Bizonyára mindenki találkozott már olyan fizetett hirdetéssel, amiben influenszerek mutatnak be egy terméket, vagy valamilyen módon megjelenítik azokat a videójukban. A mostani trend viszont épp ennek az ellenkezőjét teszi, mivel egyre több tartalomkészítő utasítja el a hagyományos influenszer-kultúrát, és helyette „anti-influenszerré” válnak – írja a TheGuardian.
Az új trend segítségével a felhasználók megtudhatják, hogy a tartalomkészítők szerint mely termékek nem érik meg az árukat és nem érdemes megvenni azokat. A 25 éves Bita például egy olyan videót tett közzé a TikTokon, amiben felsorolja azokat a reklámozott termékeket, amit nem tudott megvásárolni, mert egész egyszerűen megfizethetetlen összegbe kerülnek.
@bbybeets I thought I made good money but GIRL some of you are moving mad how does everyone just own expensive stuff now ? #deinfluencing#luxury♬ Chill Vibes - Tollan Kim
A videóban azt is elmondja, hogy a gyártók azt szeretnék éreztetni a vásárlókkal, hogy a drága termékeikkel bárki trendi lehet, de valójában ezeket sem ő, sem az átlagfizetéssel rendelkező emberek nem engedhetik meg maguknak.
A TikTok-on a #deinfluencing hashtaggel megjelölt videókat több, mint 200 millióan látták, népszerűségük pedig a mostani gazdasági környezetben töretlen.
A Chicagóban élő 22 éves Valeria Fridegotto például egy 60 dollárba, azaz nagyjából 22 ezer forintba kerülő márkás sampont és balzsamot, valamint számos kozmetikai terméket mutatott be, amik szerinte nem érdemlik meg azt a felhajtást, amit más tartalomkészítők szenteltek nekik. A videót már több mint 1,4 millióan látták, és többszáz kommentet kapott.
De nem csak azt mutatják meg az anti-influenszerek a videóikban, hogy mit nem érdemes megvenni, hanem azt is, hogy egy adott terméket milyen olcsóbb alternatívákkal lehet helyettesíteni, amik ugyanazt a funkciót látják el.