A koronavírus-járvány katalizátorként hatott az online kereskedelmi szektor, különösen pedig a gyorsan forgó fogyasztási áruk (FMCG) területének fejlődésére. A korlátozások és a magasabb egészségügyi kockázat miatt sokan kerülték a fizikai boltokat és piacokat, ez pedig látványos növekedést generált az online vásárlások terén. A pandémia hatásaihoz a vállalatok is gyorsan alkalmazkodtak, fejlesztették online rendelési és kiszállítási folyamataikat, hogy megfeleljenek a megnövekedett keresletnek és az új vásárlói elvárásoknak. Az online vásárlás ekkor vált igazán mainstreammé, és sokunk számára a napi, heti rutin szerves részévé.
Itt is megjelentek a problémák
A GKID és a Mastercard 2023-as mérései alapján az online kiskereskedelem közel 631 milliárd forintos bruttó forgalmat ért el az első félévben, ami 8,8%-os növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. Az első negyedévben 7,7%-kal, a második negyedévben pedig 9,8%-kal emelkedett a tavalyi évhez képest a webes értékesítés forgalma. Ez első olvasatra jól hangzik, de az inflációt is figyelembe véve valójában egyáltalán nem olyan biztató. A GKID és Mastercard által készített Digitális Kereskedelmi Körkép tavaly nyári mérései alapján az online kiskereskedők 31%-ánál csökkent a forgalom az első hat hónapban.
A felmérésből az is kiderül, hogy
bár az online vásárlói réteg az átlagos háztartásoknál jobb anyagi helyzetben van, a reálbér csökkenése mindenkit utolért, így az online forgalomnál is érezhető.
„2023 első féléve az online FMCG- szektorban is felemás eredményeket hozott, ebben a szegmensben minden más termékkategóriánál jobban kirajzolódik a hagyományos boltok irányába történő visszaterelődés. Emiatt a vezető online FMCG szereplők elsősorban nem is egymással versenyeznek a vásárlókért, hanem az hagyományos üzletekkel szemben kell értékajánlatot kínálniuk” – jellemezte a piaci körülményeket Madar Norbert.
Az kijelenthető, hogy egyre nagyobb a népszerűsége az online piactereknek és a webshopoknak hazai és világviszonylatban is. Egy 2020-as kutatás alapján már 4 éve is több mint 5000 hazai vállalkozás volt jelen valamilyen online piactéren. Vannak azonban saját, alternatív piacteret is kifejlesztő cégek egyre nagyobb számban, ezek közül négyet emelünk most ki a cikkben.
Kifli.hu
A hazai piac megkerülhetetlen alakja lett napjainkra a cseh eredetű élelmiszeráruház. Az online bolt 2019-ben nyitott. Fontos megjegyezni, hogy a Kifli.hu nem fedi le a teljes országot, jelenleg Budapest teljes közigazgatási határán belül nyújtja szolgáltatását. Ezen felül néhány egyéb településre is kiszállítanak.
A cég beszámolói alapján sokáig veszteséges volt a vállalat, 2021-ben és 2022-ben is ötmilliárd forint körüli mínusszal zártak. Ezt az időszakot azonban sikerült átvészelnie a Kifli.hu-nak, és 2023 óta nyereséges a bolt.
A GKID-Mastercard eTOPLISTA 2022-es felmérése alapján a Kifli.hu vezeti a listát az online élelmiszer- és drogériakereskedelemben, megelőzve ezzel az addigi győztes Tescót.
Ez óriási ugrás volt a Kiflinek: a két évvel korábbi listát még csak a 12. helyen zárták. A Tesco nehezen viseli a trónfosztást, tavaly decemberben erős reklámkampányt indított a Kifli ellen:
Miért intéznéd drágábban a karácsonyi bevásárlást? 💸
Összehasonlítottuk online rendelés esetén az Árfigyelő rendszerbe…Közzétette: Tesco Magyarország – 2023. december 8., péntek
A plakát szerint az Árfigyelő árai alapján 34%-ot kent a multi a kiflis árakra. A Kifli.hu ügyvezetője, a cseh Gabriel Makki ezt egy Forbes-interjúban cáfolta, és mint elmondta, a jogi lehetőségeket is mérlegelték az ügy kapcsán.
