A cég piaci részesedése is tovább erősödött, a legfrissebb adatok szerint már meghaladja a 20 százalékot. Mindezt a Lidl 20 éves magyarországi jelenlétének alkalmából tartott sajtóeseményen jelentették be –írja a Telex.
Közel 14 ezer üzlet világszerte
A Lidl a német Schwarz-csoport része, amelynek tulajdonosa, Dieter Schwarz, 38 milliárd eurós vagyonával a világ leggazdagabb emberei között van. A csoport világszerte 13 900 Lidl-üzletet működtet, és 575 ezer embernek ad munkát. A magyarországi növekedési terveik között szerepel az ötödik logisztikai központ megnyitása 2026-ban Kiskunfélegyházán, amely tovább javítja az ellátási láncot és a vásárlói élményt.
A Lidl 2004. november 18-án nyitotta meg első boltjait Magyarországon. Azóta a kiskereskedelem jelentősen átalakult, számos egykori versenytárs – például a Plus, Match vagy Julius Meinl – mára eltűnt a piacról. A vásárlási szokások is megváltoztak: míg korábban a városszéli hipermarketek domináltak, mára a diszkontláncok kerültek előtérbe a fogyasztóknál.
A Lidl üzleti modellje a vásárlói igényekhez igazodik: a boltok könnyen elérhetők, egyszerűen átláthatók, és a kínálat kisebb, de megbízható minőségű termékekből áll. Ez a stratégia hozta meg a sikert: a GfK piackutató legfrissebb adatai alapján a Lidl 20,8%-os piaci részesedéssel piacvezető Magyarországon, megelőzve a Spart (14,2%), Penny-t (9,9%), Tescót (9,4%), Aldit (7,9%) és a többi áruházláncot – olvasható a Telex cikkében.
A kilencedik legnagyobb hazai munkáltató
Az idei évben az üzletekben eddig 180 millió vásárlás történt, ami azt jelenti, hogy átlagosan minden magyar, kortól függetlenül, 18-19 alkalommal járt Lidl üzletben. Természetesen a vásárlók között külföldiek és turisták is voltak. Ez heti szinten boltonként körülbelül 15 300 vásárlást jelent. A látogatók száma az elmúlt 20 év során folyamatosan növekedett, kisebb visszaesést csupán a Covid miatti korlátozások idején tapasztaltak.
A cég 9500 főt foglalkoztat, ezzel az ország kilencedik legnagyobb munkaadója. Idén eddig 180 millió vásárlás történt az üzleteikben, ami azt jelenti, hogy egy bolt átlagosan heti 15 300 vásárlót fogadott.
Az elmúlt 20 évben a Lidl magyarországi forgalma százszorosára nőtt, 2004-es 11 milliárd forintról 2023-ra 1151 milliárd forintra.
A cég által befizetett adók a hazai GDP 1 százalékát adják, de ha a beszállítók által befizetett adókat is figyelembe vesszük, ez az arány már a GDP 1,3 százaléka.
A cég idén új logisztikai központot is létesít Magyarországon. Az ötödik logisztikai központ 2026-ban nyílik, Kiskunfélegyházán. Amikor majd megnyílik, akkor a mintegy 32 focipályányi Lidl-alapterület fele-fele lesz az 5 logisztikai központ és a 210 mai üzlet területe.
Egyre több a hazai áru
Az elmúlt 20 évben rengeteg változás történt: a kasszáknál megjelentek az önkiszolgáló terminálok, a termékkínálatban pedig előtérbe kerültek a bio, laktózmentes és fehérjedús termékek.
„Nem volt egyszerű teljesen ismeretlen saját márkás termékeket bevezetni a piacra” – árulta el Nepp Zoltán, a Lidl Magyarország beszerzési ügyvezető igazgatója.
Kezdetben sok kritika érte a céget amiatt, hogy a kínálatban alig voltak magyar termékek: az első 1700-1800 termék között valóban csak kevés hazai szerepelt. Mára a termékek 60 százaléka magyar eredetű, és a Lidl 487 hazai beszállítótól 4525 különböző terméket forgalmaz. Aki pedig bekerül a Lidl nemzetközi értékesítési hálózatába, annak akár több tucat ország piaca is elérhetővé válik.
Tavaly a Lidl összesen 338,2 millió euró (kb. 135 milliárd forint) értékben exportált a magyar beszállítók termékeiből, 651 féle árucikket juttatva el 28 országba. Tíz évvel ezelőtt ez a szám még csak 106 terméket és 9 országot jelentett.
Az export legnagyobb részét a sós és édes snackek teszik ki, 19 milliárd forint értékben, a második helyen a pékáru áll 16 milliárddal, míg az állateledel és a bor egyaránt 14 milliárd forintos forgalmat generál. A Lidl komoly erőfeszítéseket tesz azért, hogy a magyar bor nemzetközi hírnevet szerezzen: évente 14 millió palack magyar bort exportálnak, ami az egész magyar palackos borexport harmadát jelenti.