Az emberek rutinja átalakult a járványhelyzetben, ami jót tett a podcast iparnak. A világjárvány lehetőséget kínált új márkák és hirdetők számára a podcasting kipróbálására – a Magellan adatai szerint 2020-ban kezdetben hetente több mint 160 új márka lépett be a podcastok piacára, a trend pedig felgyorsult. Ezzel párhuzamosan a hirdetők több műsorban hirdettek – átlagosan a hirdetői megjelenések száma a januári 3,6-ról novemberre 6,2-re nőtt.
A hangfogyasztás növekedése nem korlátozódott a podcastokra, ugyanis a hangoskönyvek (21% -kal több 2019-hez képest) és a zene streaming bevételei is növekedést mutattak tavaly.
2020-ban több mint 280% -kal több új podcast indult: a valamivel több mint 300 ezer új podcast megugrott 2020-ra csaknem 900 ezerre. Ez azt jelenti, hogy csaknem 2 podcast indult percenként egész évben! Ezek közül soknak csak egy vagy két epizódja van (kb. 30%) – ezek azt tükrözik, hogy az alkotók ingyenes eszközökkel “próbálják ki” a médiumot, például a Spotify Anchorján keresztül. A 2021-ben indult podcastok 23% -a azonban már több mint 10 részt tett elérhetővé, ami csaknem 200 ezer maradó podcastot eredményezhet.
A világ minden táján
Egy másik nagyon fontos tendencia: az új alkotók nem csak az Egyesült Államokra és az angol nyelvre korlátozódnak. A 900 ezer új podcastnak közel a fele nem is angolul készült – ám még így is kétszer annyi új angol nyelvű podcast indult el 2020-ban, mint az előző évben, és ugye jön fel a többi is – élvonalban a hindi (tizennégyszerese a korábbinak), a kínai, a portugál, az indonéz és a spanyol (mindegyik körülbelül hétszeresére nőtt), de nem elhanyagolható a japán, a török és az olasz nyelv sem. Ezek az új alkotók sokszínű tartalmat hoznak létre: kiemelkedő kategória az oktatás volt, ezt követte a társadalom és kultúra, a művészetek és az üzlet – írja a Chartable.
Sok új alkotó a Spotify tulajdonában lévő Anchort használja podcastjainak létrehozásához, a hallgatók többsége pedig a Spotify-t elsődleges lejátszóként. És mivel számos nem amerikai piacon olyan Android-eszközök dominálnak, amelyekből egyébként már hiányzott egy jó, alapértelmezett podcastlejátszó – mint amilyen az Apple Podcasts az iPhone számára -, a Spotify további új hallgatókat hoz a közegbe. Ám a Spotify nem az egyetlen nagy podcast ambíciókkal rendelkező vállalat, többek közt a SiriusXM és az Amazon is törtet a piacon.
Mit hoz a podcastingnak a jövő?
Ahogy az olyan vállalatok, mint az Amazon, a Spotify, a SiriusXM, az iHeartMedia és mások folytatják befektetéseiket és akvizícióikat a podcastingban, az ökoszisztéma minden bizonnyal megváltozik. Végeredményben olyan lesz a végén, mint az igény szerinti tévé, ahol minden médiavállalatnak megvan a saját alkalmazása, és a hallgatóknak (és hirdetőknek) különböző platformokhoz kell igazodniuk? Az Amazon vagy más techcégek továbbra is befektetnek a podcastingba, hogy utolérjék (vagy felülmúlják) a Spotify-t? Hogyan fognak boldogulni a független gyártók és hálózatok a vállalati konszolidáció ezen korszakában? Várnunk kell, és meglátjuk.
Függetlenül attól, hogy mi történik a podcasting vállalati frontján, az audio alapjai erősek. A világ minden tájáról egyre több hallgató hangolódik a podcastokra és egyre több alkotó csinál saját podcastot. Több és több hirdető kutatja a médiumot és növeli kiadásait, ami azt jelenti, hogy több pénz jut majd az alkotókra, amivel még több nagyszerű műsort finanszírozhatnak. Úgy tűnik, elkezdődött a podcastok aranykora!