Rendhagyó módon mutatkozott be öt Magyar Termék védjegyhasználó “A hazaiban több van” kampánysorozat újabb állomásán. Nemcsak nekik volt szokatlan az esemény, de nekünk, újságíróknak is. Ritkán fordul elő ugyanis, hogy egy sajtóeseményen főznünk kell, méghozzá csapatokat alkotva, egy profi séf irányításával, ráadásul időre. Mielőtt azonban rátérnénk a menüre, nézzünk néhány tényt és adatot a védjegyes hazai áruk kapcsán.
A vásárlóknak fontos, hogy több magyar termék legyen a boltok polcain
Benedek Eszter, a Magyar Termék Nonprofit Kft. ügyvezetője ismertette egy tavaly decemberi kutatás eredményét – 10 ezer embert kérdeztek meg – amiből kiderült, hogy
a válaszadók csaknem fele (45 %) számára a hazai termékek egyet jelentenek a biztonsággal.
Azokat a termékeket és ételeket jelentik, amiket ismerünk, amiket megszoktunk, amelyekben nyugodt szívvel bízhatunk, hiszen megbízható magyar gyártóktól, termelőktől érkeznek.
“Ezeknek a termékeknek a vásárlása nem csupán egy hazai vállalat számára kedvező fejlemény. Sokkal szélesebb körű a döntésünk, ezáltal például hazai munkahelyek megőrzését, a magyar gazdaság fejlődését támogatjuk” – fogalmazott Benedek Eszter.
Egy korábbi, hasonlóan nagymintás, 16 085 fő bevonásával készült kutatás eredményeiből a hazai készítésű árucikkekre vonatkozóan szintén nagyon pozitív attitűdöt lehet kiolvasni. Lényegében minden vásárló (96%) fontosnak tartja, hogy a kereskedelmi üzletláncok polcain minél több magyar termék legyen. A tavaly júliusi felmérésben részt vett 7130 válaszadó véleménye alapján pedig 74% keresi a védjegyes áruk promócióit, mely megerősíti azt a szándékot, hogy még erősebb üzletlánci együttműködések valósuljanak meg a Magyar Termék égisze alatt. Érezhetően ezeket a trendeket a gyártók széles köre felismerte, s egyre erősebb az a hozzáállás, hogy bármilyen körülmények is legyenek, biztosítaniuk kell vásárlóikat a termékeik hazai eredetéről és megbízhatóságáról.
A védjegy elnyerése előnyt jelent a piacon
„A Magyar Termék védjegyhasználók száma 2019-hez képest 2023. év végére csaknem 40 százalékkal, kereken 250-re emelkedett. Éves összárbevételük pedig – a legfrissebb, 2022-es adatok szerint -, megközelítette a 4000 milliárd forintot. A munkát folytatni kell, mert a gyártók is elismerik, hogy a védjegy elnyerése előnyt jelent a piacon, az azt használók számára. Ezt figyelembe véve idei terveinkben az szerepel, hogy a hozzánk csatlakozó társaságok száma év végére megközelítse a 300-at, míg a védjegyes termékek portfóliója elérje a 6000-et” – tette hozzá Benedek Eszter.
A kiskereskedők és a vendéglátók is keresik a hazait
“A hazaiban több van” kampány legújabb állomásaként márciusban a METRO áruházláncnál kiemelt szerepet kapnak a védjegyes hazai áruk. Ehhez kapcsolódóan szervezték meg közösen a budaörsi METRO Gasztroakadémián a gasztro-workshopot, amely kifejezetten húsvéti fogások elkészítésére és azok díszítésére koncentrált.
„A METRO Nagykereskedelem idén éppen 30 éve, az első nagy nemzetközi kereskedelmi láncok egyikeként lépett be a magyar piacra. Azt tapasztaljuk, hogy a professzionális vásárlók – mint a két kulcs célcsoportunk, a független kiskereskedők és a vendéglátóipari szereplők – körében is keresettek a magyar termékek, hozzáadott értékként kezelik a termék hazai gyártást, termelést.
A hazai piacra szánt saját márkás termékeink között is igyekszünk növelni a magyar termelésből származók arányát, ezzel is rövidítve a szállítói útvonalakat.
