Egyre többen fordítanak hátat az önkiszolgáló kasszáknak - pszichés oka van
Amikor berobbantak az önkiszolgáló pénztárak az üzletekbe, sokan kétkedve fogadták őket. Ám ahogy telt az idő és megszokták őket a vásárlók, rengeteg előnyükre derült fény: sokszor gyorsabb és hatékonyabb, ha saját magunknak húzzuk le a termékeket, mintha a hagyományos pénztárakat választanánk. Mindezek ellenére a Business Insider azt írja, hogy az önkiszolgáló kasszák népszerűsége rohamosan csökken, aminek elsősorban pszichológiai okai vannak.
A portál azt írja, hogy
azok, akik az önkiszolgálást választják, kevésbé lesznek hűségesek egy-egy üzletlánchoz, ritkábban térnek vissza ugyanoda és nem alakul ki valódi kapcsolat a vevő és az üzlet között.
A Drexel University’s LeBow College által végzett kutatásból kiderül, hogy az emberek nagy része egyáltalán nem szereti, ha magának kell lehúznia és bezacskóznia a termékeket, ráadásul sokszor így is szükség van egy bolti eladó segítségére.
– A kutatásunkból egyértelműen látszik, hogy
a vásárlónak szüksége van az emberi érintkezésre, a beszélgetésre, amikor a kasszához lép.
Azok, akik ezt megkapják, sokkal nagyobb eséllyel térnek vissza az üzletbe. Ha pedig viszonylag nagy számú terméket – legalább tizenöt különböző árut – vesznek, akkor még fontosabb, hogy ember szolgálja ki őket – idézi a portál Yanliu Huang-ot, a kutatást vezető professzort.
Erre az üzletek reakciója egyébként az, hogy egyre több helyen különböző jutalmakat, kedvezményeket lehet szerezni azzal, ha az önkiszolgáló kasszákat vesszük igénybe. Az elemzés erre is kitért és úgy találták, hogy amennyiben van valamilyen akció, ami az önkiszolgáló pénztárak használata után jár, akkor inkább azt választják a vásárlók. Ennek ellenére ezek a kasszák sok problémát okoznak az üzleteknek is, hiszen jelentősen nagyobb a lopások kockázata.
A hazai használatból az tűnik ki, hogy a fiatalok gyakorlatilag teljesen lemondtak a hagyományos pénztárakról, miközben az idősebbek továbbra is azokat részesítik előnyben, erről korábbi cikkünkben írtunk: