A vegán életmód és gondolkodás egyre nagyobb népszerűségnek örvend: Amerikában minden tizedik ember vallja magát vegánnak, de ez a szám világszerte is napról-napra növekszik. Épp ezért nem csoda, hogy egyre több iparágban próbálják meg csökkenteni vagy teljesen mellőzni az állati eredetű termékeket. A PETA pedig most egymillió dollárral jutalmazza azokat, akik létrehozzák az úgynevezett vegán gyapjút – írja a Dezeen.
A gyapjú az egyik leggyakoribb, de egyben az egyik leginkább környezetszennyező anyag, amiből ruha készül. A PETA épp ezért útjára indította az úgynevezett Vegán Gyapjú Kihívást, amiben tervezők és kutatók segítségét várja, hogy megalkossák a tökéletes, minden állati összetevőtől mentes gyapjút – amit
a végén egymillió dollárral, vagyis közel négyszázmillió forinttal jutalmaznak.
-Még az úgynevezett, magukat fenntarthatónak és felelősségteljesnek nevező farmokon is rendkívül gyakori az állatokkal szembeni kegyetlenkedés – írja a PETA a közleményében. –
A birkáknak, amikre már nincs szükség, egyszerűen elvágják a torkát, a mai napig használnak billogot, ütik-verik az állatokat.
Ez pedig egyértelműen állatkínzás.
A PETA-nak természetesen elvárásai is vannak az egymillió dolláros jutalomért cserébe. A kifejlesztett anyagnak rendelkeznie kell a gyapjú eredeti tulajdonságaival: tehát vasalhatónak, újrahasznosíthatónak és jó hőtartónak kell lennie, mindeközben viszont semmiféle állati eredetű anyagot nem tartalmazhat. Az állatvédő egyesület nem csupán a négylábúak védelme miatt tartja fontosnak a vegán gyapjú kifejlesztését, hanem azért is, mert az anyag jelenleg a negyedik leginkább környezetszennyező anyagnak számít a divatiparban. Ennek az oka elsősorban az, hogy
a mesterségesen fenntartott juh populáció nagymértékben felelős a metánkibocsájtás mértékéért, ami az egyik leginkább környezetkárosító anyag.
Annak ellenére, hogy az elmúlt években az állatokat és a környezetet is védő módszereket fejlesztettek ki a bőr és a selyem helyettesítésére, valamiért a gyapjúnál ez a változás nem történt meg. Még azután sem, hogy a PETA egyébként 2018-ban már együttműködött Stella McCartney divattervezővel egy közös, alternatív gyapjú kialakításán – épp ezért döntött most úgy a szervezet, hogy az egymillió dolláros jutalommal próbálja meg motiválni a jelentkezőket.