A tesztüzem lezárult, márciusban, hírverés nélkül élesítették az OTP új webshopját, a fizz.hu-t. Ezzel a bankhálózat belépett az e-kereskedelembe, amelynek korábban csak fizetési szolgáltatóként volt meghatározó szereplője, az OTP Mobil által fejlesztett Simplepay fizetési rendszerrel.
A hivatalos bejelentést nem siették el, Szőcs András, a fizz.hu-t fejlesztő és üzemeltető cég, az OTP Ecosystem Kft. ügyvezetője épp egy hete írta ki közösségi oldalára, hogy elstartolt a webshop. Szőcs András egyébként korábban a MOL e-kereskedelmi vezetőjeként dolgozott.
Az új webshop kínálatában a háztartási eszközöktől kezdve a játékokon és barkácsoláshoz való eszközökön keresztül az elektronikai cikkekig sokféle termékkategóriát megtalálunk.
Egyelőre csak hazai cégek termékei elérhetőek a fizz.hu-n. Az OTP csoport online boltja a hazai piacon az Emaggal és a Pepita.hu-val száll versenybe. Az oldalt folyamatosan fejlesztik, a rólunk rovatban arra kérik a felhasználókat, hogy javaslataikat, észrevételeiket osszák meg, ugyanis minden visszajelzésre nyitottak.
Az OTP áruháza is úgynevezett pure marketplace – világított rá a Forbes. Ez azt jelenti, hogy az üzemeltető nem árul saját maga által forgalmazott termékeket, kizárólag piactérként működik: a kereskedőpartnerek termékeit közvetíti, raktárazási rendszer nélkül. Itthon ez a modell még gyerekcipőben jár.
A kereső még nem az igazi
Az oldal felépítése könnyen áttekinthető, a dizájn minimalista, jól átlátható. A kezdőoldalon 13 kategória közül választhatunk, amelyeket további alkategóriákra lehet bontani. Az oldal tetején található egy kereső sáv, ahová beírható, hogy milyen konkrét terméket rendelnénk meg. A találatokat kedvezmények, népszerűség, név vagy akár ár alapján is rendezhetjük. A keresőfelület egyelőre nem tűpontos: tesztképpen rákerestünk az Iphone 14 128 gb-os, sárga verziójára, típusok közül tényleg csak a releváns találatokat listázta, de a szín- és kapacitásszűkítés már nem ment a rendszernek.
Ahogyan azt a weboldalon írják, a cégnél kiemelt figyelmet fordítanak az ügyfélszolgálatra, ami a hét minden napján reggel és este 8 óra között elérhető telefonon vagy e-mailben is. Ez az Emag esetében – papíron – szintén így működik, míg a Pepitánál nem találtuk nyomát az oldalon az ügyfélszolgálat elérhetőségének.
Az oldalon várhatóan mindig szezonális akciókat is hirdetnek majd, ennek megfelelően most tavaszi kategóriában találjuk meg a legjobb áron kapható porszívókat, kerti bútorokat és háztartási gépeket.
Nagy a verseny a piacon
A magyar e-kereskedelemben óriási a verseny, a szegmensben rengeteg az erős hazai és a kínai webáruház is. Mivel a felhozatal, főleg a műszaki cikkek területén nagyjából ugyanaz, az árazás és a gyors és könnyű ügyintézés a legnagyobb versenyelőny. Míg a Pepita.hu és az Emag saját termékeket is árul, addig az OTP felülete az első hazai tiszta online piactér, amely csak kapcsolatot teremt eladók és vevők között.
Ezért az egyik legnagyobb különbség, hogy míg az első két bolt rendelkezik logisztikai háttérrel, a fizz.hu-nak nincs szüksége raktárkészletre.
A rendelés leadásához a Pepitánál és a fizznél nem szükséges regisztrálni, de az új rendelés-leadás és a korábbi rendelések nyomon követése itt is átláthatóbb felhasználói fiókkal. Az Emagnál viszont nem lehet végigcsinálni a folyamatot egy néhány lépéses regisztráció nélkül.
Az OTP boltjában még csak házhozszállítással rendelhetőek a termékek, de már folyamatban van többféle kézbesítési mód kidolgozása is. Bár partnerfüggő, de a Pepita.hu-nál és az Emagnál működik a csomagpontos kiszállítás is. Az Emag esetében bizonyos termékeknél (például fotós kellékeknél) az ingyenes Easybox-os opció is elérhető. A házhozszállítás költség egyik oldalon sem egységes, a fizz.hu esetében 1500, 2000, 2500 forintos házhozszállítási összegekkel is találkoztunk.
Ha összeállítottuk a kosarunkat, és kiválasztottuk a szállítási módot, mindegyik helyen csak az ellenőrzés és a fizetés marad hátra.
Az Emagnál már van áruhitel, most egy hónapon keresztül minden megjelölt terméket hitellel is meg lehet vásárolni, 20 hónapos futamidővel. A fizz.hu-nál még csak tesztelik ennek a szolgáltatásnak a bevezetését. Itt ráadásul csak két fizetési opció közül lehet választani: online bankkártyás fizetés Simple Playen keresztül, vagy utánvételes fizetés készpénzzel vagy bankkártyával a futárnál.
Mindegyik weboldalnál érdemes odafigyelni arra is, hogy mivel ezeknél a piactereknél egyetlen helyről, de akár több különböző forgalmazótól is lehet vásárolni egy tranzakcióval, így amikor több különböző partner termékét rendeli meg valaki egyszerre, a szállítási költség is halmozódik.
Címlapfotó: Getty Images