A tejföl a magyar konyha egyik alapvető hozzávalója, amely szinte minden háztartásban megtalálható, legyen szó egyszerű főzelékről vagy gazdag rakott ételekről. Nemrég a Mielőtt megveszed nagy tejföltesztjében annak jártunk utána, hogy a hazai boltok kínálatában melyik a legfinomabb, legkrémesebb tejföl, vajon megéri-e a drágábbat vásárolni?
Az elmúlt években a tejföl ára ugyanis jelentős változásokon ment keresztül, amelyeket az infláció és az élelmiszerpiaci helyzet befolyásolt. Ami igazán szembetűnő, az a márkás és sajátmárkás tejfölök közötti hatalmas árkülönbség. Miért drágább a márkázott tejföl, és hogyan tudják a sajátmárkás termékek alacsonyabb áron maradni? Mivel a legnagyobb hazai láncok mind magyar tejből készítik termékeiket, érdemes megvizsgálni, mi állhat a két kategória közötti eltérő árak hátterében – írja a Pénzcentrum, a lap részletesen utánajárt a kérdéseknek.
Hullámvasúton a tejföl ára
Az utóbbi évek inflációja komolyan megrángatta a tejtermékek árát is. Nagyot drágult a trappista sajt és az UHT tej, és bizony erre a listára került föl a tejföl is. A 12 százalékos tejfölök ára 2023 januárjában érte el csúcsát, akkor egy 325-450 grammos tejföl átlagára 660 forint volt, ami majdnem kétszerese volt a 2022 januári árnak (339 forint).
Ebben az időszakban a 20 százalékos tejföl átlagára is szintén rekordot döntött, bár itt a KSH az egy kilogrammra vonatkozó átlagárat vette figyelembe, így nem lehet az előző évhez hasonlítani. A tejfölök ára azóta valamelyest konszolidálódott, de az infláció hatása továbbra is érezhető. Az idei évben is folyamatosan nőnek az árak.
Saját márkás vagy márkázott?
Egy 450 grammos, 12 százalékos, saját márkás tejföl átlagos kilós ára 953 forint, míg a 20 százalékos kiszereléseket 1064-1109 forint között találjuk. Ezzel szemben
a márkázott tejfölök ára a 12 százalékos változatok esetében körülbelül 1900 forint, míg a 20 százalékos tejfölök akár 2500-2600 forintba is kerülhetnek.
Ez azt jelenti, hogy a márkázott tejfölök gyakran kétszer olyan drágák, mint a saját márkás termékek, és a 20 százalékos tejfölök ára akár háromszorosára is rúghat.
Harcz Zoltán, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatója a Pénzcentrumnak elmondta, hogy a tejfeldolgozók és a kis- és nagykereskedők külön-külön tárgyalnak a tejtermékek, így a tejföl áráról és a szerződéses feltételekről. A kiskereskedők nem csak tejfölt vásárolnak, hanem sok más tejterméket is. A kiskereskedelmi láncok, a különböző bolttípusok és az árképzés mind befolyásolják az árakat – tette hozzá.
Az ügyvezető arról is beszélt, hogy nyilvános adatok csak arra állnak rendelkezésre, hogy egy adott héten mi volt az összes, magyarországi feldolgozó által értékesített tejföl átlagos átadói ára, „de azt nem tudjuk, hogy X feldolgozó az adott héten milyen kilónkénti egységáron értékesített tejfölt Y kiskereskedelmi láncnak” – mondta el a lapnak.
Az árkülönbségek tehát szabad árazás és akciók következményei is lehetnek, így az is előfordulhat, hogy egy márkás tejföl akciósan olcsóbb, mint a saját márkás.
A tejföl fogyasztói árát alapvetően a kiskereskedők szabják meg, de a végső döntés mindig a vásárlóé, aki eldöntheti, hogy milyen zsírtartalmú, kiszerelésű vagy márkájú tejfölt választ. Viszont minden tejfölnek meg kell felelnie a Magyar Élelmiszerkönyvi előírásoknak.
A tejföl árazására hatással van az is, hogy a feldolgozók hogyan szerzik be a nyerstejet és hogyan értékesítik a tejtermékeket a kiskereskedőknek, a közétkeztetésnek, valamint az exportpiacoknak. A tejföl árát befolyásolhatják az import tejfölök, illetve a növényi zsírral készült tejfölök is. Az ügyvezető arra is felhívta a figyelmet, hogy a tejföl feldolgozói ára a 45. héten 899 Ft/kg volt, ami több mint 7%-kal magasabb, mint egy évvel korábban.
A marketinget fizetjük meg?
„A tejtermelők szempontjából a saját márkás és a márkatermékek közötti árkülönbség nem releváns, mivel ők a feldolgozók felé szerződésekben rögzített árakon teljesítenek – kisebb mennyiséget pedig a spotpiacon helyeznek el, amely jellemzően külföldre kerül” – mondta el Braunmüller Lajos, az Agrárszektor főszerkesztője, aki kiemelte azt is, hogy a „gyártók számára a két kategória eltérő üzleti modellt jelent. A márkatermékek jelentősebb kommunikációja, nagyobb brandértéke révén magasabb árakon kelnek el, ez több bevételt hoz nekik, a saját márkás termékek pedig biztosan eladott mennyiséget, a gyártókapacitások teljesebb kihasználását, vagyis összességében alacsonyabb, de jól tervezhető egységnyi bevételt és végső soron költséghatékony működést jelent számukra.”
Hozzátette azt is, hogy bár a saját márkás termékek rendszerint olcsóbbak, mint a márkázottak, azért az ritka jelenség, hogy a márkás élelmiszer kétszer olyan drága legyen.
Ennek oka lehet az, hogy a gyártó költségei emelkedtek, és a márkatermékekben ez már jelentkezik, a korábban megkötött saját márkás szerződésben ugyanakkor nem tudja még érvényesíteni ezt az áremelést. További ok lehet az, hogy a kereskedelmi láncok üzletpolitikai okokból tudatosan tartják olcsón a saját márkás kategóriát, lényegesen kisebb marzsokkal árulják ezeket, és mivel nagy mennyiségben, stabilan rendelik a gyártóktól, a szerződésekben alacsonyabb átvételi árakat is ki tudnak alkudni – árulta el a Pénzcentrumnak Braunmüller Lajos.
Ezt érdemes mérlegelni
Ha nincs kedvenc tejfölmárkánk, amihez ragaszkodunk, érdemes a kilós egységárakat vizsgálni, mivel amíg a saját márkás termékekből 450 grammosak a kiszerelések, a márkatermékekből inkább alacsonyabbak. Így egy kiló tejfölön akár 1000-1600 forintot is megspórolhatunk.