A zöldség luxuscikk lett, a vásárlók behúzták a kéziféket a Spar vezetője szerint
Számítottak arra, hogy a hatóságilag bevezetett élelmiszer-árstop április után is maradni fog. Most viszont abban bíznak, hogy nyár elején kivezetik ezt a szabályozást – mondta Heiszler Gabriella a SPAR Magyarország ügyvezető igazgatója az Indexnek adott interjújában.
A cégvezető kiemelte, hogy az árstop miatt heti 250-300 millió forintot buknak, ami még az extraprofitadónál is magasabb veszteséget jelent. Ráadásul annyira megnőtt a kereslet a kedvezményes árucikkek iránt, hogy az árukészletet már csak importból tudják fedezni.
Heiszler Gabriella szerint amikor kivezetik az árstopot,
hónapokig nem adnak majd el cukrot, lisztet, étolajat és a többi termékkategóriánál is hosszú hetekbe telhet majd, mire a piac regenerálódni tud.
Azt erősen érzik, hogy a háztartások egy bő fél éve behúzták a kéziféket, és akár egy forintért is boltot váltanak. Ezt a visszafogottságot mutatja az a 90-es évek óta nem látott trend, miszerint a fizetések hetében kilő a forgalom, majd nyomtalanul el is tűnik a vásárlói kedv.
Így változott meg a vásárlási trend
Ugyanezt a visszafogottságot támasztja alá az is, hogy a saját márkás termékeik 26-27 százalékos forgalmi részaránya két év alatt 33 százalék fölé emelkedett.
A korábbi trendekkel ellentétben most még a prémiumkategória célközönsége is elkezdte az olcsóbb termékeket vásárolni. A zöldség-gyümölcs gyakorlatilag luxuscikk lett, de még a pékáru esetében is jócskán visszaesett az értékesítési volumen. Ez utóbbinál jellemző példa, hogy négy zsemle helyett sokan vesznek inkább fél kiló kenyeret.
A piaci környezet miatt a tavalyi 31 milliárd forintos beruházási keretet az idei évre majdhogynem lefelezték. Várhatóan három-négy áruházat tudnak nyitni 2023-ban, amiből az elsőt Sárospatakon adták át.