A koronavírus kéz a kézben járt a pánikvásárlásokkal, ami váratlanul érintette a boltláncokat, ugyanis nem mindig tudtak lépést tartani az kirívóan megnövekedett kereslettel. A Tesco azonban jóval korábban készült egy ilyen extrém időszakra: négy évvel ezelőtt szimulált gyakorlatot végeztek, azzal számoltak, hogy a cég Welwyn Garden City-ben működő központ teljesen leáll. Akkor ezt a gyakorlatot sokan nevetségesnek és extrémnek tartották – mondta a Tesco vezérigazgatója, a Guardian brit lapnak.
Felkészültek a járványra
Az “ítéletnapi” gyakorlatnak köszönhetően a Tesco dolgozóinak már volt forgatókönyvük arra, hogy mit kell tenni extrém helyzetben – írja a napi.hu, hozzátéve: januárban azon dolgoztak, hogy a nem élelmiszereket ne befolyásolja a kínai járvány kitörése, a hónap végére pedig egy válságkezelő csoport napi üléseket tartott. Az elmúlt másfél hónapban pedig a Tesco Hertfordshire megyében található bázisán a szokásos 6500 munkavállaló helyett kevesebb mint harmincan dolgoztak, ebből az egyik a vezérigazgató.
Mintha karácsony lenne
Lewis szerint az emberek öt napon keresztül minden egyes nap annyit vásároltak mint a karácsonyi időszak legforgalmasabb napján, december 23-án. A váratlan helyzetre nem lehetett felkészülni, azonban már sikerült felocsúdniuk az üzleteknek.
Bizonyos termékkategóriákban 7 hét forgalmát bonyolították 5 vagy 6 nap alatt.
Megváltoztak a szokások
A nagy hétvégi bevásárlási rohamok helyett folyamatos a vevők áramlása a hét közben, a többség igyekszik egy helyen letudni az éléskamra feltöltését. A május 3-át megelőző héten a tranzakciók száma ugyan 48 százalékkal csökkent a vásárlás átlagos értéke több mint a duplájára nőtt, ami azt mutatja, hogy a vevők inkább hetente egy alkalommal hajtanak végre egy nagyobb bevásárlást. Emellett a Tesco hat hét alatt majdnem megduplázta a házhoz szállításai és személyes átvételi időpontjainak számát, ugyanis durván megnövekedett a kereslet erre a szolgáltatásra.
Hogy az igényeket kielégítsék, 350 bolt nyitva tartását változtatták meg, így ezekben csak napközben lehet vásárolni az eddigi 0-24 órás nyitva tartás helyett, a fennálló időben pedig a dolgozók készítik össze a csomagokat. A cég továbbá felvett 4 ezer új sofőrt, és 12 ezer áru-összekészítőt, továbbá 400 új teherautó is munkába állt.
Az egyik héten 10 millió termékre érkezett online rendelés egyetlen nap alatt.
A kijárási korlátozások nagy-britanniai bevezetése előtt a brit lánc közel volt hozzá, hogy befejezze az első, robotok által vezérelt elosztóközpontjának építését, ez a későbbiekben még jobban felpörgetheti az online rendelések kiszolgálását.
Eközben itthon
Magyarországon is elég nagy az igény az online rendelésekre, így a Tesco határozott időre felvett 170 munkatársat, akik jellemzően más szektorokból érkeztek a boltlánchoz, és összefogott az Ice Cube Hungaryvel a kiszállítási kapacitások növelése érdekében. Megjelent a Tesco Doboz szolgáltatás, emellett májustól három újabb nagyvárosokban – Tatabányán, Miskolcon és Szombathelyen – és vonzáskörzetükben szállítanak házhoz.