Az online vásárlások száma az elmúlt években folyamatosan nő és ez a folyamat megállíthatatlannak tűnik. Gombamód szaporodnak a különböző webes felületek, amik mind árban, mind kiszállítási időben egymás alá licitálnak – ebben pedig a tavalyi év legnagyobb nyertese egyértelműen a Temu lett. De vajon mennyire megbízható egy cég, ami tényleg fillérekért árulja a termékeit és mennyire törvényes a működésük? A Pénzcentrum próbált választ találni ezekre a kérdésekre.
A Temu egy Bostonban alapított webáruház, ami leginkább annak köszönheti az elképesztő sikerét, hogy tavaly a legnézettebb amerikai sportesemény, a Super Bowl szünetében levetített egy harminc másodperces reklámot, amit több tízmillióan figyeltek. A cég a saját bemutatkozásában azt írja, hogy
a termékei egytől-egyig tapasztalt beszállítóktól és manufaktúrákból származnak, melyek megbízható logisztikai partnerekkel együttműködésben jutnak el a vevőkig.
A számok pedig őket igazolják, hiszen az indulás után szinte rögtön 17 százalékos részesedést szerzett az amerikai online kiskereskedelmi piacon.
A Shein útján
Ahogy a másik online áruház, a Shein esetében, úgy a Temunál is felmerült a kényszermunka gyanúja, amit a cég érdemben nem is tudott megcáfolni. Az elmúlt években több szervezet is megvádolta Kínát azzal, hogy Hszincsiangban egymillió ujgurt tartanak fogva és kényszerítik őket munkára – az általuk készített termékek pedig szinte biztos, hogy elérhetők a Temu kínálatában. A portál azonban emlékeztet, hogy ennek ellenőrzésére az online webáruháznak lehetősége sincs, hiszen egyrészt mintegy 80 ezer beszállítóval dolgozik együtt, ezen felül konkrét eszköze sincs arra, hogy betartassa az erre vonatkozó törvényeket.
A Pénzcentrum megkereste a fogyasztóvédelmi hatóságot is, akik természetesen kiemelten ellenőrzik az online webáruházak tevékenységét, de a kényszermunka ellen ők sem tudnak fellépni.
A termékek előállításának a körülményei azonban, például a “rabszolgamunka” nem minősül a fogyasztóvédelem hatáskörébe tartozó problémának,
így lehetősége sincs ezt a fogyasztóvédelmi hatóságnak vizsgálni – mondta Asztalos Dávid, a Fogyasztóvédelmi Referens Központ a Fogyasztóvédelmi Referens Központ ügyvezetője, a
A szakértő hozzátette, hogy a vásárlók oldaláról is nagyobb elővigyázatosságra van szükség, amikor online webáruházból rendelnek.
Érdemes továbbá fokozott elővigyázatossággal eljárni az olyan honlapokról történő rendelés esetén, amelyek feltűnően nagy árengedménnyel csábítanak vásárlásra, miközben nem található információ az eladóról,
és közvetlen kapcsolat sincs feltüntetve. Ha pedig a vásárlás során felmerült problémát a webáruházzal nem sikerül rendezni, a vevő a fogyasztóvédelmi hatósághoz és a békéltető testületekhez fordulhat. Az uniós országból való rendelés során felmerült panaszok megoldásában az Igazságügyi Minisztérium keretén belül működő Európai Fogyasztói Központ tud érdemi, ingyenes segítséget nyújtani.