Az első és legfontosabb kérdés, hogy milyen használatra szeretnél kerékpárt beszerezni, mert ennek függvényében dől el, milyen típusra van szükséged igazából. Minden egyéb, a méret, a felszereltség, a színek és a többi csak ezután jön.
A következőkben elmondjuk, mit tud egy városi bicikli, egy trekking, egy országúti bringa, egy mountain bike és egy elektromos bicikli, és közben bemutatjuk a saját kedvenceinket.
Ha nem sietsz, és számít az elegancia: a városi kerékpár
Városi kerékpárt kizárólag annak érdemes beszereznie, aki szigorúan rövidebb távokon, aszfaltozott úton tervez közlekedni, nincs szüksége nagy sebességre, kényelmesen szeret tekerni, és a közel egyenesen akar ülni a nyeregben.
Ezek a biciklik nagyszüleink kerékpárjainak utódai: az alacsony átlépésű váz és a magasan álló, íves kormány a hagyományos megjelenés záloga.
Sok city bike még váltóval sem rendelkezik, felfele haladni ezekkel esélytelen, de ha kisebb domboldalakat is meghódítanánk, többsebességes verziók is elérhetők. Jellemzően V-fékkel rendelkeznek, hátul gyakran kontrásak, gumijaik szélesek és simák.
A városi kerékpárok lomhák és súlyosak, egy városi bicajt nem túl kényelmes a negyedikre felcipelni, és a közkeletű tévhittel szemben még a nagy, puha nyergük sem a hosszú távú túrák kényelmét szolgálja.
Mindazonáltal egy dologban verhetetlen egy városi modell: nagyon csinos. Ha szeretnél fonott kosarat és virágos csengőt, vagy komótosan, öltönyben eltekerni a közeli munkahelyedig egy klasszikus formatervezésű kétkerekűvel, mert számodra a bicikli nem sport, hanem egy egészséges és stílusos közlekedési eszköz, akkor ez az, ami neked való. Elugorhatsz vele délután a postára, vasárnap reggel a piacra, hiszen ezt a kerékpárt jól megpakolhatod, és még kisebb kirándulásokat is tehetsz vele, de szigorúan aszfalton, és akkor, ha nem sietsz.
Széles színválasztékban készülnek, és szinte mindig gazdag felszereltséggel gurulnak ki a gyárból, nem ritkán lámpával, fényvisszaverővel, láncborítással, csomagtartóval, sárvédővel, kosárral és csengővel érkeznek. Ez azért is praktikus, mert így a biciklivásárlás egyetlen tételt jelent.
Ha intenzívebb használatra szánod új járművedet, de maradnál az aszfalton, akkor viszont nem árt elgondolkodni egy trekking vagy egy országúti bicikli vásárlásán. A városi társaikhoz hasonlóan ők is tökéletesen szolgálják a településeken belüli közlekedést, viszont ezekben a kategóriákban már sporttá válhat a biciklizés, mindkét típust hosszú utakra tervezték.
A legjobb női városi kerékpár: Goetze Style Alumínium
Miért szeretjük?
A Goetze városi modellje egy igazi csajos darab égkék-fehér színével, modern, mégis klasszikus íveivel. Kiváló minőségű anyagokból készült, strapabíró, és jó alaposan ellátták kiegészítőkkel.
A biciklin elemes LED világítás, csomagtartó, sárvédő, támasztóláb, láncborítás már eleve van, és mindezek mellett a textillel díszített, fonott első kosár is a felszerelés része.
Hátrányok?
Azoknak, akik városi bicajra vágynak, ez a kerékpár minden igényüket teljesítheti, ugyanakkor éppen az, ami miatt ez a bicikli egy remek választás, a mesefilmekbe illő dizájn egyeseknek már túlzás lehet. Ezzel a biciklivel biztosan nem lehet észrevétlenül róni a kilométereket az utakon.
Kinek ajánljuk?
Azoknak, akik lelki szemeik előtt egy ízig-vérig városi biciklin képzelik el magukat, annak minden jellemzőjével, teljes felszereltséggel, valamint nem bánják, hanem élvezik, hogy egy feltűnő kerékpáron utaznak.
