Március közepén kevesebben rendeltek online, a hónap végére azonban gőzerővel előretörtek a netes rendelések. Úgy tűnik, a koronavírus hatására a magyarok immár szívesebben végzik a webshopon keresztül a napi bevásárlást, mint a fizikai boltokban – legalábbis ez derült ki az ország egyik legnagyobb fulfillment webshop logisztikával foglalkozó cége, az iLogistic.hu elemzéséből.
Higiéniai termékek a topon
Az iLogistic.hu felmérésében a partnereik márciusi eladási adatait vizsgálták meg. Arra voltak kíváncsiak, hogy hogyan reagált az online kereskedelmi piac a COVID-19 hazai megjelenésével megváltozott gazdasági környezetre. A számokból egyértelműen kiderült:
Megnégyszereződött a higiéniai árucikkek megrendeléseinek száma, míg a szórakoztató elektronikai cikkek online vásárlása megduplázódott a hónap végére.
A higiéniai termékek iránt megnövekedett érdeklődés nem csoda, hiszen a járvány természetéből adódóan különösen oda kell figyelni a kézmosásra, fertőtlenítésre. Azonban míg március első két hetében enyhe visszaesés volt megfigyelhető a szórakoztató elektronikai termékek online piacán, addig a digitális oktatásra való március közepi átállás után enyhe, majd egy héttel később hirtelen erős növekedésnek indult a terület. Az utolsó héten átlagban több mint kétszeresére emelkedett a megrendelések száma a hónap legelejéhez képest.
Március első két hetében az élelmiszer-vásárlások terén nem volt változás, valószínűleg a legtöbben személyesen intézték. A hónap közepén viszont elindult az átállás az online rendelésre, mígnem március utolsó hetére kétharmaddal nőtt az élelmiszer-rendelések száma az iLogistic.hu partnereinek körében.
A napi tömegcikkek és szükségcikkek, úgy, mint a szépségápolási cikkek és kiegészítők rendelései a hónap elején lecsökkentek, március utolsó hetétől azonban újra beindultak a vásárlások és a termékcsoport iránti érdeklődés megközelíti a járvány előtti szintet. Sok kereskedőt az online értékesítés menthet meg, nem véletlenül gyarapodik az új webshopok száma. A luxuscikkek iránti kereslet azonban a mélybe zuhant: a márkás, drága ruhák online forgalma drasztikusan, akár több mint 50 százalékkal is visszaesett az elmúlt egy hónapban.
Szárnyalni kezdett az e-kereskedelmi piac
Vannak olyan termékkörök, amelyek rendelésének tekintetében március harmadik hetében volt a leglátványosabb a visszaesés, például az autóápolás, az ajándéktárgyak, valamint a telefonos kiegészítők piacán. Csereklyei Bálint, az iLogistic.hu ügyvezetője szerint ez több okra is visszavezethető: “A járványügyi intézkedések hatására megváltozott a vásárlók attitűdje, hiszen hirtelen egy új, otthoni munkarendre, egy új átmeneti életre kellett berendezkedniük, ráadásul az egzisztenciális bizonytalanság is sokakon eluralkodott. Emellett pedig a kereskedő partnereink hozzáállása is megváltozott, sokan például először leállították a hirdetéseiket, feleslegesnek érezték, hogy reklámozzák kínálatukat. A hónap végére azonban felébredni látszik a piac, a webshopok újra elkezdtek hirdetni, a vásárlók pedig kezdenek hozzászokni a kialakult helyzethez és élnek az online rendelés adta lehetőségekkel. Annak ellenére, hogy a hónap végén általában látványosan elfogynak a fizetések, így kevesebb a rendelés, most több területen is elindult a visszarendeződés és növekedett a rendelések száma, szinte szárnyalni kezdett a piac” – mondta Csereklyei Bálint, hozzátéve: bizonyos termékcsoportok még így is rosszul fogynak. A ruházati cikkek eladása a partnereik körében például negyedére csökkent március végére, és olyan webshop-tulajdonost is ismer, aki emiatt design szájmaszkok forgalmazására váltott az elmúlt hetekben.
Tarol a webshop-logisztika
Sok kereskedő támaszkodik a más meglévő webáruházára, míg mások most szeretnének belépni az online térbe. Megnőtt az érdeklődés a iLogistic.hu webshop fulfillment szolgáltatása iránt: március második felére megtízszereződött azoknak az áruházaknak a száma, amelyek szerződési szándékkal keresték meg a céget. A csatlakozás egyszerű és gyors, általában szerződéskötés után 1-2 napon belül már elindulhat a közös munka, de volt olyan is, aki az ajánlatkéréstől számítva összesen 24 óra alatt már az első megrendelés kiszállítását is elindította a cégen keresztül. A megnövekedett partneri kör pedig a munkavállalók számának növelését is igényli, így az iLogistic.hu-nál is folyamatosan van felvétel, és akár olyanoknak is tudnak most munkát adni, akik éppen a járvány miatt veszítették el állásukat.