A közösségi média korában, ahol az információ gyorsabban terjed, mint a tűz, a határvonal a valóság és a fikció között egyre homályosabbá válik. Erre a legújabb ékes példa a lila alma rejtélye. Ezeknek a gyönyörű, vibrálóan lila almáknak a fényképei és videói világszerte futótűzként terjedtek el az interneten, az egyetlen apró probléma velük, hogy valójában nem is léteznek – írja a Design Taxi.
Az AI-generált csodagyümölcsök lila héjukkal és halványlila húsukkal hamar a figyelem középpontjába kerültek. Az első lila gyümölcsöt az Unnaturalist AI Instagram-fiók posztolta, azzal a sztorival, hogy ezek a rendkívüli almák a kanadai Saskatchewan gyümölcsöséből származnak.
Ráadásul azt is írták róluk, hogy az ízük édes, és a fahéj és a banán dominál benne.
A kitalált történetbe még kulturális elemeket is szőttek: azt állította, hogy ezek a lila almák a hagyományos „lila almaszósz” fő összetevői, amit a helyi őslakosok előszeretettel fogyasztottak.
View this post on Instagram
Az extrém színű gyümölcsökről készült, AI-generált képek pedig vírusként terjedtek online, rengetegen szerették volna megkóstolni az almát, sőt, olyan is volt, aki még el is utazott Saskatchewan gyümölcsöseibe, remélve, hogy rátalál a titokzatos almafákra. A szakértők azonban gyorsan eloszlatták az illúziót.
Rachelle Hofmeister, a Regina-i Dutch Growers kertésze elmondta, hogy bár a régióban számos almafajtát termesztenek, egyik sem lila.
Maga az Unnaturalist AI is felhívta a posztjuk végén a figyelmet arra, hogy a lila alma nem létezik, csak kitaláció, ne keresse senki a gyümölcsösben.
Figyelni kell a részletekre
Fontos, hogy az online terjedő információkat, főleg, ha hihetetlennek tűnnek, megfelelő kétkedéssel kezeljük. A lila alma története ugyanis nem elszigetelt eset. Rávilágít arra a szélesebb problémára, hogy a digitális korban milyen könnyen terjednek akár az álhírek is – főleg, ha a mesterséges intelligenciát is használják erre a célra.