Ha fontos a kényelem, de hosszabb utakra mennél: erre jó egy trekking bicikli
A trekking és a városi biciklik közös ismérve a kényelem, a trekking biciklik legfontosabb jellemzője mégis a sokoldalúság. Ezek a kerékpárok tulajdonképpen a hegyi biciklik és az országúti bringák tulajdonságait kombinálják, változatos terepre, hosszú túrákra tervezték őket.
A trekkingek magas építésű vázgeometriája közel olyan komfortos üléspozíciót nyújt, mintha egy városi kerékpáron trónolnál. A barátságos ülési szöget lehetővé tévő vázkialakításon túl másik látványos jellemzőjük, hogy ezek a bicajok is szélesebb gumiabroncsokon gurulnak, de a gumik felülete barázdált.
Ha a legjobb barátod egy trekking bicikli lesz, akkor nemcsak aszfaltozott utakon, hanem nehezebb terepen is remekül suhanhattok együtt, egy trekking képes megbirkózni egy kavicsos, murvás talajjal, vagy egy, száraz, kemény erdei ösvénnyel is.
Gyakran ellátják őket első teleszkóppal, ami csillapítja az utazás közbeni ütődéseket. Ez egyáltalán nem elhanyagolható dolog: képzeljük csak el például, mi történik a gerincünkkel, amikor kerékpározunk. Nem árt hozzátenni ugyanakkor, hogy a teleszkópos felfüggesztésnek hátrányai is vannak a merev villákhoz képest: egy teleszkóp komoly súlytöbbletet jelent, és természetesen nem csupán a rázkódást csillapítja, de az erőátvitel hatékonyságát is csökkenti (vagyis ugyanannyi izomenergia befektetésével tekerünk, mégis kevesebbet haladunk).
A szó legjobb értelmében lehet jókat izzadni a trekking bicikliken, itt már alapfelszereltséget jelent egy komolyabb váltó. Ennek alapján azt gondolnánk, most már aztán vígan mehetünk felfele, de a helyzet az, hogy ez csak félig igaz. A trekkingek vázgeometriája, illetve és az általa kialakított, minimális előredőléssel jellemezhető testhelyzet igazán durva emelkedőkön továbbra sem a leghatékonyabb, arról nem is beszélve, hogy felszereltségtől és a váz anyagától függően ezek a biciklik is sokat nyomhatnak, plusz az emelkedők csak addig járhatóak egy trekkinggel, amíg a burkolat szilárd. Ezzel együtt egy trekking kerékpáron már nyugodtan nekivághatunk dimbes-dombos tájaknak is.
Univerzalitása miatt ez a típus a sportos kezdők és a tapasztalt öregek alighanem kedvenc választása, egy trekking kerékpárral ugyanolyan jól elboldogulnak a mindennapi közlekedés során a városban, mint egy tókerülő túrán.
Egy trekking további nagy előnye a jó pakolhatóság: gyakorlatilag a kerékpárok igáslováról van szó, ezek a biciklik a gazdájukkal együtt méretes csomagjaikat is büszkén szállítják sok-sok kilométeren át.
A városi bicajok zöméhez hasonlóan rendszerint a trekkingeket is jól felturbózzák kiegészítőkkel, többségükben sárvédő, csomagtartó és lámpa is jár hozzájuk.
A legjobb női trekking kerékpár: Gepida Alboin 200
Miért szeretjük?
A Gepida egy magyar márka, minden termékük itthon készül, hazai fejlesztők és tervezők által. Az Alboin 200 egy szép formatervezésű aluvázra épített, teleszkópos trekking bicikli, ami jól fut, strapabíró és gyors. Az árához képest jó minőségű és gondosan felszerelt kerékpár, agydinamós lámpával és Shimano váltókkal rendelkezik. Hasonló jellegű bicikliket általában ennél csak drágábban kaphatunk.
Hátrányok?
A kormányszár magassága nem állítható, a teleszkóp a nagyobb úthibáknál rövidnek bizonyulhat, és a nyereg sem a legsportosabb.
Kinek ajánljuk?
A Gepida Alboin 200 a tökéletes bicikli, ha fontos az ár-érték arány, a magyar termékek előnyben részesítése, és az, hogy egy megbízható gyártótól vásároljunk.
