Számos bolt és webáruház kínál csomagolássérült vagy újracsomagolt termékeket, amelyekkel – főleg a drágább műszaki cikkek esetében – jelentős pénzt spórolhatunk meg az eredeti árhoz képest. Azonban néhány dologra fokozattan érdemes odafigyelni, ha ilyen terméket választunk.
Csomagolássérült, értékcsökkent vagy hibás?
Sérült, hibás és ezért olcsóbban árult termékekkel szinte minden termékfajta esetében találkozhatunk, legyen szó összenyomódott süteményekről, elszíneződött bútorokról vagy megkarcolt hűtőszekrényekről.
De ma már léteznek kifejezetten olyan online webáruházak is, ahol direkt ezekre a termékekre szakosodnak, és csak ilyeneket árulnak jelentős árkedvezménnyel. Ezek általában műszaki cikkeket forgalmaznak, hiszen ilyenkor valóban nagy különbség lehet az eredeti és az akciós ár között.
Fontos, hogy a hibás, értékcsökkent vagy szépséghibás árukkal ellentétben a csomagolássérült termékeken elvileg nem található hiba vagy sérülés, hanem – ahogy a kifejezésből is következik – csak a csomagoláson.
Viszont a fogyasztóvédelemért felelős Innovációs és Technológiai Minisztériumtól megtudtuk, hogy a csomagolásában sérült termékeknek nincs jogszabályi definíciójuk, így az üzletek határozhatják meg, hogy milyen termékeket sorolnak ide. Azonban működést befolyásoló problémáról nem lehet szó.
Alapvető elvárás, hogy a vevőt mindig tájékoztatni kell arról, ha a termék csomagolássérült. Viszont ezek után már a vevőnek kell mérlegelnie, hogy érdemes-e olcsóbban megvásárolnia egy ilyen árut.
Egyre népszerűbbek az újracsomagolt termékek
Meg kell különböztetnünk még egy kategóriát is – bár a fogalmak sokszor összemosódnak a kereskedőknél is. Ez az újracsomagolt termékeké, amelyek az online kereskedelem miatt váltak egyre gyakoribbá.
Online vásárlás esetében ugyanis minden esetben érvényes a 14 napos visszavásárlási garancia, tehát a kereskedő köteles visszavenni a terméket akkor is, ha tökéletesen működik, csak nekünk valamiért mégsem kell vagy nem tetszik.
Ilyenkor az sem követelmény, hogy az eredeti csomagolást tartsuk meg, és abban küldjük vissza a terméket. Emiatt viszont számos áru érkezik vissza a műszaki webshopokba az eredeti doboza nélkül.
Ezek között vannak olyanok, amelyek teljesen hibátlanok, azaz újra eladhatóak, csak nem újként. Illetve vannak olyan visszaküldött, hibás termékek is, amelyek ellenőrzés és javítás után, tökéletesen gyári állapotba hozva kerülnek vissza a boltokba. Ekkor jönnek képbe a spórolni akaró vevők és az újracsomagolt termékek.
Az újracsomagolt műszaki cikkeknél viszont még inkább érdemes a megbízható webshopokat választani, illetve tájékozódni arról, hogy használt vagy új a termék.
Mire figyeljünk oda vásárláskor és vásárlás után?
Vásárlás előtt mindenképpen alaposan nézzük meg, hogy valóban csak a csomagolás nem eredeti vagy sérült, esetleg maga a termék is megrongálódott vagy használt.
Különösen a műszaki eszközök esetén fontos szempont, hogy a csomagolás állapota nem befolyásolja a jótállást. De általában is igaz, hogy ha a termék hibája a vásárlás után derül ki, ugyanazok a jótállási, szavatossági jogok illetik meg a vásárlót, mint egy csomagolásában nem sérült esetén (például szavatosság, jótállás, kijavítás, kicserélés, árleszállítás, vételár visszatérítése).
Újracsomagolt műszaki termékek vásárlásánál pedig mindenképpen külön kérdezzünk rá a garanciális feltételekre, illetve arra, hogy biztos nem hibás-e a termék, illetve megvan-e az összes tartozéka.