Online fórumokon sokan panaszkodnak, hogy a postai nyomkövető rendszer alapján számos esetben a megszokott néhány nap helyett hetekig nem mozdulnak a csomagok a ferihegyi NPKK-ban. Az Index kapcsolódó fórumán az egyik felhasználó azt írta, küldeménye 2021. 03. 02. óta a Kicserélő központban volt, míg 25-én végül megkapta, vagyis az 23 napon át állt csak belföldön. A prohardver.hu fórumán számos hozzászóló rögzíti, hogy 10-20 napon át nem mozdulnak a küldeményeik a központból. A tapasztalatok szerint kifejezetten március utolsó heteiben vált súlyossá ez a helyzet. Nem csupán a távol-keleti, hanem EU-n belülről érkezett, vámkezelést nem igénylő csomagok is sokáig parkolhatnak a központban – írja a Napi.hu.
Lassabb a nemzetközi postaforgalom
Februárban a Magyar Posta felhívta arra a figyelmet, hogy a koronavírus miatt bevezetett korlátozások lassítják a postaforgalmat: a mindennapi életet érintő korlátozások kiterjedhetnek az országok közötti légi-, vasúti- és közúti forgalomra is, melyek miatt a postai küldemények eljuttatása is nehézkesebbé vált. Egyes irányokba, országokba akadozik, vagy egyáltalán nem lehetséges a kimenő küldemények eljuttatása. A külföldi postai szolgáltatók azonban értesítik a többi ország postáit az esetleges lezárásokról, vagy a postai szolgáltatások csökkentett üzemmódban történő ellátásáról. A járvány időszakában egyes országokban a postai szolgáltatások olyan korlátozásokkal működnek, mint például a csökkentett munkaidő a postákon, illetve az emberek közötti érintkezés minimalizálása kézbesítéskor. Azokat a küldeményeket, amelyeknél a címzett aláírása átvételkor szükséges, most aláírás nélkül kézbesítik – írták.
Arról nem szólt a fáma, hogy a már beérkezett küldemények miért nem jutnak el hosszú ideig a címzettekig. A portál utánajárt annak, miért késlekedik a kézbesítés. A válasz az volt: van, hogy alig érkeznek csomagok, akad olyan is, amikor amikor dömpingszerűen özönlenek be. “Az utóbbi hetekben érzékelhető fennakadások oka a kínai holdújév több napos, hetes megünneplése, amely miatt a feladó webshopoknál feltorlódnak a küldemények, hogy aztán nagy tömegben érkezzenek az ünnepeket követően. Ezek feldolgozása folyamatos, 1-2 hét alatt megtörténik a kézbesítés. Abban az esetben, ha az adott küldeményt valamilyen oknál fogva a Nemzeti Adó- és Vámhivatal vámeljárás alá vonta, további időt igényel az eljárás lefolytatása” – közöle a sajtóosztály. Kapacitáshiány is fennáll, az erőforrások csúcsra vannak járatva, ráadásul a Szuezi-csatornán elakadt teherhajó is fennakadásokat okozhat.
Eközben Madar Norbert, a számos webáruházzal kapcsolatban álló GKI Digital vezető tanácsadója szerint eddig még egyik kereskedő sem értesítette őket, hogy a külföldről érkező csomagok elakadtak volna a Magyar Postánál. A járvány előtti szinthez képest 10-20 százalékkal kevesebb csomag érkezik Kínából, ráadásul csökkent az EU-n belüli csomagforgalom is, ami ugyanakkor egy pici szegmens a hazai e-kereskedelemben. A külföldi csomagvolumen nagyrészt – 70-80 százalékban – EU-n kívüli harmadik országokból, azon belül is főként Ázsiából érkezik.