A sebesség szerelmeseinek: ismerd meg az országúti kerékpárokat
Egy országúti biciklit lehetetlen megszégyeníteni a termete miatt: ezek a kerékpárok karcsúak, könnyűek, és ami a legfontosabb, szélsebesen futnak. Minden egyes alkatrészüket nagy sebesség elérésére és az ehhez szükséges gyors manőverezésre, vagyis egész pontosan versenyzésre tervezték.
A nagy átmérőjű, rendkívül keskeny, kemény gumik, a könnyített váz, a lefelé hajlított koskormány, a rövid váztengely, és az ebből fakadó tény, hogy úgy kell rajta ülni, mint a Tour de France versenyzőinek, mind a száguldásról szólnak. És emiatt legalább olyan megosztó darab az amatőr biciklisek körében, mint a városi: kifejezetten sokan vannak, akik imádják, és soha nem ülnének fel másmilyen biciklire, és azok is, akik utálják.
Utóbbiak számára lényegtelen, hogy milyen aerodinamikus pózt tesz lehetővé egy országúti bicaj, ez ugyanis kifejezetten kényelmetlen dolog lehet, a vékony, kemény nyeregről nem is beszélve. Ugyanígy problémát jelenthet, hogy egy országúti bicaj nem alkalmas csomagszállításra, kevéssé strapabíró, gyakorlatilag csak az aszfaltot képes elviselni, és drága hozzá az alkatrész. Még a gumija is hajlamosabb a defektre, intenzív használat mellett rendszeres szervizelésre lehet szükség.
Az országúti kerékpár megvásárlása során ne számíts extrákra, itt a bicikli az, ami már önmagában nagyon extra. A kerékpársport fejlesztései rendre az országúti kerékpárok új modelljein jelennek meg, csúcstechnológiájú ötvözeteket használnak, amiért természetesen nagyon mélyen a zsebünkbe kell nyúlni. Ezek azok a kerékpárok, amiket a lelkes városi bicajosok a leginkább szeretnek tuningolni, esztétikai és hatékonysági szempontok alapján egyaránt.
A legjobb női országúti kerékpár: Neuzer Whirlwind 200
Miért szeretjük?
A Neuzer Whirlwind 200 a kezdő országúti biciklistáknak készült, kissé retro külsejű, sportos vázgeometriájú kerékpár, amit annak ellenére, hogy versenybringáról van szó, lehet nyúzni, meglepően jól bírja. Plusz ismét egy magyar márka: a Neuzer bicaja Esztergomban készül.
Hátrányok?
Az igazán profiknak a Neuzer Whirlwind 200 olyan, mintha egy Forma-1-es versenyzőt beültetnénk egy Volkswagen Golf volánja mögé. Lehet vele menni, nem is rosszul, de ez nem egy 6-os BMW.
Kinek ajánljuk?
A Neuzer modellje az elszánt hobbi bringásokat célozza meg, akik alaposan kihasználják a biciklijüket, de nem csúcskategóriás darabra vágynak.
Akik nem akarnak állandóan szerelőhöz járni csak azért, mert versenybiciklit választottak a híresen kátyús magyar utakra, ugyanakkor a lehető legtöbbet szeretnék kapni a pénzükért, imádni fogják.
Ha nem a város érdekel, hanem az erdő: a mountain bike
A masszív felépítésű mountain bike-ok, vagyis hegyi kerékpárok, ahogyan azt a név is jelzi, nehéz terepen, meredek emelkedőkön és lejtőkön történő közlekedésre születtek.
A mountik stabilitását és az akadályokkal tarkított környezetben is biztonságos haladást a vastag kerék, a hosszabb tengelytáv, a magasabbra szerelt hajtómű, az alacsony, erős váz, a széles, egyenes kormány és a teleszkópos felfüggesztés biztosítja.
Az országúti biciklihez hasonlóan a hegyi kerékpár is egy precíziós sporteszköz, csak teljesen más terepre szánták: a mountain bike-ok folyamatos fejlesztése olyan speciális alkatrészek fejlődését inspirálta, mint például a már emlegetett teleszkóp.
A típus roppant elterjedt, ugyanakkor a hagyományosan kicsi (26”-os) kerékméret miatt
hosszú távú közlekedésre nem a mountain bike a jó választás, a bütykös, széles gumik pedig nem az aszfaltra születtek.
