Olcsón kínál szépséghibás élelmiszereket a Munch Market - Zsoldos Botonddal beszélgettünk
A végcél, hogy a már 4 országban jelenlévő Munch az ellátási lánc majdnem összes pontját lefedhesse. Miután az éttermekben és a boltokban történő ételmentéssel jelentős sikereket értek el, most az ellátási lánc egy másik szakaszát is célba veszik.
A Munch Market egy innovatív piactér, ahol a nagykereskedelemben „bennragadt”, azaz sérült csomagolású, hibás, vagy közeli lejáratú termékeket értékesítik a felhasználók felé.
A Munch-ot eredetileg egy gimnáziumi ötlet hívta életre. „Először akkor szembesültem az ételpazarlás problémájával, amikor gimiben a törzshelyünkön, egy helyi pékségben láttam, hogy a tulajdonos a nap végén akár 2-3 óriási zacskó péksüteményt is a szemétbe dob. Ez már akkor is nagyon zavart, hiszen tudtam, hogy ilyenkor nem csak a termékek pénzügyi áttéte jelent veszteséget. Minden kidobott zsömlével rengeteg emberi és anyagi erőforrás megy a kukába. A többi alapítónak hasonló tapasztalatai voltak” – árulta el Zsoldos Botond.
Később, a koronavírus-járvány ideje alatt Botond készített egy platformot, amivel a cukrászdáknak és pékségeknek szeretett volna segíteni, hogy a saját kiszállításukat ezen keresztül intézhessék. A projekt épp a végéhez közeledett, amikor megismerkedett Alberttel, Kirillel és Bencével és elindult az – ekkor már Munch—útja.
„Úgy döntöttünk, hogy a nagykereskedőkre és gyártókra, az ellátási lánc későbbi pontjaira csak később fókuszálunk majd, amikor már több tapasztalatunk lesz vállalkozói és felhasználói oldalról is” – meséli Botond.
Ezek szerint ez a pillanat tavaly ősszel érkezett el, amikor elstartolt a Munch Market?
Igen, eljött ez az idő is, hiszen a Munch időközben több mint 3500 partnerrel és globálisan több mint 2,5 milliós csomagszámmal büszkélkedhet. A Market-projekt igazából 2022 novemberében indult, 3 hónapos építkezéssel. Ezt egy tesztidőszak követte, ennek során csak a Facebook-csoportunk „feketeöves”, azaz a legelkötelezettebb felhasználóinak mutattuk meg a platformot. A marketingre ekkor még nem is koncentráltunk, kizárólag organikus forgalommal üzemelt az oldal. Azon volt a fókusz, hogy egy végfelhasználó számára értékes választékot hozzunk létre. Ezután kezdődött az építkezés.
A Munch Market-en a vásárlók tematikus meglepetéscsomagok közül is választhatnak, de akár maguk is összeállíthatnak csomagokat, amiket csomagpontra, vagy házhozszállítással rendelhetnek meg.
Az a tapasztalatunk, hogy mind felhasználói, mind üzleti oldalon hiánypótló ez a platform, hiszen ezeket a jó minőségű termékeket a hagyományos csatornákon már nem tudnák tovább értékesíteni. A vásárlók pedig pénztárcabarát áron jutnak minőségi árucikkekhez. Jelenleg már több száz termék közül választhatnak a vevők, melyek között találnak prémium minőségű édességeket, sütéshez-főzéshez szükséges alapanyagokat, reggelit, vagy akár sportitalokat is. A Munch Market lehetővé teszi, hogy közvetlenül a kereskedőtől mentsünk ételt. Az oldal egyelőre nem vált ki egy teljes bevásárlást, de remek kiegészítő szolgáltatás.
Hogyan látod, a Munch indulása óta mennyit haladtatok a szemléletformálás útján?
Az utóbbi években szerencsére nagyon sok az ökotudatos kezdeményezés és mi az ételpazarlás terén töltünk be piaci rést. Ez egy hosszú folyamat, valódi szemléletváltásra van tényleg szükség. A saját közegünkben úgy gondolom, jelentős hatást tudtunk elérni.
Nemzetközi szinten kétmillió app-letöltőnk van jelenleg, az ő irányukba hatékonyan tudjuk kommunikálni az üzenetünket.
Már az is sokat számít, ha elérjük azt, hogy valaki, aki eddig nem így gondolkozott, felismeri: ha a fél szendvicsét elrakja másnapra, krutont készíthet a salátájához. És az is egyre több emberben tudatosodik, hogy nem kell feltétlenül pánikszerűen megtölteni a hűtőt.
