A háború és az általa okozott gazdasági nehézségek ellenére a legújabb kutatások azt mutatják, hogy Európában jelentősen nőtt a lakosok vásárlóereje. Míg a kontinensen átlagosan hat százalékos növekedést tapasztaltak, Magyarország ennél látványosan jobban teljesített:
hazánkban 24 százalékkal nőtt a vásárlóerő, amivel immár a 29. helyen szerepelünk az európai összehasonlításban
– írja Az Én Pénzem. A lap azonban felhívja a figyelmet arra, hogy a számításban nem szerepel az országok eltérő inflációja, így az, hogy ténylegesen mennyi pénzt tud elkölteni egy-egy ország állampolgára jelentős eltéréseket mutathat. Erre jó példa, hogy egy másik, Eurostat által készített statisztika alapján, ami azt vizsgálta, hogy az EU-s átlaghoz képest mekkora a fogyasztás, Magyarország a lista utolsó előtti helyén áll.
A vidék teljesen leszakadt Budapesttől
A GfK számaiból egyértelműen úgy tűnik, hogy a főváros és a vidék közti szakadék a vásárlóerőt tekintve is egyre nagyobb. A budapesti lakosok ugyanis a valamivel több mint 14 ezer eurós költési potenciállal több mint 29 százalékkal az országos átlag felett vannak. Magyarországon
összesen öt vármegyében mértek átlagon felüli vásárlóerőt, de ezek mindegyike a főváros környékén vagy az osztrák határnál található.
A sereghajtó, akárcsak a korábbi években, Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegye, ahol az egy főre jutó vásárlóerő 8475 euró, ami csaknem 22 százalékkal marad el az országos átlagtól.
Ha kivesszük Budapestet a listából, akkor a legmagasabb vásárlóerővel bíró település Nádudvar lett, a második helyen Üröm, a harmadikon pedig Paks szerepel. Nagykovácsi, Budaörs, Diósd és Solymár is előkelő helyen végzett, de a dobogóra nem tudott felkerülni.
Liechtenstein letaszíthatatlan a trónról
Az európai országok rangsorát tekintve nagy meglepetést idén sem találunk: a tavalyi évhez hasonlóan idén is Liechtenstein áll az első helyen. Őt követi Svájc, a harmadik legmagasabb vásárlóerővel pedig Luxemburg rendelkezik. Izland a negyedik, Dánia az ötödik helyet foglalja el a listán, Írországnak pedig a tavalyi tizedik helyről sikerült a hatodikra előrelépnie.A sereghajtó nem más, mint Ukrajna, ahol az átlagos vásárlóerő mindössze tizennégy százaléka az európai átlagnak.