Az új kiskereskedelmi adók nem csak magukat a kereskedőket, hanem a tevékenységüket lehetővé tévő platformokat is érintik, írja a Világgazdaság. Az új adóterhek miatt a Temuhoz és az Amazonhoz hasonló online piacterek radikális döntést hozhatnak: akár ki is vonulhatnak az országból.
Nem csak a kereskedő, az üzemeltető is fizet adót
A magyar kormány 2025 januárjától új adózási szabályokat vezet be, melyek alapján a kiskereskedelmi különadó az online piactereket üzemeltető cégeket is sújtja: ilyenek például a Temu, a Wish, az Amazon vagy az eMAG. Az új rendelet értelmében minden, Magyarországon online értékesítést lebonyolító platformnak
adót kell fizetnie az országba érkező termékek forgalma alapján,
akár külföldi, akár hazai üzemeltetőről van szó. Ez azt jelenti, hogy a platformok teljes éves magyarországi forgalma lesz az adó alapja, függetlenül attól, hogy közvetlen értékesítést vagy közvetítő szerepet töltenek be.
Korábban az adás-vételt bonyolító platformok nem fizettek kiskereskedelmi adót, mivel az adózást az eladók egyéni forgalmi adatai határozták meg. Így a kisebb kereskedők alacsonyabb forgalom esetén mentesültek az adóterhek alól. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy ha a Temun egy olyan cégtől vásároltunk, amelynek az árbevétele nem érte el az 500 millió forintot, akkor az eladónak egyáltalán nem kellett kiskereskedelmi adót fizetnie. Ugyanezt a terméket egy itthon működő áruházlánc üzletében megvásárolva az ár közel 4,5 százalékának megfelelő kiskereskedelmi adót fizetett a bolthálózat. Ez meglátszik az online piacterek árain is: a jóval alacsonyabb árak rengeteg vásárlót vonzanak ezekre a platformokra, amik jelentős versenyelőnyt élveznek.
Áremelkedés várható az online platformokon
Az újonnan kivetett adóterhek valószínűleg beépülnek majd az online piactereken forgalmazott termékek áraiba: ezért az eddig olcsóságukról ismert platformokon drágulás várható. Az új adóterhek és a kedvezőtlenebb versenyfeltételek miatt
egyes online piacterek akár ki is vonulhatnak a magyar piacról.
Az új szabályok értelmében emellett minden platformüzemeltetőnek 15 napon belül be kell jelentkeznie a NAV-hoz, ellenkező esetben a hatóság elérhetetlenné teszi az érintett weboldalakat Magyarországon. Már most több mint száz platform regisztrált a magyar adóhatóságnál: így ellenőrzik, hogy az online piacterek megfelelnek-e az előírásoknak. A szabályok megsértése esetén a platformok komoly szankciókra számíthatnak.
Az adószakértők szerint a változtatások felforgatják a magyar kiskereskedelmi piacot: megszűnik az online platformok eddigi adóelőnye, és ezáltal kiegyenlítettebbé válik a verseny a hazai és a nemzetközi termékgyártók között.