Sokszor hallhatjuk, hogy aki az interneten bankkártyával vásárol, biztonságban van, hiszen vagy megkapja a megrendelt árut rendben, vagy ha nem, akkor vissza tudja szerezni a pénzét, hiszen indíthat egy visszatérítési tranzakciót (chargeback) a bankján keresztül, és akkor a kereskedő bankja automatikusan visszaküldi a pénzét. Milyen esetekben kérhető visszatérítés a kártyás vásárlások után? A Mastercard tájékoztatójában felsorol több példát:
- Ha ellopják vagy visszaélnek az adataiddal, kártyaadataiddal. Vagy csalás áldozata lettél.
- Ha a termék, szolgáltatás nem érkezett meg, nem vehető igénybe, hibás, sérült, a kereskedő nem tartotta be a szerződés feltételeit.
- Ha a kártyabirtokos számláját többször is megterhelték, akár különböző fizetési módokkal is, vagy hibás összeget számláztak. Illetve engedélyezéssel kapcsolatos problémák is felléphetnek.
- Ha az ATM nem adta ki megfelelően a készpénzt, vagy csalással jutottak készpénzhez ATM-tranzakció során a kártyáddal.
“Ha a bolt nem együttműködő, bankunknak lehetősége van chargeback eljárást indítani. Emögött egy nemzetközi reklamációs eljárásrend értendő, melyet a kártyatársaságok szabályoznak. A chargeback eljárásrend – egy peres eljáráshoz hasonlóan – csak alátámasztott dokumentációval érvényes. Azaz az ügyfélnek rendelkeznie kell a vásárlás dokumentumaival, a vásárlást visszaigazoló emaillel (mit vásárolt pontosan), bizonyítékkal arról, hogy mit kapott vagy nem kapott meg, illetve emaillel arról, hogy megkísérelte rendezni a problémát az érintett kereskedővel még a panasztétel előtt. Ez minden esetben elhagyhatatlan lépés, hiszen ezek dokumentumok szolgálnak alapjául egy chargeback indításának, Ha az ügyfél igazoltan próbált dűlőre jutni a kereskedővel, de ez nem vezetett eredményre, bankunk mindent megtesz, hogy egy chargeback eljárás során visszaszerezze a kereskedőtől a panaszolt összeget és így kártalanítsa az ügyfelet” – közölte a Napi.hu-val az Erste Bank.
Kivétel az utánvétes fizetés
Vannak azonban olyan helyzetek, amikor nem ilyen egyszerű a történet, sokan hiába reklamálnak, mégsem kapnak visszatérítést. Ezek általában nem európai oldalak, ott a kereskedő saját maga szabhatja meg a visszatérítés és a reklamáció feltételeit. A gyanús webáruházak esetében sokan nem fizetnek előre, csak utánvétellel a futárnál – és itt kezdődnek a bajok. Az említett chargebacket ugyanis csak kártyás tranzakció esetén lehet megindítani, a neten megrendelt és utánvétellel a futárnál fizetett bankkártyás vásárlásoknál a csomagküldő cég az elfogadó, nem a kereskedő, akitől rendelt. A tranzakció mögött nem a vásárlás maga áll, hanem a csomagkiszállítási szolgáltatás, ezért nincs lehetőség ezeket megreklamálni. Mivel a kiszállításért felelős futárcégnek nincs lehetősége a reklamáció kivizsgálására, így ilyen esetekben a vásárlónak a kereskedővel kell felvenni a kapcsolatot és kezdeményezni a reklamációt. Ami sok esetben nehéz, hiszen nem ritka eset, hogy semmilyen elérhetőséget nem adnak meg, amin reklamálni vagy érdeklődni lehetne, vagy az áruval együtt nem érkezik számla, bizonylat, sőt az sem ritka, hogy maga az áruház is eltűnik néhány hét vagy hónap után az internetről.
A pénzvisszatérítés szabályait alapvetően a kártyatársaságok szabják meg, nincs konkrét pénzügyi fogyasztóvédelmi (tehát az MNB által számonkérhető) jogszabályi előírás. Ha azonban a chargeback eljárás nem jár sikerrel, akkor első körben választott bíróságon, végső soron pedig bíróságon dőlhet el a visszatérítési ügy kimenetele.