A 2020-as év kiemelkedő feladata a Magyar Posta számára is – csakúgy, mint a hazai gazdaság legtöbb szereplőjének – a járványhoz kapcsolódó kockázatok kezelése és a munkatársak egészségének védelme érdekében szükséges intézkedések meghozatala volt. A vállalat az aktuális veszélyhelyzeti előírásoknak megfelelően folyamatosan aktualizálta védelmi intézkedéseit, hogy munkatársait és ügyfeleit védje a fertőzéstől. A járvány 2020-ban, főleg az első hullámban, jelentős hatással volt a postai szolgáltatások igénybevételére, a posták forgalmára, ezért a vállalat üzleti terveit is felülírta, illetve befolyásolta az eredményeket.
2020. évben a Magyar Posta számviteli törvény szerinti adózott eredménye 425 millió forint volt. A Társaság éves beszámolója szerint az éves átlagos bér 5,5 százalékkal emelkedett éves szinten 2019-es évhez képest. A vállalat átlagos statisztikai állományi létszáma 27 537 fő volt tavaly. A pandémiás helyzet, illetve az elrendelt védelmi, korlátozó intézkedések jelentős üzleti kockázatokat rejtettek, elsősorban bevételi szempontból. Azonban figyelembe véve a postai szolgáltatások széles körét összességében a kereslet végül stabilnak bizonyult.
A Magyar Posta legfőbb bevételi forrása a levéltermékek után keletkezik, amely a járványhelyzet legsúlyosabb időszakaiban mintegy 30 százalékkal esett vissza. Csökkent a hivatalos iratok feladása is, éves szinten 10 százalékkal.
A levélforgalom nagyrészét az üzleti ügyfelek feladásai teszik ki, domináns termék továbbra is a közönséges levelek kategóriája. A koronavírus-járvány ideje alatt háromszorosára nőtt az elektronikus úton befizetett csekkek száma. Ez 2020-ban több mint 8 millió darab mobiltelefonos csekkbefizetést jelentett, összesen közel 80 milliárd forint értékben. Így 2020-ban a csekkbefizetések közel 5 százaléka mobil applikáción keresztül történt. A hagyományos csekkszolgáltatás igénybevétele 2020-ban a járvány miatt nagyobb arányban csökkent, mint a korábbi években, a visszaesés mértéke több mint 12 százalékos. A Magyar Posta a tavalyi évben növelte a Magyar Állampapír Plusz értékesítésére kijelölt posták számát így közel 800 postahelyen érhető el dematerizált formában. A nyomdai úton előállított állampapír megvásárlásra szélesebb körben, 2200 postán van lehetőség. Tavaly év végére mintegy 260 milliárd forintos állományt ért el a társaság.
Volt csomag bőven
A Magyar Posta továbbra is vezető szerepet tölt be a belföldi csomag, futár- és expressz piacon. 2020-ban a járvány hatására az online kereskedelmi szektor jelentős bővülést könyvelhetett el, melyből a csomaglogisztikai üzletág is profitált, miközben a járvány komoly kihívást is jelentett a szektornak. A veszélyhelyzet kihirdetését követően a csomagvolumen növekedése felgyorsult. 2020-ban a vállalat 26,6 millió db belföldi csomagot szállított, és mintegy 25 százalékkal nőtt az ebből származó bevétele. Az ügyféligényekhez igazodva – jogszabályi módosítást követően – a társaság bevezette az érintésmentes kézbesítést – közölte a Magyar Posta.
Folyamatos fejlesztések
A Magyar Posta kiemelt figyelmet fordít a modernizációra: a vállalat a pandémia időszakában sem állította le fejlesztéseit, sőt a tavalyi év megerősítette a társaság vezetőinek ezirányú elköteleződését, hogy szükséges ezek végrehajtása. A növekvő csomagforgalom miatt két logisztikai telephelyen történt kapacitásnövelés (Székesfehérvár, Szekszárd), és Fóton zöldmezős beruházás keretében új, az ország jelenlegi legnagyobb csomaglogisztikai üzeme épült meg mintegy 9 hónap alatt a járvány időszakában. A Magyar Posta stratégiai célja a meglévő szolgáltatások tovább fejlesztése, átláthatóbb termék- és szolgáltatásportfólió kialakítása.
A járvány hatással volt a nemzetközi postai forgalomra is, elsősorban a légi forgalom jelentős visszaesése és az időszakos határzárak miatt. Az import árutartalmú levél-, és csomagforgalom évek óta tartó növekedése nemcsak megállt, hanem jelentősen, 18 százalékkal esett vissza 2019-es képest. Ez magával hozta a vámkezelések számának csökkenését is. A Posta idén megkezdte a vámügynöki szolgáltatás fejlesztését, amelynek célja a gyors, alacsony költségű és ügyfélbarát vámkezelési folyamat kialakítása. Változás amiatt is szükséges, hogy 2021. július 1-jén életbe lép az Európai Uniós szabályozás, amely eltörli a harmadik országból (pl. Kína) érkező 22 euró alatti küldemények áfamentességét.