A minimum rendelési érték a Kifli.hu-nál 12000 forint, a kiszállítás ennek a duplája, azaz 24.000 forintos kosárérték felett már ingyenes. A kiszállítás díja 599 forinttól 1199 forintig terjed dinamikus árazás szerint, minden zónában. Ehhez még hozzáadódnak a különböző zóna és időablak-díjak.
Tudatos vásárlóknak hasznos infó lehet, hogy a cég kérésre a fölöslegessé vált csomagolóanyagot a következő rendelés alkalmával ellenérték nélkül elszállítja, és újrahasznosításra továbbítja.
Egy olvasónk szerint, aki rendszeres vásárlója több online élelmiszerüzletnek is, vidéken a Kifli.hu a leginkább gördülékeny megoldás.
“Amióta az agglomerációba költöztem a párommal, már csak a Kifli.hu-tól rendelünk, korábban jobban szerettem a Wolt és a Foodora Market szolgáltatását. A Kifli jóval macerásabb az időablakos rendelési rendszer miatt, így Budapesten ritkán éltünk vele. Az új házba viszont csak ők szállítanak ki” – árulta el Iza.
Wolt Market
A Wolt 23 országban üzemel, a legtöbbjükben a Wolt Market szolgáltatásuk is fut, az app-on keresztül rendelt termékeket a cég akár 30 percen belül házhoz is szállítja. 2021-ben a market indulásakor nagyjából 2500 termék volt a portfóliójukban. A Wolt a kezdetektől nagy figyelmet fordított a vásárlói igényekre és arra, hogy mik azok a termékek, amelyeket keresnek az emberek, de nem találnak meg. Így a választék azóta több mint a duplájára nőtt, és új kategóriákat is bevezettek.
A Keletinél lévő Wolt Market-ból 10.000 forint feletti rendelés esetén ingyenesen kiszállítják a kosár tartalmát, ha a megadott cím beleesik a kiszállítási területbe. Ha olyan üzletből vásárolunk, ami nem szállít a lakcímünkre, akkor is leadhatjuk a rendelést – elvitelre.
A GKID felmérése alapján 2022-ben Magyarországon a Wolt Market már a tizedik legnagyobb forgalmú online bolt volt.
Az első vidéki Wolt Market Pécsett nyitott meg, de a cég a további terjeszkedést is fontolgatja. A Woltnak a legszélesebb a szolgáltatási köre a 4 cég közül: az alapszolgáltatáson és a Marketen kívül létezik még a Wolt+ házhozszállítás-előfizetés, a Wolt for Work melegétel-juttatás és irodai étel kiszállítás, és a Wolt Self-Delivery, ami egy platform kereskedő partnerek részére.
Foodora
A 2020-ban indított saját bolthálózatuk mára országosan 10 áruházból szolgálja ki az online megrendeléseket. A korábban Foodpandának nevezett cég tavaly márciusban óriási marketingkampánnyal támogatva cserélt nevet és arculatot. A cserével megmaradt a cég több mint 5000 éttermi és üzleti partnere, közel 4000 szerződött futárpartnere, és több mint 2 milliós megrendelői bázisuk is. Az anyacég, a német Delivery Hero, 7 országban jelenlévő szolgáltatását koordinálja Foodora név alatt a berlini központból.
A Foodora Budapest mellett Debrecen, Pécs, Győr és Szeged városaiban is jelen van, mindenhol 40 perces kiszállási időt ígérnek. Nagyjából 3500 darabos termékpalettát kínálnak az online élelmiszerboltjukban. A felhasználók megrendeléséről a munkatársak azonnal értesítést kapnak, ez alapján rögtön kosárba rakják a termékeket, majd csomagolják is. Eközben az online piactér pedig rögtön frissül, ennek köszönhetően marad naprakész a rendszer. Ha az utolsó terméket rendelte meg valaki, a következő vásárlónak az oldal már fel sem ajánlja a rendelés lehetőségét.
A Foodoránál a minimum kosárérték 4000 forint, a szállítási díj pedig a honlap szerint a napszaktól, távolságtól és a kereslettől függően változhat.