A profi és amatőr mountis sportolókon túl azok számára kiváló ez a típus, akik nem egy közlekedési eszközt keresnek új biciklijük személyében, hanem valóban kemény terepeket akarnak meghódítani kirándulásaik során. Ezzel együtt persze a városban is tekerhetünk vele, csak minek, és amire tuti nem egy mountain bike kell, azok a több napos túrák.
A mountain bike mára gyűjtőfogalommá vált, amelyen belül számos speciális kategória létezik a vázgeometriától, a felfüggesztéstől és a felszerelt alkatrészektől függően: ilyen a túra, a cross country, az all mountain, az enduro vagy a downhill.
Egy dolgot még fontos megjegyezni a hegyi kerékpárokat illetően. Mivel a mountain bike-ok korábban nagyon divatosak voltak, az áruházakat elárasztották a rossz minőségű változataik. Ezek azok a biciklik, amelyek kiválasztásánál a legkönnyebb beleesni a “túl olcsó, hogy igaz legyen” hibájába, és olyan biciklit vásárolni, ami csak látszólag igazi mountain bike, de sajnos hosszú távon nem fogja maradéktalanul boldoggá tenni új tulajdonosát.
A legjobb női MTB bicikli: Kellys Mystery 70
Miért szeretjük?
A Kellys Mystery 70 megvásárlásakor senkinek sem kell félnie attól, hogy nem egy valódi hegyi kerékpárt kap. Ez egy csúcskategóriás női mounti, amit tényleg durva terepre álmodtak meg. A több mint 30 év múltra visszatekintő szlovák Kellys márka kétkerekűje könnyű aluvázzal, a Shimano és a Kellys magas minőségű alkatrészeivel, rugós villákkal, Schwalbe gumiköpenyekkel és hidraulikus fékekkel biztosítja a kifogástalan mountain bike-os élményt.
Hátrányok?
Nos, a Kellys biciklijén nehéz volna fogást találni, leszámítva egyet: a hátránya leginkább az ára, a válogatásunk egyik legdrágább kerékpárja ez, több mint hatszázezer forintba kerül.
Kinek ajánljuk?
Azoknak,
akik egy csúcsminőségű hegyikerékpárra vágynak, igazi MTB-osoknak, akik tényleg kemény terepen tekernek. Ez a bicikli erre képes, kompromisszumok nélkül.
Nem a lusták biciklije: az elektromos kerékpár
Az elektromos kerékpárok bevezetését a fogalom tisztázásával kell kezdeni.
A köznyelvben két különböző eszközt szoktak az elektromos bicikli megnevezés alatt érteni: az egyik a pedelec, a másik pedig az e-bike. A pedelec esetében muszáj tekerni ha haladni szeretnél, egy e-bike-on viszont elég megnyomni egy gombot, és lehet vele menni.
A pedelecen az elektromos rásegítés a pedálozás hatására lép működésbe, a motor érzékeli, mikor fejtünk ki erőt a pedálokon, ennek hatására ő is bekapcsol, és segít nekünk forgatni a pedálokat. A pedelec rendszere a pedálfordulat, a pedálnyomaték és a kerékpár sebessége alapján szabályozza a rásegítést. A sima pedelec bicikliken legfeljebb 25 km/h-ás sebességig működhet a maximum 250 W-os motor.
A pedál fordulatát figyelő pedálszenzoros pedelecek az első vagy a hátsó kerékagyba épített elektromos motorral rendelkeznek, a motorok hatótávja általában kisebb, és zömében ázsiai gyártók termékeivel találkozhatunk.
A pedálra kifejtett nyomatékot érzékelő nyomatékszenzoros pedelecek esetében a motort középre építik, a motor hatótávja több mint 100 kilométer is lehet, és itt már bőven válogathatunk az ismert nyugati márkák termékei között, cserébe az árak is magasabbak.
A szintén nyomatékszenzoros S-pedelec (“S” mint speed, vagyis sebesség) már erősebb motorral bír, és itt a rásegítés csak 45 km/h felett kapcsol ki.
