Kiderült, mit gondolnak a boltok önkiszolgáló kasszáiról a magyar vásárlók
Az önkiszolgáló kasszák egyre szélesebb körben jelennek meg a kiskereskedelmi üzletekben, lehetőséget adva a vásárlóknak arra, hogy saját maguk számolják el a vásárolt termékeket. Az ilyen rendszerek célja, hogy felgyorsítsák a vásárlási folyamatot, miközben az üzletek költségeit is csökkentik. Elméletileg ez egy olyan helyzet, amely mind a vásárlók, mind a kereskedők számára előnyös.
Az önkiszolgáló kasszákkal a vásárlók beolvassák a termékek vonalkódját, majd különböző fizetési módok közül választhatnak. Az újabb technológiák segítségével már nincs szükség vonalkódokra sem, hiszen a rádiófrekvenciás azonosítás lehetővé teszi, hogy a kosárba helyezett termékeket automatikusan felismerje a rendszer.
Természetesen vannak, akik inkább távol tartják magukat az önkiszolgáló rendszerektől, de jelentős számban akadnak olyanok is, akik úgy vélik, hogy több ilyen kasszára lenne szükség a hazai üzletekben – derül ki a Pénzcentrum és a Debreceni Egyetem közös, nagymintás felméréséből. A kérdőívet 10 358 fő töltötte ki, és a részletes eredmények világosan bemutatják, hogyan vélekednek a fogyasztók az önkiszolgáló kasszák használatáról.
Sokan még mindig félnek tőle
Habár az automata kasszák kényelmesek és hatékonyak lehetnek, sokak számára még mindig új és szokatlan megoldást jelentenek, és felmerülhetnek technikai problémák vagy olyan helyzetek, ahol segítségre van szükség
A kérdőívet 10358 fő töltötte ki idén július 29. és szeptember 2. között.
A válaszadók részletes, demográfiai változók szerinti megoszlását táblázattal illusztrálták. A kutatás sajátossága, hogy több férfi mondta el véleményét a témakör kapcsán, mint nő (57,3% – 42,7%). Ez az online kérdőívek esetén általában fordítva szokott lenni.
A kutatásban résztvevő 10358 fő elsöprően nagy többsége, vagyis 9753 fő, azaz a megkérdezettek 94,2%-a használt már valamikor élete folyamán önkiszolgáló kasszát – olvasható a Pénzcentrum cikkében.
A megkérdezettek 79,8%-a úgy véli, hogy nagyon gyakran vásárol olyan helyen, ahol az önkiszolgáló kasszák rendelkezésre állnak, azok könnyen hozzáférhetők. 18,5% mondja azt, hogy elvétve előfordulnak önkiszolgáló kasszák a környezetükben, de azok nem túl gyakoriak. Csupán a megkérdezettek 1,7%-a jelölt meg azt, hogy egyáltalán nem vagy szinte nem fér hozzá az önkiszolgáló kasszánál történő fizetési lehetőséghez.
A megkérdezettek 26%-a véli úgy, hogy még több önkiszolgáló kasszára lenne szükség, nincs elegendő/elég helyen belőlük.
A megkérdezettek 40,9%-a szerint viszont már túl sok önkiszolgáló kassza van, azok kiszorítják a hagyományos pénztárakat, amelyekből így kevesebb lett. A megkérdezettek 35,2%-a vélekedik magáról úgy, hogy kiválóan boldogul az önkiszolgáló kasszák kezelésével, nem jelent számára nehézséget használatuk.
Vannak, akik még sosem próbálták
A kutatásban résztvevőket megkérdezték annak kapcsán is, hogy milyen gyakran választják az önkiszolgáló kasszákat a hagyományos pénztárakkal szemben. 25,1% mondta azt, hogy mindig, 28,9% gyakran, 13,2% néha 21,7% pedig ritkán. 11% pedig egyenesen a soha opciót jelölte meg.
Az automata boltoknak sem mindenki örül
A jövőre is rákérdeztek a felmérésben: már Magyarországon is léteznek olyan automata boltok, amelyekben egyetlen eladó sincs, az üzletekben kassza sem található. A megkérdezettek 51,6%-a véli úgy, hogy ez a lehetőség nem neki való. Biztos, hogy nem vásárolna ilyen helyen. 48,4% vélekedik úgy, hogy neki alapvetően tetszik a konstrukció, kipróbálná azt.
Az önkiszolgáló kasszák elterjedése vegyes fogadtatásra talált a fogyasztók körében. A kutatás eredményei alapján kiderült, hogy míg a fogyasztók nagy része kényelmesebbnek és gyorsabbnak találja a kisebb bevásárlások esetén, a hagyományos pénztárak helyettesítése ellenére sokan még mindig hiányolják a személyes interakciót.
A kutatás alapján javaslatokat is megfogalmaztak a döntéshozók számára, javasolják például a szegmentált fejlesztést, a vásárlók betanítását, és a hangsúlyosabb marketingkommunikációt.