Pörögnek a turkálók: júniusban már annyit költöttünk, mint a járvány előtt
A turkálók száma 2019 végén 5 462 volt, 17 ezer ruhás bolt mellett, a járvány viszont megtépázta ezt a piacot is: 2020 végére számuk ötezer alá csúszott (a ruhás boltoké pedig 16 ezerre). A legnagyobb a Háda több mint 80 üzlettel – bár náluk is felütötte a fejét a munkaerőhiány, 30 boltos dolgozót keresnek éppen, a 2020-as 7,7 milliárdos (nettó) árbevétele azért jócskán elmaradt a korábbi 11,6 milliárdostól. A Humana 11 üzletével tett szert 1 milliárd körüli bevételre, ami tizedével kisebb a korábbinál. A Cream (6 üzlettel és 2 outlettel) korábbi egymilliárdos bevétele 20%-kal esett a járványos 2020-as esztendőben – írja a Blokkk.com. És akkor még van például a szófiai székhelyű, de itthon is megtalálható Remix turi, ami 9 európai országban van jelen, de outlet üzletágat is futtat, ráadásul vásárol is a vásárlótól.
Első pillantásra nem tűnik olyan nagynak a turkálók tere, a 800-900 milliárdos újruha vásárlásokhoz mérve, de ha már azt nézzük, hogy a turikban minden sokkal olcsóbb, akkor bizony már az kerekedik ki, hogy darabban mérve már nem is olyan kevés, amit használt cuccokból veszünk – körülbelül a használt ruhás piacról az újakkal összevetve ruháink negyedét-ötödét pakolhatjuk a gardróbba. A koronavírus azért a turik helyzetét is átírta, nekik is be kellett zárniuk, így 2020 áprilisában 80%-ot esett a piacok (az újruhás 90%-ot), és 2021 is nehezen indult. 2021 júniusára azonban már elérték, és egy hajszállal túl is szárnyalták a járvány előtti azonos időszak eredményeit. Különösen a második negyedév 64%-os megugrása azt vetíti előre, hogy bőven fognak annyit turkálni, mint egykor.
A havi bruttó átlag (a legalább öt fős turis vállalkozásoknál) 2021 májusában 231 ezer forint volt, a butikos 255 ezernél kevesebb, de nem a legkisebb bér a boltos világban.