Ez a célunk, és épp ezért a jelenleg futó két platform mellett óriási figyelmet fordítunk az edukációra is. A Facebook-csoportunkban és az egyéb közösségi média felületeinken is tetten érhető ez a törekvés. Nem csak addig vagyunk a vásárlóinkkal, amíg eladunk nekik valamit, abban is segítjük őket, hogyan élhetnek tudatosabban, vagy, hogy a nálunk vásárolt termékeket miként használhatják fel.
Az első nagyobb nyilvános szereplésetek a Cápák között című műsorban volt, azóta mi a helyzet “cápafronton”?
Akkor mind az öt Cápa beszállt a cégbe, mára egyetlen maradt benne: Balogh Petya. De a többiekkel is tartjuk a kapcsolatot, mindannyian rengeteget segítettek a Munch gyors ütemű növekedésében! István az üzleti gondolkodásban, András és Szabina a vezetésben és terjeszkedésben, Levente pedig a kereskedelemben szerzett tapasztalatával segítette munkánkat.
Mitől különleges a Munch Market?
Mivel folyamatosan változik a kínálat, így a kereslet is. Vásárlóként óriási plusz élmény, hogy amikor felmész az oldalra, nem tudhatod, mire bukkansz majd. Így olyan termékeket is kipróbálhatsz, amikre magadtól nem is biztos, hogy gondolnál. Én például így vettem datolyapasztát – addig a létezéséről sem tudtam. A Munch Market-nek köszönhetően viszont nagyon jó áron tudtam kipróbálni, azóta már többször is rendeltem, nagyon klassz állagot és édes ízt ad a sütiknek. Jelenleg a termékkínálatot javarészt a száraztermékek, tartós élelmiszerek adják, de folyamatosan bővítjük a portfóliót, és gyűjtjük a visszajelzéseket.
Marketingszempontból nem lehet egyszerű a folyamatosan változó termékkínálat.
Vásárlói visszajelzések alapján töltjük fel a kínálatot, különböző kategóriákra fókuszálva próbáljuk kielégíteni az igényeket. A meglepetésboxok egyszerűsítenek ezen a helyzeten: ezekkel levesszük a döntés terhét a vásárló válláról. Ugyanakkor például a meglepetésboxok esetében próbálunk minél több változatosságot belevinni a kínálatba és időről-időre elérhetővé teszünk különböző tematikus, limitált kiadású boxokat. Jelenleg a Bélasnacking és az Énidő Box ilyen.
Neked mik a kedvenceid a Market-ról?
A különböző snackeket tartalmazó boxunk engem már többször kihúzott a bajból. Ez egy páros csomag filmnézéshez, mindig remek snackek lapulnak benne, legutóbb éppen tortillát fogtunk ki, különféle mártogatós szószokkal. De a száraz árucikkek között is szeretek válogatni. Igyekszem kevés állati eredetű élelmiszert fogyasztani, ezért főleg granola és növényi italok kerülnek a kosaramba.
Ha jól tudom, a földrajzi terjeszkedés a legaktuálisabb most a cég életében. Mesélnél erről?
Már a legelején is az volt a cél, hogy nemzetközi, magyar gyökerű sikertörténet legyen a Munch. Ez a logó fejlődéstörténetében is tetten érhető: Muncs néven indultunk, amit a Muncs.hu, majd a Munch.hu követett. Végül elkészült az applikáció, és elhagytuk a .hu-t is.
Az első külföldi piacunk a csehországi piac volt, most állapodtunk meg a csehországi PENNY-vel.
Csehországban jelenleg Nesnězeno néven érhető el az app. Ezenkívül egyelőre két országban vagyunk jelen: Romániában és Szlovákiában, de a cél a régiós, majd a régión túli terjeszkedés.
A Market-tel is hasonló a cél?
Az első állomás az volt, hogy a régióban olyan ételmentő startupot építsünk fel, amelyen keresztül eljuthat az emberekhez a víziónk. Ez mára sikerült. A következő cél pedig az ellátási láncon való terjeszkedés: ez startolt el a Market-tel. Ha itthon felépítettük és felmértük az igényeket, ezzel is megcélozzuk majd a külföldi piacot. Mivel a Market házhozszállítással vagy csomagpontra szállítással üzemel, egészen más paramétereket kell figyelembe venni a terjeszkedésnél: nincs kötve földrajzi pontokhoz.