Egy igazi e-bike motorja a pedelec kerékpárokkal szemben gázkarral vagy nyomógombbal működésbe hozható, attól függetlenül, hogy tekerünk vagy sem. Vagyis ezeken a bicikliken tekerni, és gyakorlatilag motorozni egyaránt lehetséges. Mindezen különbségek a KRESZ miatt is lényegesek, de erről egy kicsit később fogunk részletesebben szólni. Fontos megjegyezni, hogy a fenti kategóriákat egyes gyártók és kerékpáros oldalak is gyakran összemossák, ezért érdemes résen lenni a vásárlás során.
Sok ősbiciklista csúnyán néz az elektromos kerékpárokra, pedig a pedelec bringák alkalmasak sportolásra is, és egyáltalán nem csupán az idősek, vagy egyéb okokból rosszabb fizikummal rendelkező kerékpárosok tudják kihasználni az előnyeiket. Az elektromos kerékpárok jó választást nyújthatnak azok számára, akiket a hosszabb távolságok, vagy mondjuk olyan akadályok, mint egy dura emelkedő, amin nap mint nap fel kéne gurulni, elriasztana attól, hogy a biciklit közlekedési eszközként válasszák.
Ugyanúgy lehet izzadni egy pedelec nyergén, mint egy hagyományos kerékpáron, egy pedelec mindösszesen gyorsabb haladást tesz lehetővé, kisebb energia befektetésével nagyobb élmény ad, és ezáltal szinte mindenki számára elérhetővé teszi a biciklizést.
A legjobb női elektromos kerékpár: Crussis PAN-Cross 9.8-M
Miért szeretjük?
A Crussis PAN-Cross 9.8-M kerékpárt egy kiváló PANASONIC GX Ultimate központi motorral szerelték fel, amely a gyári beállítás szerint 25 km/h felett leáll, amúgy viszont
az igencsak erős, 20 Ah kapacitású Samsung akkumulátor segítségével 170 km-en át támogat minket a tekerésben. A Crussis modelljén beállítható, hogy a kerékpáros pedálozásától függően és függetlenül működjön a motor.
A bicikli LCD-kijelzőjén tájékoztat téged a sebességről, az akkumulátor töltöttségéről és a megtett távról, és az USB-portnak köszönhetően a telefonodat is képes feltölteni.
65 mm-es rugóúttal bíró légrugós első villája szuperül alkalmazkodik a terheléshez és a terepviszonyokhoz, de akár le is zárható. A vázba integrált akkumulátor és a központi motor jó egyensúlyozhatóságot és manőverezést garantál. A kerékpár vaskos Schwalbe gumiabroncsokat, 12 sebességes váltót és hidraulikus tárcsaféket kapott a tervezőitől, így aszfalton és könnyebb terepen is prímán teljesít.
Hátrányok?
Egyrészt ez sem olcsó, másrészt súlyos darab. De sajnos ilyen műfaj a pedelec, nem lehet megúszni, hogy sokat kelljen érte fizetni, és azt sem, hogy minimum dupla olyan nehéz legyen, mint egy átlag kerékpár. Ennek a modellnek pedig könnyű, alumíniumból készült váza, plusz kiemelkedően alacsony tömegű motorja van.
Kinek ajánljuk?
Azoknak, akik egy mutatós, kényelmes, széleskörű felhasználásra, de kifejezetten terepre is alkalmas elektromos biciklit keresnek. Olyan kerékpárt, ami igazán erős motorral és akkumulátorral büszkélkedhet, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy az igazán hosszú utazások is zavartalanul teljenek.
Ha olcsó női kerékpárt keresel, ár-érték arányban verhetetlen: Csepel Landrider 21sp Lady
Miért szeretjük?
Masszív, hatalmas színválaszték, komfortos, jól irányítható bicikli, és végre egy igazi Csepel!
A 28 colos kerekeket, a V-fékeket, a 21 sebességi fokozatot kínáló Shimano váltókat egy hagyományos kialakítású acélváz rejti. Egy csomó színben kapható, a zselés nyereg és a markolat fokozza a kényelmet. Ez egy olyan kerékpár, ami városi használatra de kirándulásokra egyaránt remek.
Hátrányok?
A Landriderrel se száguldozni nem lehet, se göcsörtös ágakkal átszőtt, igazi természeti környezetben nem fogjuk tudni használni, ez a kerékpár nem erre való.
Kinek ajánljuk?
