A vásárlók egy része az egyszerűsége és gyorsasága miatt kedveli, míg mások idegenkednek tőle, vagy jobban bíznak egy emberi pénztárosban: az önkiszolgáló kasszák még mindig megosztják a vásárlóközönséget. A nagyobb áruházláncok azonban szinte mind rendszeresítették a robotkasszák használatát az elmúlt években: volt olyan üzletlánc, amely 2024-ben 75 százalékkal növelte az önkiszolgáló kasszák számát. A Pénzcentrum megkérdezte a cégeket: hogy szerepelnek az önkiszolgáló kasszák?
A vásárlók szeretik használni
Az üzletek számára a robotkasszák bevezetése hatékonyabb működést eredményez, hiszen míg korábban egy pénztáros egyetlen kasszát kezelt, most akár négy-nyolc önkiszolgáló pénztár felügyeletét is elláthatja. “Ez nem létszámleépítést jelent, hanem inkább a munkaerő átcsoportosítását: a korábbi pénztárosok egy része más feladatokat lát el, például az árufeltöltésben vagy a friss pékáruk előkészítésében segít” – állítják a boltok. Emellett az önkiszolgáló kasszák növelik az üzletek áteresztőképességét, így a csúcsidőszakokban is gyorsabbá válhat a vásárlás.

“Általános tapasztalataink szerint az önkiszolgáló kasszák rendkívül népszerűek a vásárlók körében,
azokban az üzletekben, ahol elérhetők ezek a rendszerek, a vásárlók több mint 40 százaléka választja ezt a megoldást
– közölte a Lidl. Az üzletlánc azt is elárulta, hogy az önkiszolgáló kasszák kihasználtsága a belvárosi kisebb üzletekben, az egyetemek, a forgalmasabb közlekedési csomópontok mellett lévő vidéki üzletekben a legmagasabb. A cég tovább bővítené a robotkasszákat, céljuk, hogy minden üzletben legyen legalább egy, mondták.
“Általában elmondható, hogy az önkiszolgáló kasszák egyre népszerűbbek vásárlóink körében, de
továbbra is vegyes megoldásban (hagyományos és önkiszolgáló) gondolkodunk, és mindig a választás lehetősége marad a fő szempont
– írta a Tesco. Az üzletlánc azt is kiemelte, hogy a robotkasszáik mellett a Scan&Shop vásárlási lehetőség is egyre népszerűbb az üzleteikben: ez a szolgáltatásuk országszerte összesen 113 áruházunkban érhető el vásárlóink számára. A megoldás a bejáratnál kihelyezett kézi szkennerek, illetve mobilalkalmazás használatán keresztül teszi lehetővé, hogy a vásárlók már a polcsorok között válogatva le tudják olvasni a termékek vonalkódját, így azokat egyenesen a saját bevásárlótáskájukba tehetik, a kasszánál pedig nem kell kipakolni őket.
Ott ahol működik önkiszolgáló kassza, ma már a forgalom közel 40 százaléka ezeken keresztül bonyolódik.
Folytatjuk a telepítéseket 2025-ben is és bizonyos üzletek esetében bővítést is tervezünk, tekintettel az eszközök növekvő népszerűségére”
– válaszolta a Pénzcentrum megkeresésére a Spar. “A vásárlói visszajelzések egyértelműen azt mutatják, hogy a várakozás sokkal kisebb terhet jelent a vevők számára, amikor önkiszolgáló kasszánál állnak sorba“, tették hozzá.
“Mi úgy látjuk, hogy
vásárlóink kimondottan kedvelik az önkiszolgáló kasszák használatát, ma már minden második vásárlónk ezt a megoldást választja,
– akár nagy bevásárlókocsik esetében is – mert használatuk könnyű,” nyilatkozta az Auchan, akiknél a hipermarketekben átlagosan 18 önkiszolgáló kassza található.
“A Penny a vásárlói igényekhez igazodva dinamikusan bővíti az önkiszolgáló kasszák hálózatát. Az üzletekben minimum 2, de átlagosan 3-4 kassza található, nagyobb forgalmú üzletekbe akár 6 önkiszolgáló kassza is elérhető a vásárlók számára”, számolt be a Penny. Elárulták azt is, hogy 2025-ben folytatják a fejlesztéseket, és további 20 üzletben tervezik önkiszolgáló kasszák bevezetését, amely összesen 80 új egység üzembe helyezését jelenti.
A vásárlók egyre szívesebben használják az önkiszolgáló kasszákat, különösen a fiatalabb korosztály körében népszerűek.
A használati arány üzletenként eltérő: a belvárosi egységekben az önkiszolgáló kasszák használata elérheti az 50 százalékot, míg vidéki területeken jellemzően 28–30 százalék között mozog”, tette hozzá a diszkontlánc.
Bár konkrét adatokat nem közöltek, a CBA/Príma elmondta, hogy az önkiszolgáló kasszák száma folyamatosan nő a hálózatukban, és egyre több helyen tapasztalják azt, hogy erre a kényelmi szolgáltatásra a vásárlóknak komoly igénye van. “Egyértelmű, hogy a kis cikkelemszámú kosarak esetében a vásárlók túlnyomó többsége ezt az eszközt használja. Azt érzékeljük, hogy
míg kezdetben az idősebb korosztály tagjai idegenkedtek az önkiszolgáló kasszáktól, ma már ők is egyre többen veszik igénybe ezt a szolgáltatást
– közölte a magyar üzletlánc. A jövőben ők is tervezik bővíteni a robotkassza-arzenáljukat.
A Pénzcentrum megkereste az Aldit is, ami Magyarország egyetlen, önkiszolgáló kasszákat egyáltalán nem használó üzletlánca. A cég elmondta, hogy egyelőre nem tervezik bevezetni a többi boltban elterjedt robotkasszákat.