra vagy DÁP mobilalkalmazásra!
Megszűnik a teljes Ügyfélkapu?
A fenti információk ismeretében nyugodtan hátra is dőlhetnénk, csakhogy múlt pénteken a Szabad Európa birtokába jutott dokumentum szerint hamarosan már csak a hivatalosan idén szeptember 1-jén elindult Digitális Állampolgárság (DÁP) alkalmazással lesz lehetőségünk ügyeinket elektronikus formában intézni, amiből az Ügyfélkapu teljes, tehát az Ügyfélkapu+-t is magába foglaló megszüntetésének szándéka következik a kormány részéről.
Mindez azért érhet váratlanul mindenkit, mert bár az Ügyfélkapu valóban nem felel meg a modern adatvédelmi követelményeknek, az Ügyfélkapu+ viszont igen: ennek használatához már két azonosítás szükséges, vagyis nem elég egy jelszó, szükség van egy okostelefonra is, amire le kell tölteni egy programot, amivel használat előtt hitelesíthetjük, hogy valóban mi akarunk a saját elektronikus tárhelyünkre belépni.
A Központi Azonosítási Ügynök oldalán jelen pillanatban nincs szó az Ügyfélkapu+ megszüntetéséről, a Szabad Európa ennek ellentmondó értesülését azonban a kormány hivatalosan eddig nem cáfolta.
Mire lesz jó a Digitális Állampolgárság?
Az ígéretek szerint a DÁP alkalmas lesz az összes igazolványunk tárolására, ezen keresztül zajlik majd az állammal való kapcsolattartás és ügyintézés, elérhető lesz minden egyéb dokumentum, lesz hozzá elektronikus aláírás, és a különböző befizetéseket is el lehet majd intézni az állami mobilappon keresztül.
Továbbá igazolhatjuk magunkat a telefonunkkal, az applikáció szól majd, ha lejár egy igazolványunk, ha közeleg egy ügyintézés határideje, és a lakcímváltozás is elég lesz egyszer bejelenteni, minden hivatal értesül róla.
Mivel piaci rendszer szereplők is csatlakozhatnak a rendszerhez, hitelkérelmet és egyéb szerződéskötést is lehet majd egyszerűen és online intézni. Mindezek a szolgáltatások a következő két évben válhatnak elérhetővé mindenki számára – írta a Szabad Európa.