Szerte a világban terjed a koronavírus, és bár pánikról egyelőre szerencsére nem beszélhetünk, de a közgondolkodás alakulását jól mutatja egy, az utóbbi hetek vásárlói szokásaiban tapasztalható tendencia is. Az AmazonJungle Scout eladói platformjának friss jelentése tanulságos adatokat tartalmaz.
A járvány terjedését kiemelt figyelemmel követő sajtóban január óta többször olvashattunk arról, hogy elsősorban a koronavírus tágabban értelmezett gócpontjában, a távol-keleti országokban, de némely hazai gyógyszertárban is hiánycikknek számít a járvány elleni védekezésben szakemberek véleménye szerint egyébként nem túl hatékonynak mondott orvosi maszk.
Az Amazon fentebb említett felmérése alátámasztja az e termékek iránti megnövekedett keresletről szóló beszámolókat:
a webáruházban az orvosi maszkok iránti kereslet az Amazonon 17 ezer százalékkal nőtt meg, ki is fogytak belőle január 21-re.
A szakemberek által jóváhagyott N95-ös maszkra indított keresések 6543 százalékkal nőttek meg, míg ennek gyerekverzióját 2188 százalékkal többen keresik, mint korábba – idézi az AdWeek cikke nyomán a jelentést Kreatív Online.
A platformon keresztül naponta több mint 7800 műtősmaszkot adnak el.
Szintén meglepő adat, hogy a védőruhák eladásai is jelentősen emelkedtek. Február 5-re a DuPont szkafanderei el is fogytak – hasonlóra utoljára a 2018-as Ebola-járvány idején volt példa. Mindez kikényszerítette a külsős partnereken keresztül beszerzést, ami viszont átlagosan 13 százalékos áremelkedést vont maga után.
Túlélni az apokalipszist
Jelentősen nőtt az érdeklődés egyéb egészségügyi termékek iránt is. Hátizsákban elférő elsősegélycsomagot 694 százalékkal, megfázás elleni gyógyszereket 544 százalékkal, influenza elleni szerekre 271 százalékkal, C-vitaminra pedig 205 százalékkal keresnek többen.
Az apokalipszisre felkészítő eszközök iránt 325 százalékkal nőtt a vásárlói érdeklődés.
A járvány okozta feszült közállapotokra való tekintettel a Jungle Scout felhívja a vásárlók figyelmét a hamis termékek veszélyeire is. Azt tanácsolják, hogy lehetőleg senki ne vásároljon olyan terméket, amiről nincs legalább harminc vélemény az oldalon, valamint olyan eladó termékében se bízzanak, amit nem értékeltek legalább százan, minimum 97 százalékos elégedettségi aránnyal – írja a Kreatív Online.
A hvg.hu pedig arról számolt be a CNBC beszámolója alapján, hogy az Amazon kitiltotta azokat a termékeket, amelyekről az árusítók azt állítják, hogy jók a koronavírus kezelésére, a megbetegedés gyógyítására és a kórokozó elpusztítására. Ezek az eladók minden esetben megtévesztik a vásárlókat azzal, hogy a műtétekkor használt orvosi maszkokról, tisztítószerekről és spray-kről azt állítják, képes megölni a vírust.
A COVID-19 vírustörzs már több mint 80 ezer embert megfertőzött szerte a világban, és mintegy 2700-an pedig meghaltak az általa okozott tüdőgyulladásban. A megbetegedések és halálozások túlnyomó többsége továbbra is a kínai Hupej tartományban történt.