A Vespucci Partners az Elemental Exceleratornak, egy fenntarthatóságot előtérbe helyező akcelerátor programnak szervezett mini demónapot. Az amerikai cég innovációs igazgatója, Kim Baker pedig elégedett volt a green tech témakörében prezentáló magyar startupokkal, név szerint: Haris Digital, IMM-Data, BedRock Farm, Munch, farmINNO és a SmappLab. Sohajda Júliával, a Vespucci Partners társalapítójával beszélgettünk.
Mint ismert, a Demo-day (Demónap) egy népszerű formátum a startup világban. Általában inkubátorok, akcelerátorok vagy befektetési társaságok szervezik, azzal a céllal, hogy még korai fázisban lévő startupok bemutatkozhassanak. A Vespucci Partners épp a minap szervezett egy ilyen eseményt. Kinek és milyen céllal jött létre a rendezvény?
A Vespucci Partners az Elemental Exceleratornak, egy fenntarthatóságot előtérbe helyező akcelerátorprogramnak szervezett mini demónapot. Az Elemental Exceleratornál kifejezetten olyan, növekedési fázisban lévő projekteket keresnek, támogatnak, amelyeknél látják a világunkat megváltó technológiát. Olyan technológiát, amely helyi vagy szélesebb közösségek érdekében hasznosítható. Tulajdonképpen arról van szó, hogy azok a projektek érdekesek számukra, amelyek zöldebbé, fenntarthatóbbá teszik a világunkat. Természetesen a Vespucci Partners is elhivatott ebben az irányban, így tudtunk a demónapon hét, a green tech kategóriába tartozó startupnak segíteni a bemutatkozásban, melyből több portfóliócégünk.
Az Elemental Excelerator alapvetően az Amerikai Egyesült Államok és Dél-Kelet Ázsia piacain segít a startupoknak a piacszerzésben, a növekedésben. Stratégiai és növekedési programjaikra vesznek fel startupokat. A következő program márciusban indul. Azt viszont érdemes jelezni, hogy erős a szelekció: ezer startupból húsz kerül be az Elemental Excelerator programjába.
Az Elemental Excelerator egy 2009-ben alapított vállalkozás, amely, mint említetted az Amerikai Egyesült Államok és Dél-Kelet Ázsia piacain segít a startupoknak. Adódik a kérdés, hogyan kerültetek velük kapcsolatba?
Az egyik portfóliócégünkön, a Transcend H2O-n keresztül, amely több mint egy évvel ezelőtt elnyerte az egyik helyet az Elemental Excelerator akcelerátor programjában. A két fél között annyira szoros kapcsolat alakult ki, hogy az Elemental Excelerator egyik menedzsment tagja független igazgatósági tag lett a Transcend H2O-ban.
A Transcend H2O-nak pedig most volt a negyedéves igazgatósági ülése, amelyen részt vett számos amerikai befektető, továbbá Magyarországra jött Kim Baker, az Elemental Excelerator innovációs igazgatója. És ha már ideutazott, akkor együtt kitaláltuk, hogy szervezzünk egy demónapot, amelyen a startupok képviselői személyesen bemutatkozhatnak Kim Bakernek. Azért is volt kifejezetten hasznos az esemény, mert amellett, hogy megismerték egymást a felek, Kim el tudta mondani, hogy a kiválasztott startupok megfelelőek-e az akcelerátor programba, tanácsot adott arra vonatkozóan, mire figyeljenek oda a jelentkezésnél.
Hét, a green tech területen tevékenykedő startup vett részt az eseményen. Milyen szegmensből érkeztek a vállalkozások, s kik voltak azok?
Célzott kiválasztás történt, ugyanis az Elemental Excelerator megadta, milyen szegmensekben (mobilitás, mezőgazdaság, vízgazdálkodás, energiafelhasználás, körforgásos gazdaság) keres startupokat. A résztvevők csak egy része tartozik a Vespucci Partners portfóliójába.
A demónapon ott volt portfóliócégeink közül a Haris Digital és az IMM-Data, mindkét vállalkozás ipari digitalizációval, hatékonyságnöveléssel foglalkozik, illetve azzal, hogy a selejt mennyiségét csökkentsék. Részt vett még a Poliloop, amelynek innovációja egy olyan biotechnológiai eljárás, ami az egyszerhasználatos műanyagokat hat-nyolc hét alatt szerves iszappá, komposzttá bontja le, miközben nem szabadul fel semmilyen káros anyag.
Bemutatkozott a vertikális mezőgazdasággal foglalkozó BedRock Farm. A startup tápláló, biztonságos és elérhető ehető növényeket termeszt szezonalitás nélkül, igényre szabva, lokálisan. A SmappLab megmutatta okos csapdarendszerét. Ezzel olyan információt adnak a gazdálkodóknak, amelynek segítségével kevesebb növényvédőszert kell használniuk.
A Munch az ételpazarlásért folyatott harcáról és ötletéről számolt be. A csapat egy egyszerű megoldást kínál arra, hogy az étel-gazdálkodás fenntarthatóbb legyen környezeti, társadalmi és gazdasági szempontból is. Arról van szó, hogy a regisztrált boltok, üzletek, éttermek diszkontált áron kínálnak jó állapotú csomagokat a vevőknek. Így ahelyett, hogy kidobnák, értékesítik azt. Míg a farmINNO azt mutatta be, hogyan nyújt segítséget a legoptimálisabb gazdálkodási döntések meghozatalában. Szenzoros megoldásaikkal lehetőséget teremt a precíz, adat-alapú gazdálkodás számára.
Jól érzékelhető, hogy a Vespucci Partners célja a minél szélesebb kapcsolati háló kiépítése.
Igen, az a célunk, hogy fejlesszük, segítsük a magyar startup ökoszisztémát. Épp ezért hozzuk el Magyarországra a nagy akcelerátor programokat. Azért, hogy a startupok élőben bemutatkozzanak, s, hogy a tehetséges cégek érintkezzenek a nemzetközi piac szereplőivel. Ennek segítségével gyorsabb növekedésre tehetnek szert.
Sokat jártok a világban, legutóbb például a világ legnagyobb technológiai show-ján vettetek részt Las Vegasban. Mi a vélemény a magyar startupokról?
Amit tudni szoktak Magyarországról az olyan nagy rendezvényeken is, mint a CES, hogy nagyon erős a szürkeállomány, s hogy jó fejlesztőink vannak. De a LogMeIn-en kívül nem termelt még ki unikornist Magyarország. Nemrég Románia került fel a térképre azzal, hogy a UiPath nevű céget 35 milliárdos cégértéken vitték ki tőzsdére. Tenni kell azért a hazai piacon is, hogy több nagy világszintű sikersztorink legyen.
Van olyan cég a portfóliótokban, amely világsiker lehet?
Igen, azt gondolom, hogy a Poliloop, az INPAMAC és Transcend mind nagyon jó irányba haladnak és olyan nagy problémákra adnak megoldást, amelyek miatt globális szinten is nagyra fognak nőni a reményeink szerint.
Végezetül: hogyan értékeled a demónapot?
Nagyon jól sikerült. Kimtől az a visszajelzés jött, hogy pozitívan értékeli ez alapján Magyarországot. Azt mondta, jól prezentáltak a magyar startupok és felkészültek voltak, de értékesítési oldalon sok segítséget tudnának nekik még adni. Jó volt a világnak ezen régióját látni számára.