Ma már szinte nincs olyan nap, hogy ne jönne arról hír, hogy mi lett drágább, meddig növekedhetnek még az árak. Egyre több családnak komoly gondot okoz az infláció, ezért komolyabban át kell gondolniuk, hogy mi kerül a bevásárlókosárba. Sokszor az alapvető élelmiszerek napi beszerzése a korábbi 3-4 ezer forint helyett ma már legalább 5-6 ezret visz el, a jellemzően 18-20 ezer forintos nagy bevásárlások összege 30 ezer fölé kúszott – írja a Világgazdaság.
Az egy évvel korábbi árakhoz képest a margarin 41,4, a kenyér 37,5, a sajt 35,4, a baromfihús 34,3, a száraztészta 33,3, a tejtermékek 30,3, a tojás 29,9, a péksütemények pedig 27,3 százalékkal kerülnek többe.
A drágulás hatását pedig már a vásárolt termékeken is látják az áruházláncok. Maczelka Márk, a Spar kommunikációs vezetője szerint az eladások a mennyiség szempontjából egyelőre nem mutatnak változást, de elindult az úgynevezett lefelé vásárlás, azaz például a drágább márkás termékek helyett sok esetben az olcsóbb, saját márkás árut választják a vásárlók.
A saját márkás termékek aránya forgalmi szempontból 25 százalék körül mozgott éveken keresztül, ám idén ez az arány már meghaladta a 30 százalékot.
A Lidlnél úgy látják, hogy az emberek tudatosabban vásárolnak. A Tescónál is eltolódott az arány a kedvezőbb árú termékek felé, szintén sokan választják a saját márkás élelmiszereiket.
Az Auchannál azt tapasztalják, hogy kevesebb termék kerül a kosárba. A Pennynél is jól megfigyelhető, hogy a vásárlók egyre inkább a kedvezőbb, saját márkás termékek, illetve az akciós árucikkek felé fordulnak.