A Magyar Termék védjegyes termékekkel szemben egyértelműen nagy a bizalom, ezért sok közülük szerepel népszerű Többet olcsóbban! termékkosarunkban. Büszkék vagyunk rá, hogy közel tíz éve veszünk részt a Magyar Termék kampányokban. A mostani együttműködéssel a hazai gasztronómia élet egyik tudásközpontjaként működő METRO Gasztroakadémiába is betekintést nyújtunk” – hangsúlyozta Kápolna Beáta, a METRO beszerzési igazgatója.
Kenyér, burgonya, sonka, tészta és bor
Az eseményen résztvevő cégek egybehangzóan kiemelték: a gazdaságon túl számukra elemi érdek, hogy a vásárlók tisztában legyenek a boltban hozott döntéseik hatásaival és következményeivel.
- Annak érdekében, hogy a fogyasztót „helyzetbe hozzák” a Ceres Zrt. részéről kiemelték: magyar gyártóként olyan széles termékpalettát kínálnak, a napi cipótól az előre csomagolt kenyereken és kalácsokon át, mely szinte egyedülálló.
- A dunaegyházi Haladás Mezőgazdasági Zrt. egyik legfőbb missziója az étkezési burgonya diverzitásának bemutatása és a fogyasztók edukálása. A társaság márkája, az idén öt éves GoldenBurg, a kezdetek óta integrált kommunikációval igyekszik bemutatni a burgonya sokszínű felhasználhatóságát és ötletekkel, ismeretekkel ellátni vásárlóit. A cég a saját burgonyaföldjeit a Duna vizével öntözi, figyelve ezzel az ökológiai lábnyom csökkentésére.
- A Mary-Ker Pasta Kft. részéről hozzátették, hogy hazai gyártóként legnagyobb előnyeik között a megbízhatóság, a minőség és a frissesség biztosítását látják. Emellett olyan hagyományos ízeket kínálnak, amelyek külföldi konkurensek palettáján nem, vagy nem úgy szerepelnek.
- A Mészáros-Borház Kft. kitért arra, hogy a borászati termékeknél kifejezetten fontos a teljes nyomon követhetőség, lekérdezhetőség. A külföldi gyártókkal szemben a hazai borászatok, nemcsak időszakosan, hanem egész évben képesek azt a volument és minőséget nyújtani, amire a fogyasztóknak szüksége van.
- A Pápai Hús Kft.-nél úgy vélik, hogy idén 111 éves magyar gyártóként az egyik legfontosabb előny, amit nyújtani tudnak a frissesség. Minél távolabbról érkezik ugyanis egy termék – mutatnak rá -, annál hosszabb szavatossági idővel kell rendelkeznie.
A négyfogásos húsvéti menü
A Magyar Termék és a METRO Nagykereskedelem közös eseményén végül a legismertebb gasztroreality műsorokhoz hasonló verseny keretében mérhettük össze tudásunkat. Az öt védjegyhasználó termékei a húsvéti fogásokat fókuszba állító menüsor meghatározó összetevőiként szolgáltak.
Csapatokat alkottunk, kötényt kaptunk, bemosakodtunk és Varju Viktor séf szakmai irányításával az alábbi menüsort készítettük el:
- tárkonyos zöldségleves sonkás burgonyagombóccal
- tojásos burgonyasaláta füstölt morzsával
- bárány saltimbocca zsályás sonkával, vajas tagliatellével
- vegán sült tésztatorta medvehagymával és friss tavaszi kerti javakkal
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy nem kellett teljesen a nulláról kezdenünk az ételek elkészítését, mert a séfek már jelentős előkészületeket tettek. Azért így is átéreztük, milyen lehet egy gasztroshow-ban főzni, ahol gyorsan fogynak a percek, miközben zöldséget hámozunk, aprítunk, ízesítünk, levest kavargatunk, gombócokat, tésztatortákat formázunk, salátát állítunk össze – és természetesen a tálalásra is odafigyelünk, hogy az ünnepi asztalt valóban díszessé, lenyűgözővé varázsoljuk. Ha további húsvéti inspirációkat keresnél, receptekkel együtt, itt biztosan találsz kedvedre valót.