A koronavírus-járvány és az energiaválság is megmutatta, hogy Magyarországon bármikor veszélybe kerülhet az élelmiszerellátás, emiatt fontos a függetlenségre, önellátásra való törekvés – fejtette ki a Portfoliónak adott interjúban Lázár János.
A Mezőhegyesi Nemzeti Ménesbirtok és Tangazdaság Zrt. által ellátott állami feladatok koordinálásáért felelős kormánybiztos nem érti, mi a jó az élelmiszerimportban az országnak, miközben rendelkezésére áll a termőföld és édesvíz, amellyel képesek lennénk megfelelő mennyiségű élelmiszer termelésére, a hazai lakosság ellátására.
“Überelni kell a külföldi kiskereskedelmi láncokat, diszkontokat, abcúg multik, vivát magyarok!” – fogalmazott Lázár János, azt javasolva, hogy a magyar állam a kiskereskedelem jogszabályi környezetének patrióta alakításával tegye lehetővé egy egységes, magyar kézben és domináns pozícióban lévő élelmiszer-diszkontlánc létrejöttét.
Lázár szerint a patrióta élelmiszeripari fordulat hatására nem tűnik el a választék és drágább sem lesz az élelmiszer a boltokban. Mint fogalmazott, “a magyar diszkontláncnak ugyanolyan jónak, sőt jobbnak kell lennie, mint az említett multiknak, mert a magyar fogyasztók érdeke az első”.
Naiv, aki hisz az Aldinak
Azzal kapcsolatban, hogy az Aldi nemrégiben bejelentette, kizárólag magyar frisshúst értékesít a jövőben, Lázár kijelentette: “Ez csak PR, aki elhiszi, naiv. Pontosan meg kellene vizsgálni a termékeket, de ezt valószínűleg a diszkontlánc sosem engedi majd”.
A hónapok óta tapasztalt folyamatos élelmiszerár-emelkedéssel kapcsolatban a kormánybiztos elmondta, a piac működésébe – egy ponton túl – nem szabad beleavatkozni, inkább szociális támogatást kell nyújtani azoknak, akiket leginkább sújt az infláció. Úgy véli, ez elsősorban a nyugdíjas réteg, és nekik a kormány célzottan is segít például a 13. havi nyugdíjjal.
Lázár szerint a kiskereskedelmi adóval szembeni megfutamodás súlyos hiba volt Magyarország részéről, és kedvezőnek tartja az Indotek csoport tulajdonrész szerzését az Auchanban, ráadásul úgy véli, sokkal határozottabban kellene előre menniük a hazai szereplőknek a napi fogyasztási cikkek és élelmiszerek kiskereskedelmében – olvasható a Portfolio cikkében.