Henry Layte az Egyesült Királyság egyik legismertebb független könyvesboltjának, a The Book Hive-nak a tulajdonosa sokáig gondolkodott azon, hogyan tud újranyitni a heteken át tartó bezártság, otthoni karantén után. Kezdetben az az ötlete volt, hogy minden könyvet műanyagba csomagol, plexi alá helyezi őket, de mindegyik ötletét elvetette.
Ehelyett a bolt meglehetősen nagy méretű, teljes hosszúságú ablakait használja, hogy minél több könyvet tegyen láthatóvá: megmutatja a borítót elölről és hátulról, az ügyfelek is böngészhetnek. A nézelődés, megrendelés, vásárlás folyamata az ablakon keresztül történik – szokatlan, de legalább biztonságban vannak a dolgozók és a vevők is. De mi a helyzet a többi bolttal?!
Vége a nézelődésnek?
A koronavírus előtt természetes volt, hogy töviről hegyire átnézzük a boltokat, akár vásárlási szándék nélkül. Lan Xia, a massachusettsi Bentley Egyetem marketing professzora szerint az emberek két okból nézelődtek: információgyűjtés céljából vagy kifejezetten örömszerzés miatt.
Más kutatások szerint a nézelődés a menekülés, a szocializáció és az egyszerű szórakozás előnyeit is kínálja, emellett azt is megállapították, hogy egy tipikus vásárlás során a fogyasztók többet költenek a fizikai boltban, mint online.
A First Insight több mint 1000 amerikai vásárlóról készített felmérése szerint a fogyasztók 54% -akölt 50 dollárt az interneten – ez az üzletben történő vásárláskor 71% -ra növekszik. Ehhez ugye az is hozzájárul, hogy a boltban megérinthetik, kipróbálhatják az adott terméket, tehát megvan a teljes vásárlási élmény. A New York-i pszichológus, Peter Noel Murray úgy véli, az ilyen “böngészés” és kipróbálás pozitív pszichológiai lendületet adhat nekünk: “Ha beülünk egy luxusautóba az autókereskedésben, átéljük a luxusautó birtoklásának érzését, ami azt jelenti, hogy a nézelődés önmagában érdekes élmény” – mondta a CNN-nek.
Persze sokan kijönnek az üzletekből anélkül, hogy bármit vásároltak volna, de megjelenhet a szerendipitás, azaz egy véletlenszerű felfedezés, hogy az adott dolognak számára azelőtt nem volt semmi jelentősége. Ott van az impulzusvásárlás problémája is, ami a fizikai boltokban megugrik a felmérés szerint, erre az is rátesz, hogy az üzletek elrendezése, szín, szag, látványélmények és még sorolhatnánk stimulálják az agyunkat, hogy térjünk be.
Minden felfordul a vírus miatt?
A Covid-19 következtében bevezetett intézkedések – például a védőtávolság megtartása, tisztítási eljárás, zárt öltözők, áru karanténba helyezése – eredményeként veszélybe került a nézelődés és a fizikai boltban történő vásárlás. Xia szerint: „Mindezekkel a korlátozásokkal a fogyasztóknak igazán jó okra lesz szükségük, hogy elmenjenek a bevásárlóközpontba. Az emberek más helyszíneket fognak keresni…”
Ezzel párhuzamosan a vírus miatt még inkább megerősödött az a tendencia, hogy a fogyasztók az online vásárlás mellett döntsenek. Néhány kutatás szerint az „e-böngészés” is hasonló társadalmi és hedonikus élményt nyújthat, valamint olyan információkat kínálhat, amelyeket sokan személyesen keresnek. Azt is megemlítik, hogy a vásárlók gyakran kombinálják az online vásárlást az üzlet látogatásával.
Egy nemrégiben végzett felmérés kimutatta, hogy a britek közül minden öt ember közül kettő az online vásárlását szándékozik folytatni, ahelyett, hogy visszatérjenek az üzletekbe.
Bár a kutatások nagyon megosztók, a The Book Hive-hoz hasonló kreatív ötletek mutatják, hogy bizony fel lehet pezsdíteni a nézelődést, böngészést.