Nem csak a szülői gyakorlat, de a szakértők, azaz szociológusok, pszichológusok, gyermekvédelmi munkások véleménye sem egységes, hiszen minden ilyen eszköznek vannak előnyei és hátrányai is. Kutatási eredményekből azonban kirajzolódik néhány tanács, amelyet szülőként érdemes megfogadnunk.
A Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) ajánlása szerint az óvodáskorú gyerekeknek és alsó tagozatosoknak még egyáltalán ne vegyünk saját okoseszközt.
Ugyanis bőven elég az, ha időnként – kontrollált módon – hozzáférhetnek a szülők, illetve a család több tagja által használt mobilokhoz és tabletekhez.
Nagyon fontos, hogy a gyerekek által használt eszközökön szülői követést állítsunk be, töltsünk le biztonsági appot a telefonra, az emelt díjas szolgáltatásokat pedig kapcsoljuk ki.
Mikor vegyünk okostelefont a gyereknek?
Internetelérést biztosító saját telefont 14 éves kor alatt nem ajánlott adni a gyerekeknek.
A „buta”, de saját mobiltelefonok pedig akkor válnak igazán praktikussá, amikor már önállóan közlekedik a gyerekünk, ami általában 10-11 éves korban következik be. Ilyenkor már a szülő-gyermek közti kapcsolattartás fontos eszközévé válik a mobil, de a közösségimédia-használatot lehetővé tevő okostelefonok még könnyen függőséget okozhatnak a gyerekekben.
Emellett az interneten elérhető, lelki-szellemi-testi érettségi szintjüknek nem megfelelő tartalmak káros hatással lehetnek fejlődésükre. Amikor pedig már megvan az okostelefon, még a kamasz gyerekek esetében is muszáj közösen kialakított szabályokhoz kötni annak használatát.
Szükség van-e tabletre?
A tablet sok esetben nem a gyerekek sajátja, hanem a család minden tagja használja, így itt is feltétlenül szükséges szabályokhoz kötni, mikor, mennyi ideig és mire használhatják az eszközt.
Minél fiatalabb a gyerek, annál fontosabb minimalizálni és célirányosítani a tablethasználatot. Éppen a legfiatalabb korosztálynál hajlamosak a szülők „babysitterként” alkalmazni a tabletet, pedig nemcsak az eltöltött idő, hanem a megnézett tartalom is rossz irányba befolyásolhatja őket az NMHH szakértői szerint.
Bármely életkorban fontos az is, hogy a tablethasználatot – mint vizualitásra koncentráló tevékenységet – kellően ellenpontozzuk más érzékszervekre ható, illetve társas tevékenységekkel. Itt a szabad játékokat, a mozgást, illetve a zene- vagy mesehallgatás említik példaként.
Érdekes kérdés a tanulótableteké, amelyeket már 1 éves gyermekeknek is ajánlanak a gyártók. A szülők a tapasztalatok szerint azért vásárolják meg ezeket a termékeket, hogy a lehető legkorábban játszva fejleszthessék gyereküket. Azonban az NMHH szerint még kisiskolás korban sem ajánlatos ezzel lekötni a gyerekeket, mivel kisgyerekeknél a szociális környezettel való interakció a leghasznosabb az érzelmi, társas és kognitív fejlődés szempontjából. A korai és rendszeres tablethasználat viszont hozzászokást, függőséget alakíthat ki.
A nagyobb gyermekeknek szánt tanulótabletek maximum akkor lehetnek hasznosak, ha különféle, oktatást segítő appokat vagy akár kötelező olvasmányokat érnek el rajta. Úgy, hogy ezek szinte egyszerűsített, gyerekbarát laptopként funkcionálhatnak.
Mire figyeljünk oda az eszközök kiválasztásánál?
Nagyon fontos, hogy ne legyen túl drága az eszköz, mert nem biztos, hogy a gyerekünk már felelősségteljesen tudja használni azt. Célszerű egészségügyi – elsősorban szemészeti – szempontokat is figyelembe venni: olyan méretű telefont, tabletet válasszunk, aminek viszonylag nagy a kijelzője, hiszen ezek kevésbé terhelik a szemet, ha hosszabb ideig nézik a gyerekek. Gondoskodjunk a már említett biztonsági appok telepítéséről is.