Az elmúlt években alapvetően megváltoztak a vásárlási szokásaink: ez többek közt köszönhető a koronavírusnak és az általa okozott lezárásoknak és korlátozásoknak, valamint a gyakorlatilag folyamatos, egész éven át tartó, különböző akcióknak és persze az internetes vásárlások elképesztő térhódításának is. A Google keresési eredményei alapján 2022-ben a Shein lett a legnépszerűbb online vásárlási felület, maga mögé utasítva az évekig vezető Zarát és Nike-t – írja a Design Taxi.
Annak ellenére sikerült átvennie a legnépszerűbb online üzlet címet a Shein-nek, hogy az idei év során több, különböző botrányba is belekeveredtek, kezdve a gyerekmunkásokról szóló hírekkel egészen addig, hogy rossz minőségű, hordhatatlan darabokat árusítanak. A kínai fast fashion üzlet összesen 113 országban lett a legkeresettebb online bolt, Ausztráliától Írországon keresztül egészen Franciaországig.
A tavalyi győztes, a spanyol Zara a második helyre csúszott vissza, ez összesen huszonhat országban vezeti az online divatmárkák piacát – köztük Magyarországon is.
A harmadik helyen a német Zalando végzett, a negyedik pedig – meglepő módon – a Nike lett. A sportruházatot gyártó márka a tavalyi évhez képest összesen két helyet esett vissza a listán, de még így is a világ tíz országában számít a legnépszerűbbnek. Az ötödik az Adidas, a hatodik a Macy’s webáruháza lett, a H&M pedig mindössze a hetedik helyet tudta elcsípni magának azzal, hogy három országban számít a legnépszerűbbnek. Érdekes, hogy a listára felkerült a Dior és a Chanel is, amik igazi luxusmárkának számítanak és jellemzően csak a felső tízezer tagjai engedhetik meg maguknak, hogy tőlük vásároljanak: igaz, ők elsősorban a közel-keleti országokban lettek a legnépszerűbbek.
Azzal kapcsolatban persze jogosan merülnek fel kérdések, hogy a Shein mennyire etikus módon használja ki a hirtelen jött népszerűségét? Ugyanis alig hogy bejelentették, hogy idén ők voltak a vezető online fast fashion márka,
a cég egy közleményben elismerte, hogy vannak olyan dolgozóik, akik akár hetvenöt órát is dolgoznak egy héten és két-három havonta tudnak csak egy-két nap szabadságot kivenni maguknak.
Ráadásul a cég abból sem csinál titkot, hogy a kínai munkásaikat gyakorlatilag vállaltan alulfizetik, mivel tudják, hogy nem, vagy csak nagyon nehezen tudnának maguknak más munkát találni.