Munch Market
Kakukktojás a listánkban a Munch Market, a Munch ételmentő platform új kezdeményezése, amely tavaly ősszel startolt el. Ez a szolgáltatás ugyanis egy pazarláscsökkentő online piactér. Nem kisebbre vállalkoztak, mint megcélozva a nagykereskedelem vakfoltját, felveszik a harcot az élelmiszerpazarlással.
Itt olyan élelmiszereket lehet féláron beszerezni, amelyeknek sérült a csomagolása, esetleg közeleg a lejárati ideje, de még kiváló a minőségük. A kiszállítás nagyjából öt nap.
A Munch Market egy olyan innováció, amely a túltermelés egyik potenciális megoldásaként, a nagykereskedelmi szereplőknél maradt termékek megmentésére jött létre. Kereskedelmi forgalomba nem kerülő íztesztek, bent ragadt készletek, sérült csomagolások fellelhetőek a Munch többszáz terméket kínáló piacterén. A termékek mellett látható az RRP, azaz a beszállító által legutóbb ajánlott kiskereskedelmi ár is, így nagyjából tudni lehet azt is, mennyit spórolunk az ételmentéssel. A többi online piactérhez hasonlóan, a Munch Market-on is a vásárlók válogathatják össze saját virtuális bevásárlókocsijuk tartalmát a folyamatosan növekvő kínálatból.
A Munch áruházából partnerenként 9 ezer forint feletti vásárlás esetén ingyenesen házhoz hozzák a rendelést, az ország bármelyik pontjára.
Nagy az eltérés az árakban
Bár az árakat a folyamatosan változó kínálat és a több különböző partner miatt nehéz összehasonlítani, de sajtos pogácsát a Munchon kívül mindegyik helyen pont találtunk. Az óbudai Wolt Marketben 125 grammos van a kínálatban most, ennek az aktuális napi ára öt elérhető darabnál 649 ft. A Foodoránál az 50 grammos 239 ft, a Kifli.hu-nál pedig 85 grammos kiszerelést találtunk 189 forintért. A nassolnivalók között is szétnéztünk, a 110 grammos kiszerelésben kapható Chio Tortilla Chips Nacho a Wolt Marketben 1049 ft, a Foodorán 799 ft, a Kifli.hu-nál 699 ft, míg a Munch.hu-nál közeli lejárattal, 500 forintért kapható.
Tesztképpen megpróbáltunk mindenhol egy fürt banánt vásárolni, a Munchot az eltérő felhozatal miatt most kihagytuk.
Az Óbudai Wolt Marketben a banán 3 db-os, kb. 550 gramm súlyú kiszerelésben 449 forint. A Nyugati térhez rendeltük volna, ehhez még hozzáadódott a kisértékű rendelés felára: 3 551 forint,a szolgáltatási díj, ami 160 ft, a szállítási költség: 899 Ft, tehát összesen 5 059 Ft a végösszeg. Ez elsőre hajmeresztőnek tűnhet, de kiderült, hogy a többi hely ki sem szállít ekkora tételt.
A Kifli.hu-nál 1020 forintért adnak egy fürt banánt, ami körülbelül 1,17 kg-t nyom. A rendelésnél külön tippeket kaptunk a banán tárolására, és pár érdekes infó – például, hol vannak a legnagyobb banánültetvények – mellett receptötleteket is feldobott a rendszer. Viszont akárhogy kattintgattunk, a megadott címre nem tudtuk megrendelni az egy fürt banánunkat, pedig a fejléc szerint minimum értékhatár nélkül is lehet vásárolni az oldalon. Lehetséges, hogy az első vásárláskor ajánlott ingyen házhozszállítás zavart be a rendszerbe, ennek a feltétele ugyanis a minimum 12.000 forintos kosárérték.
A Foodora Market felületét volt a legegyszerűbb kezelni, de pár kattintással ki is derült, hogy a 3 db banánunkhoz (479 ft, ismeretlen súlyú) még 3521 forintban kellett volna vásárolnunk, hogy leadhassuk a rendelést a Nyugati térhez.
Összességében kijelenthető, hogy egyik marketet sem az “egy dolgot elfelejtettem a boltból, gyorsan megrendelem”-típusú vásárlásokra találták ki, sokkal inkább a nagybevásárlások teljes kiváltására. Ennek megfelelően alakulnak az árak is, amelyek között néha jelentős különbségek lehetnek, ezért nem árt résen lenni.