Ne konkrét termékeket keressünk a Black Friday-en, inkább az akciókat figyeljük
Ugyan a Black Friday körüli trükközésekről többször is írtunk már (lásd itt és itt), a kutatás során megkérdezett vásárlók nagy többsége nem tartja jelentősnek az átverés kockázatát. A válaszadók 20 százaléka ráadásul úgy gondolja, hogy egyáltalán nincs realitása a megtévesztésnek, 10 százalékuk pedig a közmondásos ló túloldalára átesve csalásnak látja az egészet.
Mikor vásároljunk?
Jagodics Rita egy érdekes ellentmondásra is felhívta a figyelmünket, ugyanis a megkérdezettek 70 százaléka a Black Friday-t gondolja a legnagyobb leárazásokkal járó eseménynek, viszont a válaszadók majdnem fele mégis inkább karácsony előtt vásárol. Ennek az az oka, hogy sokan konkrét elképzelésekkel vágnak neki a Black Fridaynek, egy adott terméket szeretnének megvásárolni és bizony előfordul, nem is ritkán, hogy éppen a vágyott árut nem érintik a leárazások, így sok esetben a karácsony előtti dömpingre marad annak beszerzése.
„A magyarok harmada éppen ezért Black Friday napjain és karácsony előtt hozzávetőlegesen egyforma értékben vásárol ajándékokat. Kevesen vannak, akik csak úgy elmennek üzletekbe Black Friday idején szétnézni, hátha találnak valamit. A legtöbben komoly elvárásokkal figyelik az akciókat” – mondta.
A vásárlók akkor tudnak igazán jó vételre szert tenni a Black Friday alkalmával, ha alkalmi vételeket keresnek és nem konkrét márka- és típusigénnyel érkeznek a honlapokra.
Na, de hogy állnak mindehhez a kereskedők?
„A kereskedői oldalt nézve kettős érzéseim vannak. Sokan egyre okosabb akciókkal és stratégiával csatlakoznak a Black Friday-hez, mások viszont éppen ellenkezőleg, átgondolatlanul vesznek részt benne” – fogalmazott a szakember.
„Sokan rutintalanul eldobják az árrést, vagyis a mozgásterüket. Ez önmagában még nem lenne gond, hiszen egyfajta befektetés ez azért, hogy felhívják a vevők figyelmét, bevonzzák őket magukhoz, ugyanakkor elfelejtik azt, hogy vissza is kell tudni hívni a vásárlókat” – húzta alá a marketinges, aki úgy látja, hogy összességében évről-évre egyre többen vannak, akik profin ülnek fel a Black Friday hullámaira, azaz stratégiai és kifutó termékeket egyaránt leáraznak.
„A Black Friday-ből is lehet forgalmat csinálni. Ám ehhez tudatosság kell. Nem nagy trükk, csak ésszel kell használni a marketinget.”
Mik a legkelendőbb slágertermékek?
Fontos itt megemlíteni, mielőtt még nagyon belebonyolódnánk a termékek szálazásába, hogy egyre jellemzőbb az a gyakorlat, miszerint nem konkrét árura keresnek rá az emberek a neten egy Black Friday akció során, hanem a nagyobb értékesítőkre. Például nem azt nézik, hogy hol kapható okostévé olcsóért, hanem azt, hogy milyen akciókkal készül a Black Friday alkalmából ez, vagy az a nagyobb áruház, illetve webshop. Emellett azonban a termékeket is lehet rangsorolni, elég hozzá megnézni a tavalyi trendet és hozzávetni, hogy a Google-ben mire kerestek rá a népek az utóbbi időben.
Jagodics Rita cégének kutatásai szerint az idei év slágertermékei a televíziók, a játékok, a laptopok, a tabletek, a hűtők, a játékkonzolok, a parfümök és az okostelefonok lesznek.