Kitört az egyenruhabotrány: kiakadtak a dolgozók az előíráson - új dresszkódot jelentett be a Starbucks
Új öltözködési szabályokat vezet be a Starbucks dolgozói számára május 12-től: ezentúl az alkalmazottaknak fekete, galléros vagy kerek nyakú pólókat és ingeket kell majd viselniük, sötét színű nadrággal kombinálva, írja a Világgazdaság. A dolgozók véleményét tolmácsoló szakszervezetek a döntés visszavonását követelik, és arra szólítják fel a cégvezetést, hogy a dolgozók valós problémáit kezeljék új dresszkód bevezetése helyett.
Saját pénzükből kell megvenniük
A döntés része a Starbucks új, Back to Starbucks nevű vállalati stratégiájának, melyet Brian Niccol vezérigazgató vezet be. A stratégia célja az üzletek működésének egyszerűsítése és a vendégélmény javítása – ennek része volt például a menü egyszerűsítése vagy a növényi tej felárának eltörlése is. Az alkalmazottaknak a terv szerint
egyszerű, egyszínű fekete, galléros vagy kerek nyakú pólókat vagy ingeket kell viselniük, keki, fekete vagy sötétkék farmernadrággal kombinálva
– áll a cég hivatalos közleményében.

Az új szabályzat bevezetése nem aratott osztatlan sikert. A Starbucks Workers United, amely több mint 525 üzlet dolgozóit képviseli az Egyesült Államokban, bírálta a lépést, és felszólította a vállalatot, hogy ne alkalmazza az új dresszkódot a szakszervezeti egyeztetés alatt álló üzletekben.
Ahelyett, hogy a baristák által régóta jelzett problémákat kezelnék – mint a bérek, munkaórák vagy a munkaterhek – most arra köteleznek bennünket, hogy új ruhákat vegyünk a saját pénzünkből, miközben épphogy kijövünk a fizetésünkből
– mondta Jasmine Leli, egy három éve a cégnél dolgozó barista és szakszervezeti küldött. A vállalat ugyanakkor elmondta, hogy több mint 30 érdemi kérdésben született már megállapodás a szakszervezettel, kilenc tárgyalási és három közvetítési forduló után. Emellett azt is közölték, hogy minden dolgozó ingyenesen kap két darab hivatalos Starbucks-pólót. A cég szerint a változtatással átláthatóbb útmutatást szeretnének adni a dolgozóknak, és olyan egységes megjelenést kialakítani, amely növeli a vendégek otthonosság-érzetét – bármelyik üzletbe is térnek be.
A Starbucks komoly átalakuláson megy keresztül, de az eddigi hírek szerint ez a folyamat nemcsak költséges, hanem lassú és kockázatokkal teli is. A Jefferies nevű amerikai pénzügyi elemzőcég friss értékelése szerint a vállalat új stratégiája egyelőre nem hozza a várt eredményeket – sőt, egyes mutatók alapján még tovább is ronthatja a kilátásokat.