"Ments meg egy baristát"- egy kávézó megtalálta a módját, hogy hogyan tartsa meg az alkalmazottakat
A koronavírus fenekestül felforgatta a mindennapjainkat: az utazás, a bevásárlás, a munka, az oktatás és a szórakozási lehetőségek is teljesen megváltoztak. A Steamhouse Caféban fogyasztott reggeli, vagy délutáni kávéról azonban nem kell lemondanunk, ugyanis lehetőség nyílt arra, hogy házhoz rendeljük a kávékapszulákat. A #mentsmegegybaristát kezdeményezésről, a jelenlegi nehéz helyzetről és a jövőbeli tervekről beszélgettünk Lonkai Mártonnal, az üzlet tulajdonosával.
“A dolgok szerencsétlen összeállása volt”
A koronavírus megfékezése érdekében tett intézkedések miatt március 18-án ideiglenesen bezárták a Steamhouse Cafét, ezzel azonban nullára zuhant a bevétel és a dolgozók helyzete is kérdésessé vált. A tulajdonos, Lonkai Márton azonban egy dologban biztos volt: tenni kell valamit, mert senkit nem szeretne elküldeni. Az első ránézésre szerencsétlen helyzet azonban pozitív fejleményekhez vezetett: így született meg a #mentsmegegybaristát kezdeményezés és a Steamhouse ‘Plan-B’ kávéja.
– A kávézó volt a fő profilunk, emellett lehetővé tettük a kávék vásárlását a webshopunkban– ez azonban akkor még csak a bevétel 1-2 százalékát tette ki. Úgy voltunk vele, jó, ha van, de nem fektettünk rá nagyobb fókuszt – eddig. Aztán bezárt a bolt és kellett egy B terv, így született meg a kávékapszula, ami egyébként a Plan-B nevet is viseli. Igaz, korábban már szóba került, hogy saját pörkölésű kávét kapszulázzunk, most rá lettünk kényszerülve. Ha van olyan, hogy a dolgok szerencsés összeállása, akkor ez úgymond a dolgok szerencsétlen összeállása volt – kezdi a Startlapnak az üzlet tulajdonosa, hozzátéve:
– Sok törzsvendégünkről tudjuk, hogy kapszulás kávét iszik otthon, így jött az ötlet: ha van saját pörkölésű kávénk, akkor csináljuk meg a saját márkás kapszulás kávét és áruljuk azt. Az így jött bevételből fenn tudjuk tartani a céget, a kávézót, a kollégák fizetését.
Összefogott a csapat
– Vasárnap lesz három hete, hogy elkezdtük a projektet, április hatodikán tettük fel a terméket webáruházba, aznap volt az első eladás és azóta is folyamatosan rendelnek. Egy pörkölőben bérpörköltetünk, de mi választjuk a kávét, mi kóstoljuk, mi állítjuk be az ízeket. Elég sok a kísérletezés, kóstolgatás, de összejött egy steamhouse-os ízvilág, amit mi együtt értünk el. Ez a készítmény elmegy egy gyárba, ahol lekapszulázzák nekünk, mi pedig megkapjuk a csomagot. Ami végtelenül boldoggá tesz: az egy dolog, hogy én tulajdonosként kitalálok valamit, de az ifjú kollégák is lelkesen ötletelnek. Ez egyiküknek sem kötelező, mégis csillogó szemekkel haladunk előre: együtt megyünk a pörkölőbe, ízprofilozunk, összetartunk, nagyon működik a csapatszellem.
Most a túlélésre játszunk, de hosszabb távon jó is kisülhet belőle.
Házhoz mennek a baristák
A vezető szerint még ki kell tapasztalniuk, hogy kell online eladni, a kiszállítás azonban simán megy – ebből is aktívan kiveszik a részüket a buzgó és elszánt baristák.
– Az új terméket és a házhozszállítás lehetőségét mi kommunikáltuk a saját eszközeinkkel, így főleg a vendégek körében terjed a hír. A rendelők 90 százaléka Budapestre, a maradék pedig vidékre kéri a csomagot. Nagyon boldogok, hogy országszerte szállítunk, hiszen most a fővárosiak közül is sokan lementek vidékre, a nyaralóba, és bizony elég nehéz egy kis településen kapszulát szerezni. Budapesten belül a kollégák futárkodnak – persze kerülik az érintkezést. Maszkot, kesztyűt viselnek, ha kell, leteszik a csomagot az ajtó elé és előre fizetésre is van lehetőség. A környékünkön teljesen ingyen kiszállítunk, hogy kapcsolatban maradjunk a vevőkkel, egyébként csomagküldő szolgálattal dolgozunk – folytatta Lonkai Márton, hozzáfűzve: sokan rendelnek csomagautomatába a személyes kontaktus kerülése érdekében. A szállítás rendkívül gyorsan megy: ha a dolgozók személyesen viszik ki, akkor legtöbbször még a rendelés napján, futárszolgálattal általában másnap kézhez kerül a küldemény.
Az egyik kedves vendégünk többgyermekes édesanya, otthonról dolgozik, ő az ablakból várta a baristánk érkezését. Nagy volt az öröm, amikor befutott a kávékapszulákkal teli csomag!
Sok újdonság jöhet még
A koronavírus gazdaságra gyakorolt negatív hatásai miatt most még nagyobb szükség van arra, hogy támogassuk a magyar vállalkozókat, cégeket – ennek fényében is jó választás a Steamhouse ‘Plan-B’.
– Ez magyar termék, ugyanis mi csináljuk a kávét, magyar kisvállalkozásnál pörköltetjük, magyar gyárban készülnek a kapszulák és magyar kávézó nevéhez fűződik – mondta a Startlapnak Lonkai Márton, aki a jövőbeli tervekről is mesélt.
– Elkezdtük a saját pörkölést, ezt szeretnénk kibővíteni. Jövő héttől már elérhető lesz a saját pörkölésű, saját márkás szemes kávénk és a kapszulát is többfajta ízben szeretnénk majd árulni. Azt azért leszögezném, hogy mi nem aromázzuk a kávét, hanem a magas pontozású, különleges minőségű kávé ízjegyeivel dolgozunk, például az afrikainak gyümölcsösebb, citrusosabb, a dél-amerikainak inkább mogyorós, csokis ízvilága van. Nagy álom, hogy újra kinyissunk egyszer, reményeim szerint nyáron, júliusban lehet erre lehetőség. Tervben van egy kis alakítás is: szeretnénk egy bemutatóteremhez hasonlító üzletet. Lenne egy kávézó-reggeliző rész és egy óriási polc, ahol temérdek szemes kávé, kapszula van, amit mind mi csinálunk.