Azoknak, akik egy jól felszerelt, igazán megbízható biciklit keresnek, amely a városon kívüli kalandozásokra megfelelő, ugyanakkor nem szeretnének lemondani arról, hogy egy valóban nőies kerékpáron utazzanak.
Vigyázat: a bicikli felszereléseire is vonatkozik a KRESZ
Mint említettük, a biciklik egy része már eleve jól felszerelve érkezik. De ebben az esetben is fontos meggyőződni arról, hogy új társunk rendelkezik-e mindennel, ami a KRESZ szerint kötelező, ellenkező esetben gondunk támadhat a rend őreivel.
Mire van szükségünk ahhoz, hogy a szabályoknak megfeleljen a bringánk? Amiről mindenki tudni szokott, az a két lámpa, egy piros színű hátsó, és egy fehér vagy kadmiumsárga színű első. Aztán kötelező két fékrendszer, amelyek közül egyik az első, másik a hátsó kerékre hat. Eddig nagyjából sima ügy.
Ahol a legtöbben elvesznek, vagy nem is tudnak arról, hogy ez is esszenciális kellék, az a prizmák kérdése. Kell egy fényvisszaverő prizma a bicikli hátsójára, piros színben, ezenkívül minimum két darab, borostyánsárga küllőprizma az első kerék kötelező kiegészítője. A küllőprizmát helyettesíthetjük fényvisszaverő oldalcsíkkal a gumikon.
Ha ez mind megvan, akkor már csak egy dolog hiányzik, ami nem más, mint a csengő. És nem, a duda hiába mókás egyesek szerint, a KRESZ más véleményen van, a duda nem helyettesítheti a csengőt. Végül egy bukósisak sem árthat, de ennek viselése Magyarországon nem muszáj. Ha letudtuk a kötelező köröket, akkor persze egy csomó más, praktikus vagy éppen jópofa biciklis kiegészítőből lehet válogatni, visszapillantó tükröt, kulacstartót, telefontartót
És akkor itt térjünk vissza egy pillanatra az elektromos biciklikhez. A KRESZ értelmében egy jármű akkor kerékpár, ha teljesülnek rá a következő feltételek: kettő kereke van, emberi erő hajtja, és legfeljebb 300 W-os motorral szerelték fel, amelynek sebessége nem lépheti túl a 25 km/h-t. Ha az általunk használt kétkerekű anélkül is el tud indulni, hogy elkezdenénk tekerni, a motor teljesítménye nagyobb, mint 300 W, illetve a jármű 25 km/h-nál nagyobb sebességet biztosít pusztán motoros meghajtással, akkor már nem kerékpáron, hanem segédmotoros kerékpáron ülünk.
Az S-pedelec és az e-bike tehát nem kerékpárnak, hanem segédmotoros kerékpárnak minősül, és mint olyan, a jogszabályok szerint kizárólag jogosítvány birtokában, bukósisakkal a fejen vezethető, valamint ugyanúgy kötelező biztosítást kell rájuk kötni, mint a motorokra.
Az a jó bicikli, ami kényelmes
Rengeteg szemponttal fogunk találkozni, amikor biciklit vásárolunk, de egy becsületes bicikliszervízben vagy kerékpáros szaküzletben alighanem egy elvárást fognak említeni mindenek felett: az amatőr biciklisták számára egy kerékpár akkor igazán jó, ha kényelmes, kényelmes rajta ülni és kényelmes tekerni.
Ahhoz, hogy a kerékpárunk valóban kényelmes legyen, meg kell találni a testünknek megfelelő vázgeometriát, illetve azon belül az ideális méretet. Sok olyan kezdő akad, akik elképzeli, milyen jó lesz majd egy országútin hasítani, és egészen addig nem jönnek rá arra, hogy azért nem szeretnek biciklizni, mert eddig nem egy trekkingen ültek, amíg nem próbálták ki. Manapság a férfi és a női váz kérdése szabad választás, számos nő kényelmesebbnek találja a férfi vázakat.
A testünknek megfelelő váz kiválasztásához hasonlóan elengedhetetlen a kerékpár helyes beállítása. Ezt érdemes szakértőre bízni, rengetegen gurulnak olyan bicikliken, amelyeken nem a biciklista testméreteihez passzoló magasságúra van húzva a nyereg vagy a kormány.