A DÁP mobilalkalmazás fogja átvenni az Ügyélkapu szerepét, mely nagyban megkönnyítette az online hivatali ügyintézést. Azonban aggodalomra semmi ok, nem teljesen szűnik meg az Ügyfélkapu.
Szeptember első napjától él a Digitális Állampolgárság Program (DÁP), így hamarosan búcsút inthetünk az Ügyfélkapunak, amely eddig oly sok segítséget nyújtott jó pár állami hivatal felé az ügyintézés során. Azonban rengeteg félinformáció látott napvilágot ezzel kapcsolatban – írja a Telex.
Jön a DÁP, visz mindent
A Digitális Állampolgárság Programot 2022-ben hagyták jóvá, majd tavaly év végén szavazták meg az online ügyintézés átalakítását célzó DÁP-törvényt, amely idén, július 1-jén lépett életbe.
A cél gyakorlatilag az a DÁP megjelenésével, hogy folytassák azt, amit az Ügyfélkapuval elkezdtek, de még egyszerűbb, még kényelmesebb formában.
A Rogán Antal kabinetminiszter nevéhez köthető program jelentős kritikákat kapott, mivel a DÁP-azonosító bevezetésével, valamint a korábban elkülönülten kezelt adatok összekapcsolásával minden eddiginél részletesebb személyes profilokat hozhat létre az állampolgárokról.
Ugyanakkor felmerült az is, hogy a program kivitelezése megfelelő színvonalú és biztonságú lesz-e. Bár már 176 ezren csatlakoztak a felületre, gyakorlatilag még mindig el lehet intézni mindent az igénybe vétele nélkül is.
A DÁP jelenleg egy mobilalkalmazás formájában vehető igénybe, amely “Digitális Állampolgár” néven szeptember óta érhető el.
A mostani fő előnye, hogy lehetőséget ad arra az ügyfélnek, hogy felhasználónév és jelszó beírása nélkül lépjen be az állami ügyintéző felületekre, így kényelmesebbé téve az online ügyintézést.
De egyfajta digitális személyi igazolvány szerepét is betölti, így igazoltatás során a rendőrség is elfogadja. De erkölcsi bizonyítványt is lehet vele igényelni, ahogyan a kormányablakokba időpont is foglalható általa.
Persze maga a Digitális Állampolgárság Program ennél többet ígér: egyebek mellett érkezik a digitális aláírás és hitelesítés is hamarosan.
Búcsú az Ügyfélkaputól
A DÁP elindulásával a hagyományos ügyfélkapus bejelentkezés valóban meg fog szűnni az elkövetkezendő időszakban. Most azért fordult a téma felé érdeklődéssel a honi sajtó, mivel kiszivárgó levelek alapján a Szabad Európa arról kezdett cikkezni, hogy akár az Ügyfélkapu+ felületét is beszánthatják.
Ez azért is okozna nehézséget, mert akiben egyelőre nem ébreszt bizalmat a digitális állampolgárság, azoknak nem marad más akkor, mint a sorbaállás a Kormányablakok hivatalaiban.
A lap cikkére hivatalosan is reagált a Miniszterelnöki Kabinetiroda. Ebben azt írták, hogy a kormánytisztviselőknek nem lett kiadva utasításban a DÁP alkalmazásával kapcsolatban, hogy letöltést kezdeményezzenek. Arra viszont a Kabinetiroda nem reflektált nekik, hogy a Ügyfélkapu+ felületétének is búcsút inthetünk-e
Ugyanakkor azt érdemes tudni, hogy az Ügyfélkapu valójában tényleg csak egy kapu, hiszen ezen keresztül egyebek között a Személyre Szabott Ügyintézési Felület (SZÜF), az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT), és számos más online állami szolgáltatásba be tudunk lépni, azok igénybevételéhez.
Mivel az Ügyfélkapu név terjedt el általánosan, ezért könnyű egyből arra gondolni, hogy minden online intézhető hivatali ügy 2025-től már csak a DÁP-ban lesz kezelhető.
De nem az Ügyfélkapun keresztül elérhető lehetőségek szűnnek meg, hanem maga a beléptetőrendszer, vagyis a bejutás egyik útvonala, módja.
Ennek pedig nagyon is célszerű oka van: a hackertámadások miatt praktikusabb ellenállóbb beléptetési rendszert kell alkalmazni. Elég csak két oktatási felülettel, a Neptunnal, és a KRÉTA-val kapcsolatos rendszerfeltörésekre gondolni.
Marad az Ügyfélkapu+, de nem minden esetben
A különböző állami azonosítási szolgáltatásokat egyesítő Központi Azonosítási Ügynök oldalán – amely megjelenésében jól érzékelhetően DÁP-stílusúvá vált – már látható az Ügyfélkapu felületén a figyelmeztetés: „A bejelentkezési mód 2025.01.16-tól megszűnik. Váltson Ügyfélkapu+-ra vagy DÁP mobilalkalmazásra!”
Ugyanez az üzenet megjelenik az eSzemélyi, a telefonos és az arcfelismeréses azonosítási módok esetében is, mivel ezek mind kivezetésre kerülnek az év elejétől. A jövőben csak a kódmegadós Ügyfélkapu+, illetve a QR-kódos DÁP mobilalkalmazás lesz használható.
Tehát marad az Ügyfélkapu +, olyannyira, hogy ezt törvény mondja ki jelenleg. Viszont az Ügyfélkapu+ csak addig vehető igénybe hosszabb távon, ameddig valaki nem aktiválja a DÁP-profilját.
Ez természetesen nem kötelező, de aki mégis ezt a döntést hozza, akkor tudnia kell: visszaút innen már nincs, a DÁP-ba átlépve, azt aktiválva digitális állampolgár válik, így az Ügyfélkapu+-t egy adott idő után már nem veheti igénybe majd.